BasBQ
Beef en Steak

Hamburger. Helaas geen bbq foto vanwege de regen

 
 

Kyrti

Stoker
Berichten
478
Deze zit al een tijdje in mn achterhoofd. De hamburger to rule them all. Helaas geen bbq foto kunnen maken omdat het aan het regenen was en ik ook nog gasten moest entertainen.

Ik had van tevoren aangekondigd dat ik "hamburger" ging maken. Had als afleidingsmanoeuvre nog wat normale broodjes op het aanrecht gelegd.

1.75 kg gehakt genomen en gemengd met wat algemene bbq vlees kruiden, paneermeel en worcestersaus.
Dit alles in een taartvorm gedrukt. Eerst de helft gevuld en toen goed een bonk mozzarella bovenop gescheurd. Afgetopt met de andere helft vh gehakt.


IMG_20230410_143327.jpg



Even terug in de koelkast tot de gasten er zijn en de bbq aan kan.
In de bbq eerst rond de 150 graden indirect gedaan met een blokje kersenhout. 🍒 Dit tot de burger een graad of 60 had bereikt. Vlees even naar binnen gehaald en de Joe klaargemaakt voor direct grillen: platesetters eruit, roosters omlaag en de schuiven flink open. Lekker een paar ingepakte maïskolven erbij gelegd en even gewacht tot hij goed heet is. Brood in de oven, bacon in de pan etc.

Toen nog ca 10 minuten goed heet gegrild. Broodje opgemaakt en tafel gedekt.

Eindresultaat :

IMG-20230410-WA0009.jpg
IMG_20230410_172240.jpg
IMG-20230410-WA0003.jpg


Het was heerlijk. Geweldig sappig en ook meeeega veel haha.
Lang geleden hier op t forum. Een beetje een sabbatical van de social media gehad.
 
Wel gaaf zo'n grote burger. Leuk verzonnen
Ja was echt een succes, iedereen hartstikke verbaasd haha.

Maar credits voor het verzinnen gaan in mijn geval naar @Bram (als ik het me goed herinner, is al heul lang geleden dat dat hier gezet was)
 
Heerlijk!

Vorig jaar zelf gemaakt, met open monden aan tafel.
 
Da's een hele beste rakker! Cheers!
 
Nog even een vraag. Heb je het gehakt de hele tijd in de taartvorm laten zitten?

Of was het stevig genoeg?
 
Nog even een vraag. Heb je het gehakt de hele tijd in de taartvorm laten zitten?

Of was het stevig genoeg?
Alleen tijdens het vormen en het opstijven in de koelkast. Heeft ongeveer een half uurtje zo in de koelkast gestaan en was daarna stevig genoeg.
Ik heb gelukkig een platte metalen pizza schep die ik als spatel kon gebruiken om (in samenwerking met een 2e kleinere spatel) te flippen en om vh rooster te halen.
 
McDonald's, eat your Hart out

Ook leuk :
 
Had m ook op reddit gezet. Wat een stel elitaire hamburger snobs daar zeg 😂.
"Dit is geen hamburger maar gewoon een meatloaf op een brood"
"ieew komkommer op een burger?!?"
"Vlees is ziet er zwaar overcooked uit en het brood hartstikke droog"
"Vlees ziet eruit alsof het nog rauw is"
En ga zo maar door 😂.
 
Dat staat ook nog bij mij op de to do list. Wel een dikke burger, met heel veel vlees. Ik dacht eerder aan 1kg er tussen en dan nog wat bacon. :ROFLMAO:
 
Had m ook op reddit gezet. Wat een stel elitaire hamburger snobs daar zeg 😂.
"Dit is geen hamburger maar gewoon een meatloaf op een brood"
"ieew komkommer op een burger?!?"
"Vlees is ziet er zwaar overcooked uit en het brood hartstikke droog"
"Vlees ziet eruit alsof het nog rauw is"
En ga zo maar door 😂.

Die komkommer vind ik nu ook wel bepaald 'ieew' op een hamburger. Daar zie ik liever augurk voor.

Overcooked kan ik op de foto's niet zien, net als dat rauw, maar vermits iedereen het lekker vindt, denk ik dat ze het niet goed zien. Heb eens op een FB groep gezien dat iemand pork belly burnt ends had gepost en die zagen zwart en ook veel commentaar dat ze te ver zijn gegaan. Maar het lag puur aan de donkere saus. Laatste keer dat ik ze maakte, had ik er de cola saus van Van Beekum op gedaan en ze zagen ook heel donker. Het leuke op dit forum is, dat het plaatje allemaal klopt, maar als je 'Belgian BBQ Group' volgt op FB, lijkt het wel dat iedereen het allemaal veel beter weet en frons ik soms toch wel mijn wenkbrauwen. Maar het is ook wel soms grappig.

Dit is het enige BBQ forum dat ik volg en daarnaast nog een 2-tal websites. Ik kan openlijk zeggen dat ik via dit forum (+de website van Noskos) effectief heb leren koken op een BBQ ipv vlees te cremeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan