BasBQ
Beef en Steak

Help, mijn temperatuur blijft maar oplopen.

 

Quinty

Tondelzoeker
Berichten
11
Hallo, ik ben vandaag bezig met mijn eerste pulled pork. Heb in het midden aangestoken. Eerst een tijd de temp op laten lopen met open luchttoevoer (misschien fout?). Boven de 110 (mijn wens temperatuur is 121) de boel een stuk dichter gezet, tot bijna helemaal dicht. De ambient temperatuur blijft maar oplopen. Al een paar keer deksel open gedaan om de hitte te laten ontsnappen. Terug op 117, maar loopt steeds weer op naar de 130. Terwijl ik dit type al naar 137. Hoe stop ik dit? Ik ben bang dat als ik de schuifjes nog dichter doe, dat de bbq helemaal uitgaat.

Mijn Kamado is een Basterd Compact 2020, mijn kooltjes zijn ecobrasa briketten, mijn temperatuur meter is een meater+
wat doe ik allemaal fout? En hoe red ik mezelf hieruit zonder 1,7 kilo prachtige procureur te verpesten?
Beetje te ambitieus voor mijn kunnen denk ik, maar de dingen hiervoor lukten zo goed. Toen had ik nog geen meater+ om me zorgen om te maken, was wat op gevoel en op hogere temperatuur :)
 
Heb je een drip pan erin? Vul die met wat koud water, en wachten. Dan dropt de temp iets. Steeds de deksel open zorgt voor nieuwe zuurstof toevoer en hogere temp. Dus hou hem dicht en wacht een tijdje. Succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
En zet je luchttoevoer onder even helemaal dicht voor 15/20 minuten. Dan dooft het vuur iets.
 
Ik heb boven en onder al zo dicht dat ik verder bang ben dat anders de hele bbq uitgaat. Net nog even alles eruit gehaald om naar de kooltjes te kijken. Dat is echt alleen in het centrum een klein beetje grijs. Zoals ik verwacht dat het er uit zou moeten zien a la minion methode.

3D903114-42BE-4949-B6E7-D8699D143C44.jpeg


3B940EC9-8624-4FFD-AC7B-4AF78B5E0E18.jpeg
 
Als ik rond die temperatuur wil zitten heb ik de onderste en bovenste schuiven slechts milimeter open. Soms gewoon dicht. Kan me voorstellen dat een compact nog wat harder opwarmt dan een groot model.

Briketten laten zich ook niet lekker regelen. Ga voor houtskool volgende keer.

Verder wat de rest zegt: dome dichthouden. Iedere keer dat je hem opent stook je het vuurtje alleen maar harder op.

de warmte zit nu al in het keramiek.Onderste schuif dicht, bovenste een milimeter en over een half uur weer kijken.
 
Deksel dicht laten ( je voegt elke keer een klap zuurstof toe). Luchtschuif beneden helemaal dicht doen boven een klein stukje open. Nu komt er geen zuurstof meer bij. Als je temp gezakt is beneden heel klein stukje open zetten. En nu met hele kleine stukjes open of dichter de temp regelen ( met de beneden schuif) ( maar hou de deksel dicht.
Een andere tip gebruik volgende keer houtskool is veel beter in controle te houden.
 
Ik heb hem nog even voor de laatste keer open gedaan en wat water in mijn lekbakje gedaan. Nu maar even afwachten, bedankt voor de tips al vast. Heel fijn en dat om 10 uur ‘s ochtends!
 
Geen stress nodig hoor, komt wel goed als je je aan de bovenstaande tips houdt. En hou in je achterhoofd dat pulled pork echt wel wat kan hebben qua temperatuur, mag best even een keer uitschieten naar 130, als dat maar geen uren duurt.
Succes verder, graag later wat plaatjes
 
Ik heb de temperatuur nu heel stabiel op 108/109 graden, al snel na wat water toevoegen en rustig afwachten met openingen op iets meer dan een millimeter. Daar ben ik voorlopig wel dik tevreden mee. Ten eerste omdat het stabiel houden zo goed lukt, en ten tweede omdat de interne temperatuur van het vlees toch veel sneller gaat dan verwacht. Volgens de meater-app die ik heb ingesteld op Pork Shoulder —> pulled pork duurt het nog maar 2,5 uur. De procureur zit er nu 2 uur in.


Nog een vraag: ik heb juist voor briketten gekozen omdat ik bang ben dat gewone houtskool niet lang genoeg meegaat. Ik heb dus de compacte Bastard (die ik zelf al heel groot vind) en zo’n kolenmandje past nou ook weer niet al te veel in. Eerder had ik gebbq’d met een dome-temperatuur van 175, en heb ik hem daar op gehouden tot hij op was en toen waren alle kolen (Fire-Up) na 4 uur al op. (Laten branden om te testen, kip was al eerder klaar).

Dat brengt me nog op het volgende: die dome temperatuur meter is aardig nutteloos of niet? De meater geeft al een uur 108/109 aan, maar de analoge meter bovenop de bastard blijft maar op ongeveer 65 graden staan. En het ding staat nu al twee uur aan. Is hij dan stuk, of is het keramiek nu nog niet warm?

Alvast weer bedankt.
/edit: toegevoegd, gewone kolen waren vorige keer na 4 uur op.

BB142D4C-55FD-4820-BACC-F4D2F0F91706.png
 
Houtskool kan je gerust de hele run mee doen hoor.
In mijn medium heb ik de mand niet eens helemaal vol en doe er makkelijk 12 uur mee.
Gaat met de lage temperatuur erg lang mee.
 
Ik gebruik enkel houtskool.
Hoe lager de temperatuur en hoe harder de houtskool, hoe langer het mee gaat.
Gewoon experimenteren.

De thermometer vind ik niet nutteloos. Er zit inderdaad een verschil tussen de dome thermometer (hangt hoger) en de temperatuur op roosterhoogte.
Het geeft een goede indicatie.
 
Mooi dat je nu stabiel en lager is!! Veel proberen en kleine aanpassingen zorgen voor het perfecte resultaat. Ikzelf gebruik Marabu in mijn BGE MiniMax, lekker hard, gaat lang mee en is super stabiel.
In mijn groot grill guru neem ik Black Ranch Rode Quebracho Argentinië, gaat ook super lang mee per sessie.
Beide van Vuur en Rook.

Briketten heb ik wel maar nog nooit gebruikt om eerlijk te zijn.

Ben benieuwd naar het resultaat van je PP!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik heb de temperatuur nu heel stabiel op 108/109 graden, al snel na wat water toevoegen en rustig afwachten met openingen op iets meer dan een millimeter. Daar ben ik voorlopig wel dik tevreden mee. Ten eerste omdat het stabiel houden zo goed lukt, en ten tweede omdat de interne temperatuur van het vlees toch veel sneller gaat dan verwacht. Volgens de meater-app die ik heb ingesteld op Pork Shoulder —> pulled pork duurt het nog maar 2,5 uur. De procureur zit er nu 2 uur in.
die temperatuur is prima inderdaad. In het begin gaat de temp van het vlees aardig snel omhoog inderdaad, maar daarna kom je in de Zone/Stall/hoe je het ook wil noemen, hier heb je vast al over gelezen. Afhankelijk van hoe groot je vlees is zal deze tijd langer of korter duren. Ik heb ook geen idee of de app die jij gebruit hiermee rekenig houdt, of dat die alleen maar doorrekent naar je ingestelde eindtemperatuur.

Nog een vraag: ik heb juist voor briketten gekozen omdat ik bang ben dat gewone houtskool niet lang genoeg meegaat. Ik heb dus de compacte Bastard (die ik zelf al heel groot vind) en zo’n kolenmandje past nou ook weer niet al te veel in. Eerder had ik gebbq’d met een dome-temperatuur van 175, en heb ik hem daar op gehouden tot hij op was en toen waren alle kolen (Fire-Up) na 4 uur al op. (Laten branden om te testen, kip was al eerder klaar).
Met goede kwaliteit houtskool kan je makkelijk uren doen, dus dat kan je de volgende keer gerust proberen. Ik gebruik tot nu toe Dammers en dat gaat prima voor zowel low&slow als high&fast.

Dat brengt me nog op het volgende: die dome temperatuur meter is aardig nutteloos of niet? De meater geeft al een uur 108/109 aan, maar de analoge meter bovenop de bastard blijft maar op ongeveer 65 graden staan. En het ding staat nu al twee uur aan. Is hij dan stuk, of is het keramiek nu nog niet warm?
Je kan de domethermometer er als het goed is vrij makkelijk eruit schroeven, dan kan je hem in kokend water houden om te kijken of hij dan 100 graden aangeeft, zo niet moet hij bij te stellen zijn. Reken er sowieso op dat er een verschil in temperatuur zit tussen je meater en de dome thermometer, dit kan soms wel 20 graden of meer schelen
 
Mooi dat je het nu stabiel hebt gekregen, gaat vast goedkomen met die PP!
De meater kijkt alleen naar de temperatuurcurve die het vlees heeft doorgemaakt tot nu toe en extrapoleert dat naar de eindtemperatuur, hij houdt geen rekening met een eventuele stall. Ik zie het vaak dat wanneer ik in de stall komt de geschatte resterende tijd van 2,5 uur oploopt naar zon 20-24 uur, zodra je dan inpakt en de temp gaat weer stijgen dan stelt hij zichzelf weer bij. Vaak is het wel zo dat wanneer je het vlees ingepakt hebt hij het best aardig weet in te schatten.
 
Hoop adviezen gehad, hopelijk kom nu de rust in je terug. Succes
 
Ik ben echt zo blij met jullie adviezen! Wat een goede community zeg, en dat op zaterdagochtend. Ik heb mijn rust terug, ik heb zelfs een soort ‘winnaars gevoel’. De meater app heeft alles ook al herberekend en geeft nu een veel realistischer schatting van rond de 6 uur te gaan. Dus gaat helemaal de goede kant op. Volgende stap is de ‘glaze’ over een uur of twee. Hartelijk dank allemaal mensen! Ik zal foto’s maken van het resultaat!
 
Hi Quinty, we hebben zo met elkaar al heel wat mensen kunnen helpen en blij kunnen maken... vooral aan het begin van hun bbq-seizoen. Als alles lekker loopt en je het apparaat beter leert kennen ga je er (net als de meesten hier) misschien wel jaar-rond mee koken en kunnen we misschien wel langer van elkaars hulp en creaties genieten! Leuk als je hier je fotootjes deelt!

Zeker met houtskool gaan werken de volgende keer en je briketjes lekker bewaren voor je ketel of wga. Die zijn daar juist weer perfect geschikt voor! Peter Bootsma deed onlangs een experiment tussen een bge large en een minimax. Die minimax is vergelijkbaar met jouw kamado nu... die draait probleemloos meer dan 12 uur op een volle vracht goed houtskool!

Nog even in aanvulling op bovenstaande tips. Zorg dat je schijf boven altijd een heel klein beetje open is. Bij overshoot mag je onder verder knijpen of zelfs sluiten, zorg dat je boven altijd afvoer mogelijkheid houdt, al is het maar een klein spleetje. Anders stikt het vuur en dooft de BBQ. Door de goede isolatie merk je dat dan te laat en reageert de BBQ niet meer op kleine dosering onder, immers, je gloeiende kern is uit. Dan blijf je jojo-en en mis je controle.

En tot slot. Die basterd doppen zijn niet geweldig. Zelfs als je die 'sluit' blijft ' ie lekken en zal er dus altijd zuurstof toevoer blijven. Daarom reageert deze compact nu wellicht iets trager dan hoort. Je zou dit onder garantie kunnen laten vervangen via 200 Fahrenheit. Daar lopen al meerdere draadjes over hier op het Genootschap.

Veel kook- en stookplezier gewenst!
 
Het is een 2020 model Sander, die dop zou goed moeten zijn.
 
Denk dat je gelijk hebt Dennis, op de foto ziet het er ook best goed uit moet ik zeggen. Sorry voor de verwarring Quinty, een goed sluitende dop moet je dan zeker niet helemaal sluiten... behalve als je echt wil laten doven aan het eind van je sessie.
 
Het is een 2020 model Sander, die dop zou goed moeten zijn.
Sorry dat ik mijn eigen onderwerp omhoog schop, maar ik wilde hier graag nog wat over zeggen. Mijn dop sluit NIET goed. Hele proces met de dop bakken nauwgezet gevolgd, twee keer met koolstof gebakken, en ik denk dat er 1 a 2 millimeter speling zit.

ook is mijn platesetter één plaat, terwijl het een tweedelige had moeten zijn volgens de plaatjes.

De analoge dome-meter doet het echt niet goed. Ik ben met die hele pulled pork niet boven de 65 graden gekomen, terwijl hij volgens de ‘meater+’ niet onder de 108 gekomen is. En dat 8 uur lang. Morgen weer experimenteren met jouw recept Koreaanse kip. Maar ik ga dit allemaal wel even aankaarten bij Bastard, ze zijn alleen erg slecht bereikbaar momenteel.

/edit: ik heb niet echt het gevoel dat ik een 2020 heb, al stond het wel op de doos en de bon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan