BasBQ
Beef en Steak

Het zal me worst zijn........ 3x verse worst

 
 

Boel0037

Pitmaster
Berichten
960
Worst.... dat moest ik maken voor de familie dag vandaag. Iedereen had zon beetje gehoord van mn hobby en wilde dat zelf ook wel eens proeven.
Ik dus afgelopen vrijdag aan de slag, bij de makro een tijdje terug al procureur in de aanbieding gekocht en bij de lokale slager een buik besteld.
Alle bij elkaar goed voor 5,5kg vlees.
De worsten moesten worden:

Curry worst (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/de-rookkamer/55-de-perfecte-braadworst-(5x-braadworst-verse-worst)/msg63773/#msg63773)
Gewoon Braadworst (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/de-rookkamer/55-de-perfecte-braadworst-(5x-braadworst-verse-worst)/msg63773/#msg63773)
Verse worst van Piet (Nosmo) (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/verse-varkensworst/msg56327/#msg56327)

Bijna 6 kilo was een hele klus maar mn trouwe porkert heeft het prima gedaan. Eerst snijden:


1e keer door de molen:


Al met al een bak gehakt van ongeveer 5kg, deze een uur in de vriezer om vervolgens te kruiden en te stoppen:



Vacuum verpakken zodat ze vandaag mee konden naar de BBQ


Vrijdag avond om half 9 negen begonnen en ineens was het half 2 maar dan lag de worst ook lekker in de koelkast kant en klaar om zaterdag de hele dag bij te komen en op smaak te komen en dat is gelukt!!!!!!!

Helaas helaas, ik was zo druk met grillen dat ik geen fotos gemaakt heb maar heb nog een paar worstjes (stiekem achter gehouden) die ik deze week een keertje grill en dan de fotos maak. Echter de familie heeft gesmuld ofdat het niks was. Ik had de wga bij me en ze indirect met een beetje beuken hout gegaard en daarna even direct boven de kolen "afbruinen"
Ik zag steeds mensen extra snoepen en weer langs de schaal lopen dat zei mij genoeg.

De worst was sappig, smaakvol en de perfecte borrelhap bij de familie meating.

De worst van Piet was de eerste keer dat ik die ik die zelf maakte en was echt super, verrast door de heerlijke smaak, doordat deze twee keer door de 5mm plaat ging was hij fijner dan de andere worst en de salie maakt hem "fris" (ofzo ik weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven maar hij was heerlijk) Al met al voor iedereen een absolute aanrader!!!!

Het zal me worst zijn.... maar het was weer onzettend gaaf om iedereen zo te zien smullen!!!!!!

Bedankt voor het kijken

gr

Boel!
 
Jij hebt " verdraait " goed je best gedaan JT!! :D
 
Ja lekkere worstjes blijven het altijd goed doen op de bbq
 
Mooie worsten hoor. Lijkt me heerlijk om jou worst te proeven.
 
Zo, dat is/was een mooie partij worst!
 
Wat een klus man. Maar wel heel mooi gelukt zo te zien!  Die workshop heeft zijn vruchten wel afgeworpen.
 
Dat zal wel wat spierpijn hebben opgeleverd om alles door de Porkert te draaien maar het resultaat mag er zeker weer zijn!
 
Ik gebruik bij het vullen een doorvoerplaat.

Zoals deze

 
BertM zei:
Goed bezig Boel!

Heb je ze ook gestopt met de Porkert, en heb je het mesje er nog in zitten met het stoppen?
Welke plaat gebruik je
Ik heb dit weekende ook voor de eerste keer worst gemaakt met mijn Porkert, maar het vullen viel me vies tegen :(

Hoi Bert, het ligt aan de worst die je gaat maken, de worst van Piet bijvoorveeld heb ik gevuld met de 5mm plaat in de porkert (deze gaat dus twee keer door de 5mm plaat) Voor de andere worst gebruik ik een 16mm plaat (gewoon een plaat met lekkere grote gaten)

Wat vond je het lastig aan het vullen? Ik leg altijd het bord op hoogte van de vulpijp (leg er wat blokken hout onder) hierdoor blijft de worst horizontaal bij het vullen. Dit is handig als je alleen bent. Vervolgens het bord goed nat maken dan glijdt de worst wat beter het bord op.

De vuplaat van Marco is ook ideaal maar dus niet altijd nodig.
 
Probleem was meer om het door de Porkert te krijgen: eerst geprobeerd zonder mesje, dan met,maar had problemen het door de plaat te krijgen.
Ook is de plaat die ik bij Martijn eb gekocht iets dikker dan het origineel. (Heb je met een antieke Porkert)
Misschien moet het gehakt ook iets kouder, kan ook helpen..
 
BertM zei:
Probleem was meer om het door de Porkert te krijgen: eerst geprobeerd zonder mesje, dan met,maar had problemen het door de plaat te krijgen.
Ook is de plaat die ik bij Martijn eb gekocht iets dikker dan het origineel. (Heb je met een antieke Porkert)
Misschien moet het gehakt ook iets kouder, kan ook helpen..

Versmeerde het? (kun je zien als je plaat helemaal vol zit met draden die vast zitten)
Dan zijn er twee dingen die helpen:  scherp mesje en het vlees goed koud laten worden / aanvriezen.
Ik laat het minimaal drie kwartier tot een uur in de vriezer totdat het net een beetje hard aanvoelt.

Als het eenmal een 1e keer door de molen is geweest mag het geen problemen geven met het afstoppen.
 
Ziet er weer prima uit Boel ! Moet binnenkort ook weer eens wat worst maken, er gaat niets boven zelfgemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan