BasBQ
Beef en Steak

Hoe moet pulled pork op een OTP 57 goedkomen?

 
 

woutje1981

Vuurmaker
Berichten
65
Na het snelle behalen van mijn tokkie  is de drang tot het halen van nog een badge ENORM ;). Ik lees zoveel goeds over de pulled pork, waardoor ik me afvraag zal mij dat ook lukken? Het probleem is alleen dat ik geen echte smoker heb. Nu heb ik op de website van MAC gezien dat het ook op een OTP moet lukken.

Hebben jullie tips om mij aan de kunst van het bereiden, van dit lekkere stuk vlees te helpen?

Ik ga zaterdag bij de slager het vlees (procureur)  bestellen, is 2 ? 2,5 kilo voldoende voor 10 personen? en dan het volgende probleem past dit op ??n OTP 57?

 
Ik heb mijn eerste ook op een OTX57 gedaan. De truuks die het voor mij deden, waren:
* het vouwen van hitteschildjes tussen je warmte bron en je vlees (op mijn hitte schildjes was wel iets van op of aanmerkingen)
* Niet te veel gloeiende briketten in het begin (6-8)
* als extra smokkeltruuk een bakje met water op je rooster

Ik heb deze run met deze truuks ook op de foto gezet en dit kun je in deze thread vinden:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2028.msg29146#msg29146

En volgens mij is er ook nog een howto door Leo of frits gepost op dit forum.

Succes en foto's anders is het niet gebeurd :D
 
als ik jou verslag zo lees is dus het grootste probleem, de hitte. Met water is dat dus goed laag te houden en het voorkomen van stralingshitte. Dat moet lukken....maar hoelang branden die 6 briketten? (waren dit de briketten van Weber of kokos briketten?)
 
Inderdaad met niet teveel hete kolen beginnen. Bak water naast en boven de kolen. Schildje van folie naast het vuur om directe stralingswarmte naar je vlees te beperken.
Eventueel bovenschuif ook knijpen, wel zorgen dat er meer lucht uit kan dan in i.v.m. onvolledige verbranding, je wilt een luchtstroompje houden.
 
Ook een deel koude kolen in je barbecue leggen en daar je hete bij doen / tegenaan leggen.
En droog rookhout anders dooft je vuur.
 
om niet te vaak de dome open te moeten maken, neem ik aan. ik ga natte hickory snippers gebruiken verpakt in alufolie. is dat een probleem?
 
woutje1981 zei:
om niet te vaak de dome open te moeten maken, neem ik aan. ik ga natte hickory snippers gebruiken verpakt in alufolie. is dat een probleem?
Jup bij die run had ik de kolen bijna tot aan het alu liggen daar boven op her en der een brandende. Ik had mijn eerste run zonder inpakken gedaan en moest toen alsnog bijvulllen. Als je gaat inpakken, denk ik dat je het gaat redden zonder bijvullen...

O ja warmte onder controle houden blijft lastig hoor, ik had bij mijn oudejaars run ook dat de temperatuur ook in een keer volledig wegliep. Ik ga later op de dag deze run wel even posten.
 
over het inpakken heb ik nog weinig gelezen, hoe werkt dat ook wat betreft de tijd e.d.?
ik ben benieuwd...
 
Kijk even bij het recepten deel, Noskos heeft daar zijn wedstrijd recept gepost met daarin alle details...

Deze heb ik oudjaars avond gemaakt en is hiermee prima te maken.
 
Zal ik doen
 
Dag Wout, Het zou helemaal geen probleem moeten zijn. Ik heb mijn eerste PP bereidt op een OTP 47 cm, nog kleiner dus. Hierover heb ik een draadje geplaatst:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2355.msg35492#msg35492

Als je in staat bent de temperatuur onder controle te houden moet het lukken. Ik doe dit altijd door de kolen aan ??n zijde te leggen. Verder dek ik het overige deel van het kolenrooster af met aluminium folie, ook het opstaand deel van het kolenrek dek ik af. Naast het kolenrek plaats ik een bak met water.

A72B52FF-1FA8-48A1-879C-1C35B6185FF0-887-000000C88D03411E.jpg


137429E6-A3BD-467C-828B-696E2D3C582E-887-000000C8A544E854.jpg


Boven deze bak leg ik mijn producten. Ik doe hetzelfde met spareribs en andere low & slow producten. Door de bovenste schuif helemaal open te laten en de onderste bijna dicht krijg ik de temperatuur in de BBQ als ik wil op 100 gr. C.
Risico bij deze methode is wel dat door het vallende as je onderste luchtschuiven dicht gaan zitten en je vuur dooft, af en toe heen en weer en dat probleem is ook opgelost.

Succes  :D
 
Wat het rookhout betreft, gewoon tussen/over de koude kolen verdelen, ongeweekt. En als je de warme kolen erop doet nog een klein handje droge snippers daarop gooien en meteen de deksel erop.
 
Nou als ik al die tips lees. Kan niet meer mislukken.
 
Ik hoop het ook ;) ik ben alleen nu al zenuwachtig, voor volgende week zaterdag :-[ haha

Thanks allemaal!
 
niet zenuwachig worden, er zijn er altijd wel hier aanwezig die je als het nodig is bij kunnen sturen.

Mijn eerste pp sessie was ook op de OTP, o wat was het spannend, maar ook helemaal goed gekomen, als je je temperatuur laag kan houden kom je er.

succes er mee, ik blijf je wel volgen
 
En procureur is een vergevend stukje vlees, een hogere temperatuur is ook niet zo erg....
 
Succes Wout!
ga ik ook volgen..:)
 
eerste PP op OTO gedaan, gaat prima. Ik zou eens een droge testrun te doen om wat gevoel te krijgen hoe je de temperatuur goed krijgt. 2,5 kg voor 10 personen is naar mijn mening weinig. Wij maken 2 kilo met 5 man makkelijk op. Na het bereiden is de PP ook een stuk lichter ivm verlies van vocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan