BasBQ
Beef en Steak

Hoe doen jullie het nou?

 
 
 

WilfredK

Kooltjesharker
Berichten
189
Goedemorgen allen :)

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.

Als je de kamado op temperatuur hebt, zeg 160 graden, en hij blijft stabiel. Dan kan daarna het vlees erop en dan zal de temperatuur dalen omdat het vlees koud is en de probe er dichtbij ligt.

Blijven jullie dan van de schuiven af? Hij was namelijk reeds ingesteld op 160. Of passen jullie de schuiven aan om de temperatuur weer te laten stijgen?
Na het plaatsen van mijn twee beenhammetjes zakte mijn temperatuur tot zón 120 graden en het duurde zón 1 uur en 45 minuten tot de temp weer richting de 160 kwam. De beenhammetjes waren toen al klaar (en waren heerlijk :) )

Dus kort....stel je hem in tot hij stabiel is en dan afblijven (ook al daalt de temp na het plaatsen van het vlees) of bijstellen?
 
Ik zou bijna zeggen dat je hem niet goed opgewarmd hebt.

Het enigste waar bij mij de temperatuur echt hard van zakt is als ik er een hitteschild of skillet in leg.

Dat hij met een flink stuk vlees wat inzakt kan in nog wel begrijpen, maar normaal grsprijen moet hij snel weer op temp. zijn.
( niet pas na 1 uur)
 
Vandaag net een filmpje gezien over temperatuur regelen (op een weber) die man zei geeft het 10 minuten om de temperatuur weer op peil te laten komen. Anders ingrijpen meer lucht ( kleine aanpassingen) dan weer 10min geven.

Ik denk dat het principe voor alle bbq s t zelfde zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ik zou bijna zeggen dat je hem niet goed opgewarmd hebt.

Het enigste waar bij mij de temperatuur echt hard van zakt is als ik er een hitteschild of skillet in leg.

Dat hij met een flink stuk vlees wat inzakt kan in nog wel begrijpen, maar normaal grsprijen moet hij snel weer op temp. zijn.
( niet pas na 1 uur)
Ik neem altijd de tijd om de kamado op te warmen. Ik leg hierbij de halve heat deflectors gescheiden van elkaar er alvast in zodat die er niet koud ingaan. Pas als ik een tamp van 180 heb bereikt dan leg ik de heat deflectors bij elkaar en zet de schuiven op de juiste stand. Die pas ik aan tot de temp gedurende 20 minuten stabiel blijft op mijn gewenste temperatuur (160graden). Dan pas gaat mijn vlees erop
 
Wat @WilfredK hierboven al zegt, neem de tijd. De dome en deflector (ik doe het ook als wilfred) moeten ook goed opgewarmd zijn. Als alles eenmaal op temperatuur is kan je je vlees er opleggen en zal de temperatuur snel weer richting ingesteld gaan. Of je vlees er al eerder opleggen dat doe ik ook regelmatig.
 
Wat @WilfredK hierboven al zegt, neem de tijd. De dome en deflector (ik doe het ook als wilfred) moeten ook goed opgewarmd zijn. Als alles eenmaal op temperatuur is kan je je vlees er opleggen en zal de temperatuur snel weer richting ingesteld gaan. Of je vlees er al eerder opleggen dat doe ik ook regelmatig.
WilfredK is de topic starter. 😂

Dat doet hij dus helemaal goed.
Doe ik ook precies zo.
 
Misschien je vlees eerder erop leggen, tijdens het opwarmen?

Mijn sessies beginnen meestal met roken aan 107° ongeveer. Ik begin vanaf 100° al wat te nijpen en vanaf 130° gaat de deflector erin en regel ik hier en daar bij. Door de deflector valt hij dan naar 80° a 100°. Maar ik kijk dan naar de tijd en leg dan soms het vlees er al op. Dat de temperatuur te laag is, is niet erg.

Maar als het 1u45 duurt om hem terug op 160° te krijgen, dan had je hem gewoon ff een boost moeten geven. Enkel opletten dat je op tijd weer gaat nijpen.
 
Als de kolen aardig gloei hebben gaat alles er meteen in, platesetter met vlees en laat alles op themp komen .
(Low&slow)
 
Met 2 beenhammetjes erop en dan al temp flink gezakt en pas na een hele langs tijd terug na oorspronkelijk temp lijkt mij niet echt goed. Bij mij zakt ook alleen de temp met hitteschild of groot gietijzer pan. Of nat rookhout wilt ook wel iets zakken maar dat is dan weer heel snel terug de temp
 
Denk dat je probe te dicht tegen vlees aan ligt
of je probe verder van het vlees af plaatsen.
Of de thermometer van je kamado gebruiken

Dat is een goeie!

Waar ben je die temperatuur aan het meten?
 
Dat is een goeie!

Waar ben je die temperatuur aan het meten?
Ik werk met de KJ 2 dat even ter aanvulling.

Ik meet de temperatuur met de thermoworks smoke en de probe ligt iets links van het midden van het rooster.
De thermometer van de Joe zelf gebruik ik alleen om een indicatie te krijgen voor wanneer ik de Heatdeflectors tegen elkaar leg en de schuiven ga knijpen.
 
Ik blijf lekker van de schuiven af. De temperatuur was tenslotte al goed dus de instellingen zijn oké.
Misschien ligt je probe te dicht bij het vlees ,deze is gevoeliger als de dome thermometer dus die zal daardoor sneller beïnvloed worden denk ik.
 
Vaak is de gewenste temp bereikt maar moet je even wachten tot de dome ook op temp is. Ik wacht een tijdje en voel dan de met mijn hand op dome of ongeveer klopt. Soms auw. Maar geeft wel het gevoel of hij warm is.
 
Waarom zou je wachten tot je barbecue op temperatuur is?
Zodra het vuur goed brandt, richt ik de bbq in en gaat het vlees erop. Dan begin ik met regelen. Als hij dan op temperatuur is hoef ik niks meer te doen.
 
Ik neem altijd de tijd om de kamado op te warmen. Ik leg hierbij de halve heat deflectors gescheiden van elkaar er alvast in zodat die er niet koud ingaan. Pas als ik een tamp van 180 heb bereikt dan leg ik de heat deflectors bij elkaar en zet de schuiven op de juiste stand. Die pas ik aan tot de temp gedurende 20 minuten stabiel blijft op mijn gewenste temperatuur (160graden). Dan pas gaat mijn vlees erop
Ik start precies hetzelfde op en controleer door te voelen of de dome rondom de dop ook lekker warm is. Ik zorg ook altijd voor een lege asbak en volle kolenmand bij elke run, dan hoef ik daar geen rekening meer mee te houden.

Ik ga wel eerder naar de 200+ graden op de dome met gescheiden plates zodat de kolen lekker branden en dan de schuifjes op de gewenste stand voor 130-140 graden en dan gaat het vlees er op en dan hoef ik er eigenlijk niet meer aan te zitten.
De temperatuur op de grate meet ik centraal boven de deflector ongeveer 5cm van het vlees af zodat er voldoende warme lucht langs kan, maar niet de koude schil van het vlees gemeten wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan