BasBQ
Beef en Steak

Hersenspinsel: Backyard BBQ en bijbehorende regels?

 
 

Odysseus

Vuurmaker
Berichten
60
De afgelopen tijd een beetje aan het dromen en fantaseren geweest n.a.v. een youtube filmpje dat ik zag. (
)

Nu is BBQen een hele leuke hobby voor iedereen hier en als ik voor mezelf spreek echt een passie aan het worden, maar wat als je dit een stukje verder wilt brengen? Een restaurant openen o.i.d. zoals Marco Wulff heeft gedaan (Wedstrijd BBQer met nu zijn eigen restaurant "Marcook") is geen optie. Vind de horeca werktijden verschrikkelijk evenals de dagen (kerst etc), laat staan wat er allemaal bij komt kijken.

Maar een soort tussenstap zou een backyard bbq kunnen zijn. Lekker BBQen in je tuin en op 1 of 2 dagen in de week de achtertuin open gooien voor buurtgenoten en een klein menu aanbieden voor de verkoop.
Ben dit idee steeds verder aan het uitwerken, het lijkt me prima haalbaar. Low n Slow Ribs, Brisket. Misschien wat Moinkballs of zelfs frikandel burnt ends. Zaterdag vanaf een uur of 16:00 de tuin open tot een uur of 19:00u en dan bijv. op bestelling.

Maar hoe zit het met de regels van de gemeente? Belastingdienst? Is er iemand die hier ervaring met dit concept heeft, kan dit zomaar of moet je echt een bedrijfje starten.

Het is niet iets wat ik op de korte termijn al zou willen, maar vind het leuk om dit concept een beetje uit te gaan werken en te kijken hoeverre het haalbaar en mogelijk is. Wellicht voor over een paar jaar.
 
Als je echt dingen wil gaan verkopen krijg je te maken met hygiëne. (En de bijbehorende regels)

Zelf zit ik met exact hetzelfde als waar jij nu over begint maar dan is de uitwerking wat anders.
Verdiep je in haccp en een shv verklaring.

Leuk extraatje, als je je met de stap opleiding inschrijft betaald de overheid € 1000,- (Dan moet haccp wel lukken.

Waar je je even extra van bewust moet zijn is allergieën.
Jij bent verantwoordelijk voor wat je verkoopt, op alle manieren die je maar kunt verzinnen.
Sluit dingen uit, of geef het aan.
 
En vergeet vooral niet de verzekeringen. Stel iemand wordt heel ziek of erger na het eten van jou dan moet je dat heel goed geregeld hebben.
 
Ik zou er niet " officieel" aan beginnen.
Nodig mensen uit, vraag een vrijwillige bijdrage als onkostenvergoeding en wijs hun op de eigen verantwoordelijkheid.

Als het nieuwe ervan af is blijf je zitten met je back yard Q, verzekeringen en papierwerk.
 
Laatst bewerkt:
Wat peter ook zegt , als de buren geweest zijn en het nieuwe er af is moet je het van onbekende hebben.
Die zie ik niet zo maar je achtertuin in lopen.
Misschien meer richten op catering/bbqen op locatie.
 
Ik zit op een lokale Facebook groep (1.4K deelnemers). Uit huis opererende 'bedrijfjes' (netjes kvk e.d.) bieden daar regelmatig een afhaalmenu aan (met tot wanneer het te bestellen is, en wanneer het af te halen is).
Ik haal zo regelmatig heerlijk Indiaas af bij een gezin in de buurt.

Een aantal hanteren ook een eigen WhatsApp groep met aankondigingen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan