BasBQ
Beef en Steak

Hoe hete platesetter verwijderen

Malt007

Kooltjesharker
Berichten
117
Hoe halen jullie de platesetter uit je ei als hij heet is?
Afgelopen weekend had ik een problem want hij zat er in en had op 200 graden indirect gebbqt. Dat betekend dus dat die platestter makkelijk een paar honderd graden heet is aangezien hij op nog geen 5cm van de kolen ligt. Uiteindelijk met normale ovenhandschoenen gedaan maar dat had geen seconde langer moeten duren, gelukkig had ik gras in de buurt waar ik de steen snel kon neerleggen (mooie zwarte plek nu)

Ik ben dus nu op zoek naar de beste tool om dat ding te verwijderen. Ik heb de BGE variant gezien voor een kleine 45 euro en dat vind ik nogal zonde voor iets wat je maar op 1 manier kan gebruiken. Ik vroeg me dus af of er geode handschoenen zijn die ik ook voor andere dingen kan gebruiken (pullen, rooster, kolen roeren etc.)
 
Ben jij nou een vent? gewoon met de blote handen natuurlijk! =))

Maar een ovenwant en een beetje snelheid wil meestal wel lukken, of lashandschoenen.
Al is er ook een plate-set lifter, geloof een tientje of 4. (die had je dus al gevonden...)
BGE-PSLL1-500x500.jpg
 
Ik gebruik de platelifter (bbq paleis). Prijzig, maar ik zou deze voor geen goud willen missen. Wellicht goede lashandschoenen een optie?
 
Ik doe het met lashandschoenen. Gaat prima. Die gebruik ik niet voor pullen daar heb je weer wat anders voor nodig maar zo duur zijn lashandschoenen niet. Een tientje per paar en je kunt een jaar vooruit.
 
Ik heb de platesetterlifter gekocht bij het BBQPaleis, en ik vind het een geweldig ding. Worth every cent zoals ze hier zeggen =))  het kost wat, maar dan heb je ook wat.
 
Die lifter ziet er niet al te gecompliceerd uit. Met een beetje lassen denk ik dat je er makkelijk een zelf kan maken.
Misschien een leuk DIY project?
 
Industore_Lashandschoenen_Weldas_vleugelduim_katoen_gevoerd_lashandschoen_10-2101.png

Je moet er geen 10 minuten mee staan dralen, maar hier pak ik 'm ook bij pizza mee aan.

Het nadeel van steunen enz vind ik de stabiliteit. Als het gaat glijden, dan grijp je er toch als reactie met je handen naar toe. Zo ook bijvoorbeeld bij de gietijzeren rooster lifter, wel nodig, maar ik heb mezelf al een paar keer betrapt op een intu?tieve reactie met blote hand. Gelukkig nog zonder schade  B-)
 
Zou toch gewoon voor de lifter gaan. Hij wordt bloedheet en als hij valt kan je een nieuwe kopen en die is een stuk duurder dan die lifter.
 
Voordeel van de lifter is dat je hem ook daarop neer kunt zetten zonder dat de hete platesetter meteen op de ondergrond ligt.
 
Sindskort heb ik ook een plate-lifter, voorheen deed ik altijd met dikke werkhandschoenen (daar kun je een hete plate max. 20 seconden mee vasthouden). Ik moet zeggen dat handschoenen makkelijker en sneller werkt dan de plate-lifter. Achteraf gezien had ik beter lashandschoenen moeten kopen. Althans dit is mijn beleving.
 
Wat is de diameter van de middelste "cirkel" van zo'n platesetter?
Voor een paar euro en wat buigwerk is dat best te maken volgens mij? Niet al te blingbling maar gewoon funtioneel bedoel ik dan..
Wil er best eens mijn gedachten over laten gaan om zoiets te maken.
40 euro is nogal wat voor iets als dat..
 
Van een medium platesetter is dit 27cm.
Vermoed dat een large dit dus 10cm meer zal zijn... maar dat kan vast iemand met een large je vertellen.

Maar wat gaat hij kosten voor de medium? ;)
 
Ik gebruik zelf ook lashandschoenen vanwege dezelfde redenen als hierboven.
Een ander voordeel van handschoenen is dat het multifuctioneel is.

Dus ook geschikt voor:
Dutch oven vast pakken
Grill rooster vastpakken
2kg PP in alu folie vast pakken
Relaxed grill rooster schoon schrapen en invetten
Het stukje rookhout beter tussen de kooltjes schuiven
Hete probe uit vlees trekken
Etc

Een andere favoriete tool is een verfrol houder.
Ideaal als pook maar ook als grill lifter te gebruiken.  :)
 
Om de grill te liften heb ik speciaal bbq gereedschap, een waterpomptang links en een gardena onkruidwieder (zo'n sort vork met kromme pootjes) rechts :)

Ik denk dat ik dit weekend een paar lashandschoenen ga kopen om vervolgens over 3 weken toch de lifter te halen. Maar dan weet je in ieder geval zeker dat je van geld afkomt!
 
Twee keer geld uitgeven voor ??n probleem...?

.... zo herkenbaar. 
schater.gif
 
Zo daar zijn we weer.  Ik ben een poosje uit de running geweest hier op het forum.. En in Rl ook..
Maar we gaan dit draadje even weer oppakken..
Medium is 27cm.. Zijn er meer die me van diameters kunnen voorzien..?
 
met 2 stukkies betonijzer is ie zo gemaakt tegenwoordig heb je ook van dat vierkante staal bij de bouwmarkt als je de 2 delen heb gebogen en je kan niet lassen kan je ze ook met een slangen klem aan elkaar maken .
 
Stoker Joop zei:
Er is ook een eenvoudige plate setter op de markt! Maar ik weet niet of deze, op den duur, de plate setter zwaar beschadigd raakt. Omdat je met een kleine raakvlak de hele gevaarte op tilt.
zie link: http://www.dicksonbbq.com/plate-setter-lifter.html

Ziet er niet verkeerd uit, denk dat ik zoiets binnenkort in elkaar ga lassen enkel dan de onderste plaat in de dezelfde vorm als de platesetter. Dan kan die iets verder eronder.
 
Bidle zei:
Stoker Joop zei:
Er is ook een eenvoudige plate setter op de markt! Maar ik weet niet of deze, op den duur, de plate setter zwaar beschadigd raakt. Omdat je met een kleine raakvlak de hele gevaarte op tilt.
zie link: http://www.dicksonbbq.com/plate-setter-lifter.html

Ziet er niet verkeerd uit, denk dat ik zoiets binnenkort in elkaar ga lassen enkel dan de onderste plaat in de dezelfde vorm als de platesetter. Dan kan die iets verder eronder.

Dan moet je wel rekening houden met de ruimte die je hebt tussen zijwand/platesetter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan