BasBQ
Beef en Steak

Hammetjes Roken

  • Onderwerp starter Hendrik Willem
  • Startdatum
dat ziet er prima uit
 
Leo zei:
dat ziet er prima uit
Als het smaakt zoals het er uit ziet dan lust ik wel een paar plakjes!
 
Het smaakte ook lekker en ik heb een paar pakjes vacuum verpakt heeft iemand een idee hoelang je dit kan bewaren in de koelkast.sorry voor de rare berichtgeving gisteravond ik kreeg geen goede berichten op het forum het scheen in de server te zitten en is nu schijnbaar opgelost alles werkt weer goed.
 
Dat ziet er erg smakelijk uit! hoop dat die van mij over 3 weken er ook zo uit ziet!
 
Schuif gerust maar wat door hoor!!
 
fons zei:
Dat ziet er erg smakelijk uit! hoop dat die van mij over 3 weken er ook zo uit ziet!
Ik heb er nog twee hangen we zien het wel maar het zal wel goedkomen.
 
Nog een vervolg stuk van de hammetjes.Ik heb ook nog een stuk bovenbil
Van 1,5 kg een dag of tien in de pekel gehad en daarna een dag gedroogd.
Toen 48 uur gerookt en deze ongeveer een maand laten hangen en
vanmorgen gesneden en gelijk een deel vacuum verpakt hier nog enkele
foto's. Wat vond je ervan ik vind het erg lekker maar ja van je eigen smaakt
Alles lekker zeggen ze. Deze Herfst ga ik het weer proberen.
e9udahum.jpg
ty7ageje.jpg
a6ezadet.jpg
era5umy5.jpg

Bedankt voor het kijken.
 
Als dat niet lekker is weet ik het niet meer.
 
BertM zei:
Ik zie dat je het gewoon in zakje doet, terwijl ik overal lees dat het vlees volledig onder de pekel moet liggen. Heb je geen last van verkleuringen?
Ik heb zoveel pekel in het zakje zitten dat het vlees minimaal 90% bedekt is en ik draai het een paar keer per dag en geen verkleuringen in het vlees.
 
Hendrik Willem zei:
BertM zei:
Ik zie dat je het gewoon in zakje doet, terwijl ik overal lees dat het vlees volledig onder de pekel moet liggen. Heb je geen last van verkleuringen?
Ik heb zoveel pekel in het zakje zitten dat het vlees minimaal 90% bedekt is en ik draai het een paar keer per dag en geen verkleuringen in het vlees.

Ik weeg het zout per kilo ham af en smeer hem daarmee in. Ik voeg geen vocht toe maar leg hem in een afgesloten passende bak. Dus het vlees moet de gehele bodem bedekken. Dan net als met je bacon iedere dag een keer omdraaien.
 
Bert zei:
Ik weeg het zout per kilo ham af en smeer hem daarmee in. Ik voeg geen vocht toe maar leg hem in een afgesloten passende bak. Dus het vlees moet de gehele bodem bedekken. Dan net als met je bacon iedere dag een keer omdraaien.
Dat is dus een droge pekel, dacht dat er hier een natte brine is gebruikt.
Ik lees zowel in het boek charcuterie,als op de site van vuur en rook dat het van belang is bij een natte brine het vlees volledig onder de brine te houden, Martijn praat zelfs over een steen op het vlees te leggen.

Hoe ik dit lees is dat je dus zuurstof moet voorkomen tijdens de fermitatie periode aangezien zuurstof voor foute dingen zorgt.
Ook wordt dit vlees niet meer verwarmd zoals je wel met bacon doet.
 
Een natte pekel is meestal minder geconcentreerd als droog zouten.
Ook mijn hammetjes worden niet verhit.
Het belangrijkste is dat je voldoende zout in je vlees krijg en het goed door zout want dat zorgt voor de conservering.
Vroeger combineerden wij het altijd door eerst een week te droog zouten op een rek boven de pekelbak en na een week lieten we het in de bak zakken.
Dit gebeurde met zowel de artikelen die verwarmt werden als degene die koud gerookt werden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan