Beste allemaal,
Ik heb een tijd geleden ergens gerookte olijfolie gekregen bij een broodmandje in een restaurant. Nu heb ik (sinds juni) een bastard large en heb een Cold Smoke Generator (vierkant slakkenhuis) en wat rookkrullen aangeschaft (kersen, whisky vat, wijnvat).
Ik zou graag smaakvolle gerookte olijfolie maken om te gebruiken icm brood en eventueel om mee te bakken/koken.
Mijn aannames:
- best de wijnkrullen nemen (is mijn gevoel)
- csg gaat denk ik 10u als hij volledig gevuld is. Dus terugmeten zodat ik hem voor 2u vul.
- kan ik evt houtskool dat in de bbq zit erin laten zitten?
- csg op cast iron platesetter zetten
- olijfolie (denk zo'n 200ml) verdelen over 2 quiche schaaltjes (diameter ong 15cm).
- rook stijgt. dus onderste schuif helemaal open. margriet schijf klein stukje open zodat deze een klein stroomje rook laat ontsnappen. (tegen verzuring?)
- te sterke rooksmaak kan evt met meer ongerookte olie worden verdund.
- wat voor olie kan ik het best nemen? extra vierge / koud geperst?
- eventueel kan gerookte olie nog gesplitst worden en voorzien worden van kruiden
Graag jullie tips!
gr Tom
(ps. vanavond net 19liter zelfgebrouwen IPA gebotteld)
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik heb een tijd geleden ergens gerookte olijfolie gekregen bij een broodmandje in een restaurant. Nu heb ik (sinds juni) een bastard large en heb een Cold Smoke Generator (vierkant slakkenhuis) en wat rookkrullen aangeschaft (kersen, whisky vat, wijnvat).
Ik zou graag smaakvolle gerookte olijfolie maken om te gebruiken icm brood en eventueel om mee te bakken/koken.
Mijn aannames:
- best de wijnkrullen nemen (is mijn gevoel)
- csg gaat denk ik 10u als hij volledig gevuld is. Dus terugmeten zodat ik hem voor 2u vul.
- kan ik evt houtskool dat in de bbq zit erin laten zitten?
- csg op cast iron platesetter zetten
- olijfolie (denk zo'n 200ml) verdelen over 2 quiche schaaltjes (diameter ong 15cm).
- rook stijgt. dus onderste schuif helemaal open. margriet schijf klein stukje open zodat deze een klein stroomje rook laat ontsnappen. (tegen verzuring?)
- te sterke rooksmaak kan evt met meer ongerookte olie worden verdund.
- wat voor olie kan ik het best nemen? extra vierge / koud geperst?
- eventueel kan gerookte olie nog gesplitst worden en voorzien worden van kruiden
Graag jullie tips!
gr Tom
(ps. vanavond net 19liter zelfgebrouwen IPA gebotteld)
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk