BasBQ
Beef en Steak

HEL! Worst met de foodprocessor

 
 

Uranday

Kooltjesharker
Berichten
130
Hallo allemaal,

ik dacht ik ga even verslag doen van mijn worstenfeest van vanavond.
3kg varkensvlees + 1kg buikspek, in blokjes, ingevroren en tot gehakt gedraaid.

Leuke recepten uitgezocht: 1kg Grilworst, 0.5kg Chorizo (droog), 0.5kg knoflookworst (droog), 1kg Chorizo (verse worst) en 1kg Venkel knoflook worst...

Alle mixen gemaakt en het zag er mooi uit! Had er al helemaal trek in.

Toen begon de ellende, vol goede moed de nieuwe opzetstukjes op mijn gehaktmolen gezet en geprobeerd de grilworst te maken... WAT EEN DRAMA :( :( :( Ik kon wel janken. Het kwam er niet uit, het plakte aan alle kanten en het kwam er niet mooi in. Na 2 worsten heb ik het opgegeven. Alles in de vacuum en de vriezer in, want andere worsten hiermee maken (met kwetsbare darmen enzo) ging hem echt niet worden.

Dus voor een ieder die dit leest en denkt, handig ik heb toch zo'n ding. Ik ga zo een worststopper kopen en volgende week verder..

Groeten
Patrick
 
jammer dat het niet gelukt is, er zijn toch wel veel mensen die het met de gehakt molen en een vulpijp daarop doen.
 
idd jammer. Heb je alleen de grillworst geprobeerd, of ook nog met een ander deeg?
Was het de eerste keer dat de vulpijp gebruikt werd? Misschien was ie te droog....
 
Het was inderdaad de eerste keer, en ik had wel ander deeg, maar na dit debakel ben ik gestopt voor nu. Het liep echt niet door. Ik kreeg het al niet de opening van de gehaktmolen in... Klein dun pijpje waar al het gehakt in moest.
 
Vervelend zeg!
Ik zou zeggen niet opgeven en gewoon nog eens proberen.
Ik heb nu een paar keer worst gemaakt (braadworsten) en doe dat altijd met z'n 2-en. Een begeleidt de darm en worst de ander draait en vult de molen met het deeg. Voor ons werkt dat prima.
En ik haal altijd de plaat eruit bij het vullen, ik weet niet of dat hoort maar het werkt.
Succes
 
Die worststopper heb ik ook, alleen de mijne is rood en geen edelstahl.

Werkt uitstekend!
 
Uranday zei:
Het was inderdaad de eerste keer, en ik had wel ander deeg, maar na dit debakel ben ik gestopt voor nu. Het liep echt niet door. Ik kreeg het al niet de opening van de gehaktmolen in... Klein dun pijpje waar al het gehakt in moest.

Had je wel die vleesschaal op de pijp en de zwarte stopper om het vlees er in te krijgen?
 
Ja, al was mijn stopper wit. Als ik mijn stopper er uit trok kwam ook elke keer die schaal mee. Bleef plakken..
 
Hmm, wil binnenkort grillworst maken. Heb ??n keer braadworst gemaakt en dat king prima, ben benieuwd wat mijn ervaring wordt met grillworst.
 
gisteren m'n eerste worst gemaakt met keukenmachine en zelfgemaakte vulpijp....drama

...maar ga het zeker vaker proberen  :D
 
Een van de grote nadelen van worststoppen met een vleesmolen is dat het erg moeilijk is om te voorkomen dat er erg veel lucht in de darm komt. En het schiet niet op en het is k*twerk.

 
Nosmo zei:
Een van de grote nadelen van worststoppen met een vleesmolen is dat het erg moeilijk is om te voorkomen dat er erg veel lucht in de darm komt. En het schiet niet op en het is k*twerk.
+veel haha
 
e7fa5445e20c76e817ec7ae8da13c27c.jpg


De opbrengst met de worst stopper...

Grote leerpunt is dat je niet kleine hoeveelheden makkelijk kan verwerken... (tenzij je de overgang gaat 'gokken')
 
Uranday zei:
Had ik gedaan. Had ook eens goed gekeken naar zo'n porkert. Daar is de opening veel korter en groter van dan van mijn foodprocessor.... Uiteindelijk besloten deze http://www.beeketal.de/fleischereiausstattung/wurstfueller/testartikel-wurstfueller/a-437/ te kopen. Bij rook en vuur was de goedkoopste helaas niet leverbaar, maar ik denk dat ik met deze ook erg blij ga zijn. Ik zal foto's sturen als de worst doorstroomt :D

Heb ook maar een worststopper besteld bij beeketal, de 3 liter verticaal :)

De grillworst farce is toch wel erg lastig door te voeren met de keuken machine omdat deze erg smeu?g is.
Hoop dat de worstopper dit toch wel een stuk gemakkelijker gaat maken.
Wil dit weekend varkensgrillworst maken.

Hoe snel had jij hem binnen en belangrijker nog hoe bevalt hij?
 
Ik had hem echt heel snel binnen, dag of 3. Ben er super blij mee. Gaat echt heel goed!
 
Uranday zei:
Ik had hem echt heel snel binnen, dag of 3. Ben er super blij mee. Gaat echt heel goed!

Heb jij ook de vertikale versie?
Ik twijfel of ik geen horizontale zal aanschaffen. Heeft iemand een reden om dat beter niet te doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan