BasBQ
Beef en Steak

High and fast: grill jij je steak in de vlammen of niet?

TheMarshal

Tondelzoeker
Berichten
12
Hallo allemaal, al lange tijd ben ik een 'stille lezer' en reageer niet zo vaak. Maar nu heb ik zelf een vraag.

Wanneer je een steak grillt, laten we zeggen op de gewone manier. Directe hitte op het rooster, niet reversed sear of caveman style. Vaak druipt het vet dan onder de steek vandaan waardoor er vlammen ontstaan. Laat jij de steak dan liggen in de vlammen, of verplaats je hem of doof je de vlammen met een spray? En waarom doe je de ene of andere manier? Of gebruik je beide manieren?
En wat is de invloed op de smaak in naar jullie beleving?

Alvast bedankt!
 
Ik probeer altijd vlammen te voorkomen want we willen geen verschroeid buitenkantje.
Dus verplaatsen we als er een grote brand wil ontstaan.
Behalve dat we het niet lekker vinden schijnt het ook nog slecht voor je te zijn. ;)
 
Voedsel laten 'likken' door de vlammen is niet erg bevorderlijk voor de smaak. Als ik een flare-up krijg; vlees verplaatsen (tenzij het echt amper een seconde is ofzo). Maar zeker niet massaal in de vlam laten liggen.
 
Dat soort vlammen veroorzaken veel roet en dat wil je toch echt niet op je vlees hebben. Dus vlees wegleggen, vlammen blussen of het deksel sluiten, afhankelijk van de bbq.
 
Grillen op open vuur is heel leuk. Wel met een grill waar van het rooster op hoogte te verstellen is. Vaak gebruiken we dan een soort 3 poot (zelfde als waar een DO aanhangt) waar een rooster onder hangt. Die kunnen we dan dmv een katrol op iedere gewenste hoogte gangen.
We stoken daar dan een lekker houtvuurtje onder. Heerlijk.

Even Google geraadpleegd. In het Duits het het ?Schwenkbraten? hierbij een foto.
Ons model werkt dmv een katrol met staalkabel. Werkt wat preciezer.

c3c6f0d77af5527e948cbad1cff0a328.jpg
 
Een "vlammetje" kan zeker iets toevoegen aan de smaak van het gerecht .......

Op de foto hieronder "blusde" ik de zeedieren en schepen, op hoog vuur in de olie, af met witte wijn. Het ging gelukkig precies goed.
858fdc718b7fa51667e11b4afdfbaacd.jpg
 
Beetje vreemde antwoorden, een pincaha willen we allemaal af-fakkelen maar een steak mag geen vlammen likken?

Voor mij maakt het niet zoveel uit, zoals Hans al aangaf als de boel maar niet zwart wordt.
Het nadeel van vlammen bij vlees met redelijk wat vet zoals Picanha, is de kans op verbranden van het vet en dat smaakt goor. (te lang in de vlammen, het vet gaat smelten en verbrandt al druipend aan de oppervlakte van het vlees)
Het voordeel van vlammen is dat alles heel snel dichtschroeit en het vet wat in een steak zit zoals bij een Cote de Boeuf de kans groot is dat dit vet gelei-achtig zacht wordt door de immense hitte.

Dus eigenlijk hoeft je niet bang te zijn voor vlammen, alleen moet je op bovenstaande zaken een beetje letten.
Probeer maar eens een eendenborstfilet (met vel !) te grillen zonder vlammen :D
 
Volgens mij zeggen we allemaal hetzelfde :D
 
Ewald zei:
Beetje vreemde antwoorden, een pincaha willen we allemaal af-fakkelen maar een steak mag geen vlammen likken?

Met jou kan ik praten, precies dit soort tegenstellingen kwam ik veel tegen die ik niet begrijp. Maar je post is helder en ben het met je eens. Een vlammetje is prima, zolang het de boel maar niet verbrandt.
 
Gast, dat zijn nog eens mooie vlammen. Wel blij dat ik er net niet naast stond om ff in je pannetje te gluren :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan