BasBQ
Beef en Steak

HeaterMeter Discussiedraadje

Zo, nieuwe software (v14 - 2017) maar eens op de 'oude' HM gezet ;)
Draaide nog op V11, werkt weer als een trein!
Set nieuwe probes binnen uit de US, dus kan weer even vooruit!
 
Al een paar jaar ben ik een regelmatige gebruiker van mijn Kamado Joe 2 en een controller lijkt me een fijne toevoeging die het leven net iets makkelijker maakt. Nu ben ik best digitaal vaardig, maar minder als het echt aankomt op solderen enzo.

Een voorgesoldeerde vesie van de heatermeter bestellen op https://store.heatermeter.com/products/heatermeter-v4-3-kit?variant=25577213574 lijkt me haalbaar, maar het blijft een beetje onduidelijk waar ik de extra onderdelen nog vandaan haal. Los van de Raspberry Pi, moet ik dus nog een behuizing laten printen, een tussenstuk (laten) maken voor achter de schuif en nadenken over een servo en/of een blower.

Klopt dat zo ongeveer? En zijn er nog recent mensen die een heatermeter in elkaar hebben gezet? Of kiezen we tegenwoordig gewoon voor een Fireboard of iKamand?
 
Ja klopt ongeveer maar het is het niet waard om er 1 te maken viel me vorig jaar op.
Onderdeeltjes per stuk zijn duurder dan dat je er meer koopt en de set vanuit Amerika heeft behoorlijke kosten aan verzending en douane..
Ik heb er een paar gemaakt afgelopen jaar met alles erop en eraan maar heb ze verder nooit in de verkoop gezet. Moet ze nog testen en de blowers afmaken binnenkort en dan is alles kompleet incl thermocouple en thermometers, behuizing, pi zero enz enz alleen de koppeling met de BBQ heb ik niet maar kun je van alles op verzinnen (is BBQ afhankelijk).
Pm maar bij interesse;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf vorige week een heatermeter kit ontvangen die ik vanuit de store besteld heb. Compleet met geprinte cases voor zowel de HeaterMeter als de Adapt-a-Damper, de DIY kit voor de 4.3 en een adapter. Helaas viel mijn bestelling in de steekproef en kwamen er dus nog wat rembourskosten, pakweg 40 euro, bovenop. Daarnaast zul je inderdaad nog probes, een (kant-en-klaar) aansluitstuk voor de barbecue, optioneel een thermokoppel en een Raspberry Pi en een SD-kaartje moeten aanschaffen. Die laatste twee had ik al. De thermokoppel heb ik bij AliExpress besteld (losse stekkers en een losse probe voor net geen 10 euro). Het koppelstuk bij Rookoven.com.

Zelf vond ik het in elkaar solderen van het apparaat echt leuk. En ja, ik moest ook even troubleshooten omdat een van de componenten het net deed (de bekende Q1 mosfet). Dus momenteel doet mijn buzzer het niet, omdat ik de Q3 mosfet even 'geleend' heb voor de Q1. Dit zijn tegenslag'jes' die je kunnen overkomen als je een zelfbouwpakket koopt en waar je dus wel mee overweg moet kunnen gaan.

Uiteindelijk kost mijn HeaterMeter denk ik net zoveel als een kant-en-klare controller. Als ik hem weer zou moeten aanschaffen, zou ik hem dan weer via de store kopen? Nee, dan zou ik op zoek gaan naar iemand dichterbij die de onderdelen heeft en/of kan fabriceren. Maar ik zou hem zeker weer zelf willen maken. Leuk klusje!
 
Laatst bewerkt:
Het grote probleem zit hem ook in de aantallen kwam ik achter. Ik heb 30+ probes vanuit Amerika laten komen en daardoor is de prijs normaal geworden maar anders zijn dergelijke dingen gewoonweg duur... Ook alle onderdelen bij elkaar tikken best aan.
Wel leuk om in elkaar te solderen maar ook weer irritant als je een fout maakt en je weer net 1 weerstandje te kort hebt.
(en die TC connectie is echt RUK om te solderen kan ik je vertellen...).
Uiteindelijk heb ik ook zelf een 3D printer gekocht en ben daar nu mee bezig gegaan omdat al die marktplaats types wel printjes konden leveren maar met verschillende kwaliteit (en betrouwbaarheid). Is ook een leuke maar tijdrovende hobby geworden:)
 
Ik overweeg ook om een printertje te kopen (heb de goedkeuring van mijn wederhelft al :ROFLMAO:).

Voor mijn huidige HM heb ik nu even geëxperimenteerd met een probe van mijn GrillEye Pro+, aangezien ik die toch al had liggen. En ik moet zeggen, de temperaturen wijken niet extreem veel af van een ThermoWorks probe. Ik zal nog eens proberen of ik een coefficient curve van ze kan krijgen.

Componenten los bestellen is ook nog een hele uitdaging, volgens mij. Niet alles is op voorraad en/of heeft een lange backorder. En niet alles is bij één leverancier te halen. Zelfs niet hier in Nederland. Ik heb geprobeerd om alles te vinden bij Conrad, maar ook daar loop ik vast.

SMD solderen is idd erg lastig. Echt priegelwerk. Gelukkig kreeg ik een board met die componenten erop. Da's dan wel weer het voordeel van direct in de HM store bestellen.
 
Ik wilde gisteren mijn HM gebruiken na enkele maanden niet gebruikt te hebben. Nu zit ik met het volgende probleem.
Zodra ik hem aanzet geeft de HM aan de de fan 0% draait terwijl hij continu 100% staat te blazen. Kan het zijn dat de HM niet meer goed is? Ik heb verder niets meer aan mijn instelling verandert.
 
Ik wilde gisteren mijn HM gebruiken na enkele maanden niet gebruikt te hebben. Nu zit ik met het volgende probleem.
Zodra ik hem aanzet geeft de HM aan de de fan 0% draait terwijl hij continu 100% staat te blazen. Kan het zijn dat de HM niet meer goed is? Ik heb verder niets meer aan mijn instelling verandert.
En als je handmatig naar 0 stuurt (in de software of op de HM zelf )?
Wat gebeurd er dan ?
 
Heb hem handmatig naar 0% gezet maar blijft toch hard blazen. Inmiddels ook andere firmware geprobeert maar doet precies hetzelfde
 
Het grote probleem zit hem ook in de aantallen kwam ik achter. Ik heb 30+ probes vanuit Amerika laten komen en daardoor is de prijs normaal geworden maar anders zijn dergelijke dingen gewoonweg duur... Ook alle onderdelen bij elkaar tikken best aan.
Wel leuk om in elkaar te solderen maar ook weer irritant als je een fout maakt en je weer net 1 weerstandje te kort hebt.
(en die TC connectie is echt RUK om te solderen kan ik je vertellen...).
Uiteindelijk heb ik ook zelf een 3D printer gekocht en ben daar nu mee bezig gegaan omdat al die marktplaats types wel printjes konden leveren maar met verschillende kwaliteit (en betrouwbaarheid). Is ook een leuke maar tijdrovende hobby geworden:)
3D printer is altijd een goede keuze. Heb er zelf al een aantal jaar 1 en moet zeggen nog steeds geen spijt van. Nog niet gebruikt voor BBQ doeleinden, maar denk dat, dat nog wel gaat gebeuren :D..
 
Iemand hier nog advies voor een blower icm de HeaterMeter?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja klopt ongeveer maar het is het niet waard om er 1 te maken viel me vorig jaar op.
Onderdeeltjes per stuk zijn duurder dan dat je er meer koopt en de set vanuit Amerika heeft behoorlijke kosten aan verzending en douane..
Ik heb er een paar gemaakt afgelopen jaar met alles erop en eraan maar heb ze verder nooit in de verkoop gezet. Moet ze nog testen en de blowers afmaken binnenkort en dan is alles kompleet incl thermocouple en thermometers, behuizing, pi zero enz enz alleen de koppeling met de BBQ heb ik niet maar kun je van alles op verzinnen (is BBQ afhankelijk).
Pm maar bij interesse;)
Heb je deze nog? Ik ben nog op zoek.
 
iemand een idee mijn ventilator blijft doorblazen,niet meer te regelen
sd kaartje geflash nieuwe software, hex bestand vernieuwd.

maar hij blijft onregelbaar.
laatse keer heeft mijn kamado te ver door gestookt .
erg balen
 
Terug
Bovenaan Onderaan