BasBQ
Beef en Steak

Hammetjes Roken

  • Onderwerp starter Hendrik Willem
  • Startdatum
H

Hendrik Willem

Gast
4ugyjy3a.jpg


uguja6yb.jpg


y8esu8a5.jpg

Twee hammetjes van een kilo stuk in water en collorosa zout
7 dagen weggezet in de koeling.

egyry4un.jpg


Daarna 10 dagen laten drogen.

supazasy.jpg


Na een uurtje of 10 roken met de rookgenerator begon het
al een kleurtje te krijgen.

uge9aty5.jpg


Zo zag het er na 30 uur koud roken het hangt nu op zolder afgeschermd
te rijpen .Ik probeer een stuk 3 weken en het andere iets langer.
Ik heb al weer een stuk van anderhalve kilo in de pekel staan.
Hoe het resultaat was laat ik nog wel horen.
 
ziet er prima uit
 
Succes met het wachten,  dat zou voor mij een probleem kunnen worden.
 
Jan-pb zei:
Succes met het wachten,  dat zou voor mij een probleem kunnen worden.
voor mij ook eigenlijk moet heel erg sterk in mijn schoenen staan.
Ik heb maar een datum op de kalender gezet.
 
Ik ben benieuwd naar de update foto's
 
Het hele proces ziet er goed uit.
Maar wie levert jou die hammetjes?
Dit zijn delen van de varkensschouder, n.l. het schoudermuisje met daaraan het sucadestukje.
Dus aan het eind zul je merken dat er te veel zeen in deze delen zit voor lekkere plakjes ham. Dat vind ik dan wel weer jammer voor alle moeite die je gedaan hebt.
 
Je hoeft het niet te laten horen we kunnen ook proeven. :D
 
Bert zei:
Het hele proces ziet er goed uit.
Maar wie levert jou die hammetjes?
Dit zijn delen van de varkensschouder, n.l. het schoudermuisje met daaraan het sucadestukje.
Dus aan het eind zul je merken dat er te veel zeen in deze delen zit voor lekkere plakjes ham. Dat vind ik dan wel weer jammer voor alle moeite die je gedaan hebt.
Bert ik heb ze gekocht als fricandeau dus ik wacht het maar af.
Heb er niet zoveel verstand van en ja de moeite je word er niet echt moe van!
 
Volgende stuk wat ik in de pekel heb staan is een stuk van anderhalve kilo
Van de bovenbil dus ook maar proberen wat dat word.
 
Hendrik Willem zei:
Volgende stuk wat ik in de pekel heb staan is een stuk van anderhalve kilo
Van de bovenbil dus ook maar proberen wat dat word.

Die heb ik laatst ook gedaan. Dat wordt een heerlijk zacht hammetje.
 
Bert bedankt voor je advies en we zien wel wat het word met die fricandeau
Voor ons zelf is dat altijd wel te eten.
 
Hendrik Willem zei:
Bert bedankt voor je advies en we zien wel wat het word met die fricandeau
Voor ons zelf is dat altijd wel te eten.
Zeker, en volgens Robert Kranenburg moeten we toch meer gaan kauwen.
 
Vanavond een hammetje aangesneden kon de verleiding niet weerstaan het is ongeveer 14 dagen geleden gerookt ik heb er nu nog een hangen en nog een stuk van de bovenbil van 1600 gram wat een mooi compact stuk is.Foto's volgen nog wel een keer. Wat vond ik van dit hammetje ik zal zeggen het stuk was iets te klein het gewicht was 1kg toen ik starte en het eind gewicht na het pekelen en roken en drogen was 650 gram.Dus volgende keer een groter stuk.Maar de smaak vond ik lekker en het was niet droog en redelijk zacht.In ieder geval voor herhaling vatbaar. 
 
Hendrik Willem zei:
Vanavond een hammetje aangesneden kon de verleiding niet weerstaan het is ongeveer 14 dagen geleden gerookt ik heb er nu nog een hangen en nog een stuk van de bovenbil van 1600 gram wat een mooi compact stuk is.Foto's volgen nog wel een keer. Wat vond ik van dit hammetje ik zal zeggen het stuk was iets te klein het gewicht was 1kg toen ik starte en het eind gewicht na het pekelen en roken en drogen was 650 gram.Dus volgende keer een groter stuk.Maar de smaak vond ik lekker en het was niet droog en redelijk zacht.In ieder geval voor herhaling vatbaar.
 
Hendrik Willem zei:
Hendrik Willem zei:
Vanavond een hammetje aangesneden kon de verleiding niet weerstaan het is ongeveer 14 dagen geleden gerookt ik heb er nu nog een hangen en nog een stuk van de bovenbil van 1600 gram wat een mooi compact stuk is.Foto's volgen nog wel een keer. Wat vond ik van dit hammetje ik zal zeggen het stuk was iets te klein het gewicht was 1kg toen ik starte en het eind gewicht na het pekelen en roken en drogen was 650 gram.Dus volgende keer een groter stuk.Maar de smaak vond ik lekker en het was niet droog en redelijk zacht.In ieder geval voor herhaling vatbaar.
[/quote
 
Helaas gaat er iets niet goed krijg geen foto's op mijn ipad post wel een nieuw bericht.
 
Hier de foto's nog van de hammetjes gesneden .
hu7urepa.jpg
.   
danu6y8u.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan