BasBQ
Beef en Steak

Hoe heet wil je het hebben?

De vraag blijft, is het nog wel lekker. ik vermoed dat je niks meer proeft en alle smaakpapillen een flinke tijd verdoofd zijn.
Ik ben Sambal Oelek verslaafd, vooral op de boterham met pindakaas of smeerkaas, heerlijk.
Dit proef je nog de friszure smaak met zout en pit. Sambal Badjak vind ik helemaal niks daar is door de suiker en het bakken alle frisheid verdwenen.
In veel gerechten gaat bij ons een minimale hoeveelheid Sambal Oelek, niet zozeer voor de pittigheid maar voor de smaakbalans.
Wij noemen Sambal Oelek hier ook wel de "wedding maker" het brengt in kleine hoeveelheden harmonie tussen de smaken in het gerecht.

Als mijn oogst dit jaar lukt ga ik zelf Sambal Oelek maken, maar dan op een andere wijze wijze, de pepers eerst fermenteren en daarna malen en nazouten. de commerciele versies doen azijn en zout bij de pepers en malen/stampen dit.

De Reaper gaat mij echt te ver.
 
Toch is deze gedroogde peper waarschijnlijk een stuk minder sterk als een verse. Misschien voor op de low en slow recepten. Door de lange verhitting neemt de sterkte flink af
 
Komt mijn vrouw net binnen van het winkelen :giggle:

IMG_7292.jpeg
 
Toch is deze gedroogde peper waarschijnlijk een stuk minder sterk als een verse. Misschien voor op de low en slow recepten. Door de lange verhitting neemt de sterkte flink af
Ik had twee jaar geleden een recept van indo stok satesaus gemaakt en had bij de groothandel wat pepers meegenomen en er moesten er 6 in. Nu na zes uur opstaan koken was het nog steeds niet te hachelen. De overige pepers in de oven gedroogd en vermalen. Met een mespuntje zit je al aan de max bij een groot gerecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan