BasBQ
Beef en Steak

Hamschijf is niet alleen voor de erwtensoep!

A

Abbe

Gast
Een tip van mijn slager: leg eens hamschijf op de bbq.
Hij vond namelijk dat mensen te vaak duur vlees op de bbq gebruikten en dat de goedkopere hamschijf heerlijk vlees opleverde.
Altijd de moeite van het proberen waard.

  • Een flinke hamschijf
  • 2 liter water
  • 150 gram zeezout
  • 10 gram hele zwarte peper korrels
  • 4 gram hele kruidnagel of kruidnagelpoeder
  • 2 gram tijm heel
  • 2 gram gemalen foelie
  • 5 blaadjes laurier
  • Witte wijn of bier of appelsap
  • Rookhout berk


Dus zaterdag de pekel gemaakt (alle kruiden in 1 liter water, 20 min zachtjes koken, aanvullen met een liter koud water en goed laten afkoelen)



De hamschijf heeft een uurtje of 8 in de ijskoude pekel gelegen en mocht daarna in folie ingepakt op kamertemperatuur komen voor hij op de BBQ ging.
Ik heb een boltemperatuur van 110o C graden aangehouden en ben tot een kerntemperatuur van iets boven de 70o C gegaan. Dat duurde ca. 3 ? 3,5 uur.
Ik probeer altijd een wat vochtige warmte te cre?ren. Daar heb ik in dit geval witte wijn voor gebruikt (die ik niet echt lekker om te drinken vond).



Ik laat het vlees na het braden altijd in aluminiumfolie een tijdje rusten.



In de hamschijf zitten meerdere structuren vlees, bot, vet en zwoerd. Dat maakt het wel spannend maar ook lastig om er mooie stukjes van te snijden.
Op de foto boven ben ik halverwege. Links onder ligt een stuk bot, rechtsboven vet met zwoerd en linksboven het stuk dat ik nog moet 'uitbenen'.
Het vet is overigens erg smaakvol, maar ik ben al te dik. Het zwoerd was, toen het vlees nog heet was, best lekker maar werd snel taai. Ik denk dat zwoerd pas lekker wordt als je het grilt.
Aan het vlees kun je ook zien hoever de pekel is ingetrokken.



De conclusie is dat de gepekelde hamschijf inderdaad heerlijk vlees opleverde, heel mals en smaakvol.
Wij hadden er met 5 personen een lekker portie aan.
 
Ziet er heerlijk uit. Komt op m'n to do.
 
Aaahhh....  Mijn todo wordt alleen maar groter!!!

En je slager heeft gelijk...  Vaak is het zonde van duur vlees!

Zie dit, bleek naderhand gewoon een stuk soepvlees te zijn maar na low en slow heerlijk!

25c3b1607c39e0372acd5801249c0d09.jpg


Geneog gekaapt... Dit ziet er heerlijk uit. Op een broodje gedaan of???
 
Leuk om mee te experimenteren! Vooral als het eindresultaat ook nog eens erg lekker is.
 
Ziet er goed uit!
 
Lekker hoor
 
lust ik  :)
 
Ik ook!! :D
 
Leuk idee. Ziet er zeer smakelijk uit.
 
Dat ziet er erg lekker uit. 
 
Terug
Bovenaan Onderaan