BasBQ
Beef en Steak

Heat deflector (of lekbak) Kamado Mini (blokker)

Wellicht handig voor mensen met een mini Kamado (hoeft niet persee van Blokker natuurlijk), een zelfgemaakte heatdeflector.

Benodigdheden:
- Gietijzeren pan 20cm (rond 10,- te krijgen excl. verz.kosten)
- Haakjes  + boutjes+ moertjes

Gereedschap:
- Ijzerzaag
- Metaalboor + boormachine
- sleutel voor boutjes + moertjes

Stappen:
1) Zaag de steel van de pan (indien aanwezig)
2) Boor de gaten voor de haakjes (ik gebruik drie haken)
3) Zet de haken vast met de moeren en bouten.

Resultaat:

full.jpg


Doe er je voordeel mee  B-)
 
Wat ik me af vraag is of er genoeg airflow is naar boven toe, m.a.w krijg je hem nu nog goed omhoog in graden. ?

Wel handig want je hebt meteen heat delfector en druippan in 1. 👍

wil ook zo wel iets maken.  B-)

 
Kalimero zei:
Wat ik me af vraag is of er genoeg airflow is naar boven toe, m.a.w krijg je hem nu nog goed omhoog in graden. ?

Wel handig want je hebt meteen heat delfector en druippan in 1. 👍

wil ook zo wel iets maken.  B-)
Heb hem nog niet uitgebreid kunnen testen, maar er zit ruim een cm rondom vrij, de heat deflectors die je kunt kopen hebben hetzelfde effect :)
Zal dus wel goed komen, zal binnenkort ervaring delen!
 
heb zelf iets vergelijkbaars gemaakt. en dit werkde supper voor de pp. tip... pak hem wel ff in met alu folie. is t niet hoeven schoon maken wel waard.
 
Kalimero zei:
Wat ik me af vraag is of er genoeg airflow is naar boven toe, m.a.w krijg je hem nu nog goed omhoog in graden. ?

Wel handig want je hebt meteen heat delfector en druippan in 1. 👍

wil ook zo wel iets maken.  B-)
Inmiddels uitgetest en het werkt uitstekend!

Tevens gelijk de beugels laten verzinken in de rand, dus wat gevijld zodat ze niet meer op de rand liggen:

full.jpg
 
Even je roostertje omdraaien Rob!  ;)
 
Hier ook naar het idee van rob 👍ook eentje gemaakt.
Hier wel op een 14" Kamado.

Kost bijna niets, lekbak 1,5? en een metalen alu strip van 100mmx30mm van 4,70?.


 
Sander72 zei:
Even je roostertje omdraaien Rob!  ;)
Fotomomentje... Is toch altijd lekker gemaakt? Ik had het niet eens gezien, maar was inderdaad alleen voor de foto ;)
 
waar hebben jullie het aardewerk schaaltje besteld?

Ik zoek ze ook, maar kosten 8eu....(16cm aardewerk)
 
denman1710 zei:
waar hebben jullie het aardewerk schaaltje besteld?

Ik zoek ze ook, maar kosten 8eu....(16cm aardewerk)

Te koop bij diverse tuincentra ;)
 
Hans zei:
denman1710 zei:
waar hebben jullie het aardewerk schaaltje besteld?

Ik zoek ze ook, maar kosten 8eu....(16cm aardewerk)

Te koop bij diverse tuincentra ;)
Cool. Goed idee. Gewoon een schaaltje van onder een pot.

Eerste mod gedaan. 3x 60x8 rvs

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
c8858521f0b68f0e825d32bea43d23e4.jpg
 
martinusz zei:
Benodigdheden:
- Gietijzeren pan 20cm (rond 10,- te krijgen excl. verz.kosten)

Voor degene die zoiets nog zoeken. Zag bij de Intratuin dat ding liggen voor 9 euro nogwat.
 
@Spooks - Werkt die deflector goed?

@Tjeerdo - Werkt die gietijzeren pan van de Xenos ook goed? Genoeg lucht komt er omhoog?
 
Ik gebruik ook een gietijzeren pan als deflector in de blokker kamado. Werkt goed!

Ander vraagje: Hoe kom ik aan dit roostertje? Zie zwarte rooster in foto hieronder? Ik ben deze kwijt, heel raar, en zoek er eentje (voor weinig:))

c8858521f0b68f0e825d32bea43d23e4.jpg
 
Hallo,
Ik ben sinds kort ook in het bezit van een mini kamado. Ik wilde een heat deflector maken van een stuk rvs dat ik nog heb liggen.... Wat denken jullie, gaat dat ook werken?

Rvs kan hoge temperaturen aan, maar het stuk dat ik heb liggen is vrij dun (1mm).

Ben benieuwd naar jullie menig hierover.
 
crisis zei:
Hallo,
Ik ben sinds kort ook in het bezit van een mini kamado. Ik wilde een heat deflector maken van een stuk rvs dat ik nog heb liggen.... Wat denken jullie, gaat dat ook werken?

Rvs kan hoge temperaturen aan, maar het stuk dat ik heb liggen is vrij dun (1mm).

Ben benieuwd naar jullie menig hierover.

zal wel werken, kans op kromtrekken is zeer groot en zal waarschijlijk ietsje meer warmte doorlaten.

Ikzelf heb in mijn mini een stalen plaat van 2 ? 3 mm gebruikt deze is ook iets krom getrokken maar doet in mijn ogen wat het moet doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan