BasBQ
Beef en Steak

Hier ook weer eens een BCC

 
 
 

dennis

Gemarineerd
Berichten
1.200
Reeds een paar keer eerder gemaakt, maar nu officieel....:)

Het begint met het smerigste klusje, namelijk een blikje zwerverbier van de Lidl leegdrinken, om iets te hebben om de trappist in te stoppen.


Vervolgens het kipje ingesmeerd met een kruidenmengsel van sambal poeder, knoflook, tijm, peper, zout, peterselie.
Deze keer heb ik dit kruidenmengsel ook onder de huid aangebracht, wat later een aanrader bleek te zijn.


Vorige keren vond ik het vel niet knapperig genoeg, dus nu het kippetje maar iets warmer gestookt, uurtje op ca 225 graden Celsius.


Heb geen mooie opmaak-foto's.
Dit heeft 2 redenen, reden 1 is dat dat me niet zo boeit, want waar versiering op een bord ligt kan geen vlees liggen.
Reden 2 is dat daar geen tijd voor was;gegeten moest er worden!

Smaakte prima, en dat onder de huid kruiden gaf ook zeker meer smaak aan het kippetje!
 
Bierblik kip blijft altijd een van mijn favorieten , je had jezelf trouwens niet zo hoeven martelen met dat zwerversbier , Belgisch bier wordt toch ook in blik verkocht ?
 
HAHAHAH ik moet erom lachen op de vroege morgen !!!!


En ik krijg trek in kip .


 
Bob zei:
Belgisch bier wordt toch ook in blik verkocht ?

Ja? Hmm...hier nog nooit gezien in de supermarkt eigenlijk, zal eens beter opletten.
De marteling heb ik natuurlijk aan mezelf te danken, het was dit of bavaria alcoholvrij in blik (horror)...
:)

 
lekker kippie hoor
 
Mooi chickie is dat geworden  ;)
Ik pak meestal een blik van Warsteiner of een Gladiator ofzo aangezien dat nog te drinken is, die blikken zijn alleen zo dun dat je ze zo fijnknijpt.

Iemand al ergens een herbruikbaar rvs "blik" gevonden? (Of heb ik nu een gat in de markt gevonden? :p)
 
Dennis er schiet me ineens wat te binnen , verleden week heb ik een BCC gemaakt met een blik Grolsch herfstbok.
Ging prima en was echt geen straf om de helft op te drinken (1/2 liter blik gebruikt omdat de kip nogal groot was)

Trouwens , als nieuw genootschap lid begrijp ik dus dat je een plaatje bij je naam krijgt als je iets fabriceert en de foto's post ?
Bij de kippen noemen ze dat hier een tokkie schijnt het , ik zou jou voor willen dragen voor een dubbele tokkie.
1 voor de kip en 1 voor het "tokkie" bier (categorie Lidl bier ,Schultenbrau etc.)
Een dergelijke opoffering zou niet onopgemerkt voorbij moeten gaan  :)
 
Bob zei:
Ging prima en was echt geen straf om de helft op te drinken (1/2 liter blik gebruikt omdat de kip nogal groot was)

Zo'n halve liter is voor mij wel lastig, weet niet zo goed hoe dat bij Webers zit, maar bij de Outdoorchef 57cm moet ik het deksel al hard dicht duwen, kip klem onder het deksel zeg maar.




Bob zei:
"tokkie" bier (categorie Lidl bier ,Schultenbrau etc.)
Een dergelijke opoffering zou niet onopgemerkt voorbij moeten gaan  :)

Het voordeel is, dat na deze Finkbrau, de kip gewoon altijd smaakt.
Heb ook wel een BCC gemaakt met het zwerverbier zelf er nog in, maar met Chimay of ander zwaarder spul vind ik de kip lekkerder.
Wat dat betreft is barbecuen echt feest, bier drinken en vuilakken!
 
Ik speel een beetje vals Dennis , ik heb een 57cm Weber en een rotisserie (draaispit) set , daar zit een ring bij die je op je BBQ kan zetten.
Met die ring erop heb ik ruimte zat , zit al te denken over biervat struisvogel ;)
 
Allereerst gefeliciteerd met je stickertje!

dennis zei:
Zo'n halve liter is voor mij wel lastig, weet niet zo goed hoe dat bij Webers zit, maar bij de Outdoorchef 57cm moet ik het deksel al hard dicht duwen, kip klem onder het deksel zeg maar.
De volgende keer je kippetje op het kolenrooster zetten met aan 2 kanten je brandstof, zo heb je ruimte genoeg
 
Dat ik daar gewoon niet aan gedacht heb, terwijl ik dat toch al vaker gezien heb!
Bedankt voor de reminder!
 
Ik zet mijn bierblikkippetjes (scrabblewoord? ) ook altijd op het onderrooster, maar dan wel de briketten aan een kant. Vind ik makkelijker te controleren. Beginnen met de borstzijde richting de briketten, met eventueel wat alufolie om de pootjes. En soms (afhankelijk van het formaat van de kip) draai ik m tegen het einde nog even om.

Overigens twijfel ik nog steeds heel erg aan de zin van bier in het blik. Het water uit het bier verdampt, maar de smaak blijft in het blik achter. Bij blind proeven heb ik nog steeds nooit een overtuigend bewijs kunnen krijgen over de smaakoverdracht van het bier naar de kip. Maar dat is een hele andere discussie.

Als je een bierblik wilt gebruiken dat je eerst zelf nog gedeeltelijk leeg moet drinken, kun je maar beter zorgen dat je lekker bier gebruikt! ;)
 
Bierblikkip is misschien wel een excuus om bier te drinken , maar er zijn volgens mij ook recepten waarbij de kip eerst in het bier gelegd wordt waarna het bier weer wordt teruggegoten in het blik.
Zelf overigens nog niet geprobeerd , wel een experiment waard denk ik.
 
Heb echt het idee dat de kip lekkerder is bij gebruik van wat zwaarder bier.
Of het aan de biersmaak ligt, of meer aan bv het alcoholpercentage weet ik (nog) niet.
 
Er zijn geloof ik zelfs recepten met een blik cola i.p.v. van bier , schijnt toch smaakverschil in te zitten.
Zelf overigens nog geen frisdrank op de Q gebruikt , ben zuinig op mijn bierblikkipexcuus (scrabble ?)  :)
 
Thor+1

heb ook BCC gemaakt met ander bier maar ik proef het niet echt terug. Andere kruiden wel.
Ik smeer de borst onder het vel in met boter-kruidenmengsel en dit geeft lekker veel smaak, het blikje is bij meer een steuntje  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan