BasBQ
Beef en Steak

Handvat kamado joe classic 2

Klopt bij geen èèn merk.
Maar bij de Bastard (2019) schimmelen de tafels en het handvat.
Ben er een tijd mee bezig geweest met Harlem bbq ze kennen het probleem maar oplossing ???
Ik heb ze zelf al eens geschuurd en gelakt maar de schimmel komt terug.
Hij staat bij mij overdekt (zonder hoes) en wordt met grote regelmaat gebruikt.
20200131_094856.jpg
 
Vreemd, ik heb ook een bastard 2019 en een bastard 2018 en ik heb geen problemen met schimmel.. Eerst stonden ze onder een zeil en of regenhoes. Nu staan ze sinds paar weken onder afkapping.
 
Zwarte vlekjes in het hout is schimmel.
 
Gewoon schoonmaken en lakken.maar dat is onderhoud en geldt voor alles.
 
Alleen schoonmaken is vaak voldoende.

Heb een douglas tuintafel, vuren tuintafel hardhouten vlonder en nog wat ander spul. Heb daar nog nooit schimmel op gezien.
Zelfs mijn haardhout wil niet schimmelen.

Af en toe doekje over de meubelen en het hout onder een overkapping.
 
Probeer eens de plankjes los te halen en af zondelijk van elkaar in de buitenbeits zetten. Dit heb ik gedaan met mijn tuin tafel en bank. Staat nu een goed ander half jaar onder de overkapping en ziet eruit als het gisteren in de beits is gezet.
Ik heb cetabever buiten beits gebruikt.

Ga je houtlak gebruiken, dan zul je na een paar jaar het weer opnieuw moeten schuren en lakken. Dit valt wel uit te stellen als je er ongeveer 7 lagen lak over heen doet. De eerste laag is 80% verdunningsmiddel(thinner/terpentine) en 20%lak, deze laag net niet volledig laten uitharden en dan lichtelijk opschuren.

2 laag met 70% verdunningsmiddel en 30% houtlak, dit net zolang door blijven smeren tot de laatste 100% houtlak laag erover heen zit. Let er wel op dat er met de nerf mee word gesmeerd/gelakt. Het is even een werkje maar als je het goed houd, houdt het lang goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan