BasBQ
Beef en Steak

Hallo fanatieke BBQ-ers

Sjanzie

Sprokkelaar
Berichten
29
Hallo allemaal,

Mijn naam is Wouter, 36 jaar uit het altijd zonnige (nouja vandaag niet dan) Castricum aan Zee. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het komende halfjaar ga ik sowieso weinig toevoegen qua BBQ-werk maar zal zeker meelezen en reageren waar mogelijk/zinvol :)

Op dit moment heb ik alleen een zelfgebouwde tuinhaard/open BBQ in de tuin staan, waar ik aankomend jaar vermoedelijk een Primo Oval L of XL aan ga toevoegen. Ik denk dat de L groot genoeg is maar ik zie dat toch veel mensen de XL hebben, ben benieuwd waarom! In mijn keuken heb ik ook een extra grote inductieplaat, grote oven, grote pannen (o.a. Le Creuset ovaal pannetje van 15 liter voor een stoofpot) dus wellicht val ik om te praten naar de XL. Momenteel alleen even geen tijd en budgettaire ruimte, iets met ZZP-er zijn en geen inkomsten, zolder voor een vermogen verbouwd, flinke tijd in Nieuw Zeeland gezeten, dure studie aan het doen en nog meer gezinsuitbreiding op komst. Kortom, voorlopig even weinig actie hier (op BBQ vlak dan).

Koken is al zeker 15 jaar een hobby van me en ik bak ook af en toe maar wel veel minder. Ik hou van nieuwe gerechten ontdekken, experimenteren en eten. Gelukkig deelt mijn gezin die opvatting dus als de situatie het weer toelaat ga ik vast mooie dingen maken en delen van de BBQ.

Ik heb er in ieder geval zin in en zal even een foto delen van mijn zelfgemaakte raketlanceerstation (zoals de buren het noemen, zeker als de sfeerverlichting 's avonds aangaat). Oké, ik moest serieus zoeken naar een foto dus het zijn oude foto's waarbij nog een ongebeitst kattenhek op het dak van het schuurtje staat en links groeit inmiddels een hele mooie blauwe regen waardoor het niet meer zo kaal is. Kortom, de foto's zijn nog een beetje uit de nieuwbouw periode :)
IMG_1803.jpeg
IMG_0166.jpeg
IMG_1803.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Welkom bij he5 genootschap Sander.
Mooi plekkie zo en dan straks nog een Q erbij, word genieten dan
 
Welkom hier Wouter :)
 
Hoi Wouter, welkom bij het Genootschap.
Ik zou absoluut gaan voor de Primo XL, het prijsverschil vind ik het niet waard om later spijt te krijgen. je hebt dan immers de grootste Primo die verkrijgbaar is.
De Primo Oval XL gebruiken wij 99,9 % van de tijd in de split setting (1 helft direct en 1 helft indirect, en dan ben je alweer extra indirecte ruimte kwijt.
En ik gebruik zelfs het extra verhogingsrooster regelmatig, wij zijn overigens maar met z'n 2-en.
Mooi/gezellig optrekje zo. Is dat Hek om de tijgers binnen of buiten de tuin te houden?
 
Hoi Wouter, welkom bij het Genootschap.
Ik zou absoluut gaan voor de Primo XL, het prijsverschil vind ik het niet waard om later spijt te krijgen. je hebt dan immers de grootste Primo die verkrijgbaar is.
De Primo Oval XL gebruiken wij 99,9 % van de tijd in de split setting (1 helft direct en 1 helft indirect, en dan ben je alweer extra indirecte ruimte kwijt.
En ik gebruik zelfs het extra verhogingsrooster regelmatig, wij zijn overigens maar met z'n 2-en.
Mooi/gezellig optrekje zo. Is dat Hek om de tijgers binnen of buiten de tuin te houden?

Goed argument Ewald! En je gebruikt dan maar de helft voor de kolen waardoor je niet onnodig stookt... +1 voor de XL :) Maak je dan ook hele maaltijden op de Q? Of voornamelijk grote stukken vlees?

De katten zouden in de tuin moeten blijven, zijn te dom om los te lopen helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Goed argument Ewald! En je gebruikt dan maar de helft voor de kolen waardoor je niet onnodig stookt... +1 voor de XL :) Maak je dan ook hele maaltijden op de Q? Of voornamelijk grote stukken vlees?

De katten zouden in de tuin moeten blijven, zijn te dom om los te lopen helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wij koken nog maar heel weinig binnen, en vlees komt sowieso niet meer van de indoorpit.
hier staat de BBQ zeker 4 tot 5 keer per week aan, het gehele jaar door.
Wij maken van alles op de BBQ complete maaltijden maar ook grote stukken vlees.
De Primo Oval XL hebben wij nu 8 jaar en vinden wij een geweldig apparaat, als deze morgen in elkaar stort staat er, bij wijze van spreken, overmorgen een nieuwe.
Wij hebben schrikdraad op de schutting staan eigen katten blijven binnen en vreemde katten blijven buiten de tuin, ideaal.
 
Welkom hier Wouter!
Die buitenhaard ziet er wel mooi uit hoor ;)

Als het budgettechnisch mogelijk is om voor een XL te gaan, zou ik dat zeker doen. (Mijn Large BGE inruilen voor een XL kost me naast een aantal euros ook exact één echtscheiding... )

Echter; voor hoeveel personen wil je tegelijkertijd koken? Wil je complete maaltijden maken of alleen vlees bereiden? Hoe vaak ben je van plan de BBQ te gebruiken?
 
Welkom hier Wouter!
Die buitenhaard ziet er wel mooi uit hoor ;)

Als het budgettechnisch mogelijk is om voor een XL te gaan, zou ik dat zeker doen. (Mijn Large BGE inruilen voor een XL kost me naast een aantal euros ook exact één echtscheiding... )

Echter; voor hoeveel personen wil je tegelijkertijd koken? Wil je complete maaltijden maken of alleen vlees bereiden? Hoe vaak ben je van plan de BBQ te gebruiken?

Hahaha nou die BGE Large is toch fantastisch?!

Dank! Ik ben er ook heel blij mee, alleen niet voor het BBQ gedeelte :)

Kosten is niet echt een ding als ik gewoon aan het werk ben, gaat me er puur om of het niet zonde is van de ruimte die ik niet ga gebruiken. Ik heb wel de ambitie om er hele maaltijden op te gaan maken, denk wel meer in het weekend omdat doordeweeks nogal hectisch is. Denk zelf dat 1x per week gemiddeld (over het hele jaar) wel het maximale is, tenzij ik er dusdanig handig in word.. maar daar ga ik bij de aanschaf niet vanuit. Wil wel een aantal goede accessoires hebben om eea optimaal te kunnen gebruiken. Had even gekeken en klikte moeiteloos €800 bij elkaar. En dan ligt er nog geen vlees op! Ach ja, in de keuken heb ik ook allerlei dure rommel, zolang ik het zelf betaal en lekkere dingen maak kom ik niet in een scheidingsprocedure

Ohja ik kook normaal voor twee volwassenen en zometeen drie kinderen (maar dat worden wel goede eters, dus vijf volwassenen voor straks). En ik wil wel eens wat vrienden of familie uitnodigen, dus dan wil ik wel 4-5 sparerib-racks (noem je dat zo?) of 12 hamburgers kwijt kunnen. Of een flink stuk vlees en een bak groenten + gepofte aardappels bijvoorbeeld. Al schrijvende komt wel nog een vraag op: passen twee pizza’s op een Primo XL? Of gewoon één megapizza? (Ik ga gelijk een ovale pizzasteen van 60cm breed zoeken ).

Nu al leuk dit forum en goede vragen!
 
Sjanzie, welkom. Mooi bouwwerk dat je daar gemaakt hebt.
Alvast succes met het uitzoeken en aanschaffen van een bijpassende Q.
 
Welkom Sjanzie. Ik sluit mij helemaal aan bij SilverFox. In mijn zoektocht ging ik ook eerst uit van een small of medium. Ik had immers al een Weber. Uiteindelijk gegaan voor de BGE L en zeker geen spijt. Ik gebruik hem ook meer dan ik vooraf voor ogen had. Met 5 monden om te voeden zou ik een XL zeker overwegen. Als ik de keuze opnieuw kon maken zou ik ook voor een XL gaan. Een Large ligt toch veel sneller vol dan je zou denken.
 
Welkom Sjanzie. Ik sluit mij helemaal aan bij SilverFox. In mijn zoektocht ging ik ook eerst uit van een small of medium. Ik had immers al een Weber. Uiteindelijk gegaan voor de BGE L en zeker geen spijt. Ik gebruik hem ook meer dan ik vooraf voor ogen had. Met 5 monden om te voeden zou ik een XL zeker overwegen. Als ik de keuze opnieuw kon maken zou ik ook voor een XL gaan. Een Large ligt toch veel sneller vol dan je zou denken.

Nou ik ben om hoor! Heb mijn wederhelft een foto van de kaneelbroodjes van NosKos laten zien en nu wil zij ook een kamado
 
Terug
Bovenaan Onderaan