BasBQ
Beef en Steak

Hoe.... pak ik d?t nou weer aan..

Toeter

Kooltjesharker
Berichten
130
Hallo mede Qerts!!

Ik heb via via een gas barbecue gratis kunnen ophalen.. En waarom hij gratis is.. zie foto's





Alleen.. hoe krijg ik hem in godsnaam weer een beetje knap? Als er iemand is die hier ervaring mee heeft dan zou ik graag wat tips willen hebben

Alvast bedankt!

Groetjes Dennis
 
Dit lijkt me een enorme uitdaging... Die ik eerlijk gezegd niet was aangegaan. Holymoly, wat een klus. Ik wens je veel succes, sterkte, geduld en wijsheid toe. Maar ik ben dan ook geen doe-het-zelver, dat moge duidelijk zijn.
 
Pas je op dat het opknappen noet meer kost dan een nieuwe? ;)
 
Ik pas!
 
prettige wedstrijd  ;)
 
Roosters eruit. Hyrdokorrels, potgrond en verse kruiden erin. Klaar!
 
Tja. Eigenlijk zul je de roosters best even zandstralen of op een andere manier moeten ontdoen van roest. Als de branders het dan verder gewoon nog doen kun je 'm in principe gebruiken. Verder is de buitenkant namelijk alleen maar verweerd en geroest, maar daar heeft je vlees niet zoveel last van.
 
Om de BBQ optisch in goede staat te krijgen:

1. Onderdelen uit elkaar halen.
2. Schuurpapiertje om roest en oude verf te verwijderen
3. Ontvetten, primen en overspuiten met hitte bestendig lak
4. roosters opschuren, verhitten en inbranden/impregneren met olie.

Al met al 3 uurtjes flink doorwerken.


Maar voor dat je de BBQ gaat gebruiken zal je zelf moeten bepalen of de gasslangen/aansluitingen nog in orde zijn.
 
Wel een leuke uitdaging! Ik hoop dat het je gaat lukken!
 
Thanks voor de reacties! Ik ga vanavond kijken of hij het in ieder geval nog doet met een nieuwe gasfles en slang. Als dat al niet werkt heeft het ook geen nut om hem helemaal op te knappen.
 
Gisteravond getest, tegen alle verwachtingen in doet hij het nog! Project gaat dus van start!
 
Niks mis mee, die krijg je best wel schoon!

Bakplaten en rooster eruit en zet ze een uurtje of wat in de coca cola. Het meeste roest komt er dan vanaf. Daarna goed afspoelen en drogen en resterende roest aanpakken met schuur papier.
Alle andere onderdelen op dezelfde manier aanpakken.

De grote delen met schuurpapier (passen niet in de cola).
Misschien kan je een electrische schuurmachine lenen? Dan wel fijn schuurpapier gebruiken en daarna goed afspoelen en invetten of kijken of je verf kan krijgen die tegen hoge hitte kan.
 
Het zier eruit als een ramp, maar ik denk dat het goed te doen is.

Je moet een goede schuurmachine hebben, een potje kachelzwart (dat raad ik je aan i.i.g., roestvrije en hittebestendige andere verf kan ook), en een hele hoop geduld!
Probeer de afdekkap en het handvat los te schroeven en schuur het geheel zodat alle verf, roest e.d. eraf is.

Plak nu onderdelen die niet geverfd moeten worden af en schilder de BBQ bak zelf (niet de poten en houten bijzetplankjes) met het kachelzwart of de verf.
Geef nu de poten en bijzetplankjes een leuk kleurtje die je zelf wil (ik zou niet voor de goedkoopste verf gaan, i.v.m. blaasjes e.d. door de warmte en weersomstandigheden).

Tot slot de  roosters goed schuren en in de olie zetten. Of het rooster het gaat maken vraag ik me ernstig af, maar ik denk dat je met goed zoeken een ander rooster hebt voor hooguit 2 joetjes.

Zo heb je een leuk projectje en een mooie Q zodra je klaar bent.

Veel succes ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan