BasBQ
Beef en Steak

Hallo! (en stiekem gelijk een vraag)

JoLam

Tondelzoeker
Berichten
7
Hallo allemaal,

Mijn naam is Johan en ben 28 jaar oud. Tijdens de corona periode (en het vele thuis werken) ben ik mij meer gaan verdiepen in het mooie BBQ'en. Ik ben begonnen met een Primo L waar ik ontzettend veel plezier aan heb beleefd, en daarnaast veel van heb geleerd. Op dit moment ben ik even bbqloos, ik zit in een verhuizing en mijn mooie primo stond bij mijn broer in de garage. Helaas is het daar vorige week goed mis gegaan waardoor deze niet meer lucht dicht is (lees de hele onderkant ligt er uit).

Als ik in November de sleutel van onze nieuwe woning krijg is een van de eerste zaken een nieuwe kamado BBQ. En daar komt mijn vraag. Aangezien ik de afgelopen 2 jaar een aankoop nog nooit zo goed heb gebruikt wil ik wederom voor een kwalitatief goede kamado gaan.

Zelf twijfel ik heel erg tussen een Kamado Joe Classic III en een Green Egg. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening tussen deze 2, als jullie de keuze hebben welke zullen jullie nemen en waarom?

Groetjes,

Johan
 
Welkom bij het Genootschap Johan!
Ik kan je niet verder helpen een keuze te maken met welke kamado je moet kiezen, zelf heb ik een Monolith classic pro 2.0 wat ik persoonlijk een erg prettige kamado vind. Daarnaast is mijn menig dat je het beste naar een winkel kunt gaan om daar te kijken welke kamado jouw het meeste aanspreekt. Succes met de keuze.
 
Welkom Johan!

Zonder al te veel in detail te treden, is de onderkant helemaal kapot?
Wellicht dat je broer aanspraak kan maken op zijn verzekering kan maken mocht hij er iets mee te maken hebben.
Repareren is meestal goedkoper dan vervangen.
 
Welkom en welke keuze je ook maakt eigenlijk niet veel uit
De ene is goed de andere ook
 
Welkom Johan!

Zonder al te veel in detail te treden, is de onderkant helemaal kapot?
Wellicht dat je broer aanspraak kan maken op zijn verzekering kan maken mocht hij er iets mee te maken hebben.
Repareren is meestal goedkoper dan vervangen.
Helaas is de onderkant wel flink kapot (zie foto's).
WhatsApp Image 2022-07-11 at 8.34.54 AM.jpeg
WhatsApp Image 2022-07-11 at 8.35.18 AM.jpeg

We hebben inderdaad de verzekering ingeschakeld. Ik krijg het deels vergoed (hij was 2 jaar oud, dus dan schrijf je uiteraard af).

Vandaar dat ik voor het nieuwe huis (en buitenkeuken) direct het hele plaatje wil gaan schetsen :)
 
Dee heeft mij kunnen helpen

 
Welkom!

Poeh, dat is goed mis gegaan zeg. Balen. Aan de andere kant, een nieuwe uitzoeken is ook leuk werk :)

Ik heb destijds de keuze gemaakt voor BGE. Volgens mij was er destijds alleen nog maar Primo en Monolith. The (Black) Bastard was net in opkomst ook.
Ik heb mijn keuze op gevoel gemaakt. Ik had eerst een Auplex en de garantie was gewoon waardeloos. Ik had goede verhalen gelezen over de garantie die BGE geeft en ik vind BGE gewoon de mooiste (en kon hem voor een mooie prijs kopen bij BBQ Paleis).
En ik moet zeggen dat de garantie uitstekend geregeld is. Ik heb helaas al eens de base en de vuurschaal moeten vervangen en ik kreeg ook nog een upgrade van het scharnier (na melding van een overbeet die ik er niet uit kreeg).
Ja, accesoires zijn duur. Maar dat heb ik opgelost door er een MiniMax bij te kopen. Zo heb je ook geen dure Eggspander, of weet ik veel hoe die dingen heten, nodig....;).

Als budget niet direct een probleem zou ik gewoon kiezen wat je het mooist vindt (bijvoorbeeld de kleur). Je geeft aan hem veel te gebruiken, dus dan moet het gevoel ook goed zijn toch?
Een BGE (of KJ) kosten nou eenmaal geld, maar als je ze drie keer per week gebruikt.... Een keuken kost ook geld toch?

Succes met de keuze, ben benieuwd wat het gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af waarom je niet weer voor een Primo zou kiezen? Ik hoor toch regelmatig dat men als ze eenmaal een Primo hebben gehad ze niks anders meer willen omwille van de vorm!
 
Ik vraag me af waarom je niet weer voor een Primo zou kiezen? Ik hoor toch regelmatig dat men als ze eenmaal een Primo hebben gehad ze niks anders meer willen omwille van de vorm!
Allereerst wil ik wel zeggen dat ik erg heb genoten van mijn Primo. Wel vind ik dat de KJ verder is dan primo als we kijken naar innovaties, denk dan aan de pakkingen, scharnieren en alle accessoires die er bij zitten. Als we het dan hebben over de BGE vind ik dat ook daar het scharnierpunt weer erg mooi, iets dat naar mijn idee echt wel een zwaktepunt was samen met de luchtschuif op de deksel bij de primo.

Nu ik de "kans" heb om al deze punten met elkaar te vergelijken kwam ik uit op een KJ of BGE. Vandaar dat ik me daar nu een beetje op aan het focussen ben.

Als ik heel eerlijk ben kijk ik het meest uit naar een KJ. Zeker vanwege alle nieuwe opties die ze op de classic III hebben. Ik denk dan ook dat ik daar voor ga kijken, wel zal ik eerdaags nog langs mijn vaste BBQ shop gaan in IJmuiden, daar hebben ze ze allemaal staan en zal ik de keuze gaan maken!
 
Je hebt nergens zoveel ruimte als op de Primo.
Kan je geen nieuwe base vor de Primo bestellen?
 
Goede tip! Ik ga morgen even naar de winkel waar ik de bbq gekocht heb wellicht heeft die nog ideeën. 😃

Dat is precies waar ik ook op doelde.
Die primo is een prima bbq. 😉
Lekker repareren.
 
Volgens mij is de primo lijn onlangs vernieuwd. Als budget geen rol speelt zou ik een primo oval nemen. Vind dat nog steeds de mooiste kamado om te zien. Budget technisch gekozen voor een weber Kamado. Succes met je keuze.
 
Welkom!

Er is al zó veel uitgetypt over Rood, Groen, Zwart, Matgrijs of zelfs blauw..
Zoek even door het forum en je vind heel veel mensen hun ervaring delen over hun barbecue.

Ik vond het ook bijzonder om te lezen dat je met een kapotte base meteen een hele nieuwe wilt halen..
Lijkt me anders op te kunnen lossen.

Ik zag ook dat Ewald de nieuwe Primo heeft gekocht en erg tevreden is over het nieuwe scharnier.
lees hier: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/primo-oval-xl-oud-en-nieuw.30519/

De talloze topics over dit onderwerp staan hier:

En. je verwacht het niet.
Maar wij van wc eend, adviseren wc eend.
BGE dus, de enige echte. :rolleyes: 😬
 
Allereerst wil ik wel zeggen dat ik erg heb genoten van mijn Primo. Wel vind ik dat de KJ verder is dan primo als we kijken naar innovaties, denk dan aan de pakkingen, scharnieren en alle accessoires die er bij zitten. Als we het dan hebben over de BGE vind ik dat ook daar het scharnierpunt weer erg mooi, iets dat naar mijn idee echt wel een zwaktepunt was samen met de luchtschuif op de deksel bij de primo.

Nu ik de "kans" heb om al deze punten met elkaar te vergelijken kwam ik uit op een KJ of BGE. Vandaar dat ik me daar nu een beetje op aan het focussen ben.

Als ik heel eerlijk ben kijk ik het meest uit naar een KJ. Zeker vanwege alle nieuwe opties die ze op de classic III hebben. Ik denk dan ook dat ik daar voor ga kijken, wel zal ik eerdaags nog langs mijn vaste BBQ shop gaan in IJmuiden, daar hebben ze ze allemaal staan en zal ik de keuze gaan maken!

Hoi Welkom bij het Genootschap Johan.
Zelf ben ik aan mijn 2e Primo Oval XL begonnen.
Na 10 jaar naar volle tevredenheid is deze naar een vriend gegaan die er een hoop plezier aan beleeft. De schoorsteen een zwaktepunt, vind ik een heel slecht excuus, die is gewoon helemaal goed, alleen "old school" bij de oudere Primo's. De Deksels van de oudere Primo's waren inderdaad aan de zware kant maar de nieuwe Generatie heeft nieuwe scharnieren met sterkere veren waardaar het zware deksel ook tot het verleden behoort. De nieuwe schoorsteen is trouwens ook prima en sluit ook goed af als de BBQ uit moet.
 
Volgens mij is de primo lijn onlangs vernieuwd. Als budget geen rol speelt zou ik een primo oval nemen. Vind dat nog steeds de mooiste kamado om te zien. Budget technisch gekozen voor een weber Kamado. Succes met je keuze.
Welkom!

Er is al zó veel uitgetypt over Rood, Groen, Zwart, Matgrijs of zelfs blauw..
Zoek even door het forum en je vind heel veel mensen hun ervaring delen over hun barbecue.

Ik vond het ook bijzonder om te lezen dat je met een kapotte base meteen een hele nieuwe wilt halen..
Lijkt me anders op te kunnen lossen.

Ik zag ook dat Ewald de nieuwe Primo heeft gekocht en erg tevreden is over het nieuwe scharnier.
lees hier: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/primo-oval-xl-oud-en-nieuw.30519/

De talloze topics over dit onderwerp staan hier:

En. je verwacht het niet.
Maar wij van wc eend, adviseren wc eend.
BGE dus, de enige echte. :rolleyes: 😬
Hoi Welkom bij het Genootschap Johan.
Zelf ben ik aan mijn 2e Primo Oval XL begonnen.
Na 10 jaar naar volle tevredenheid is deze naar een vriend gegaan die er een hoop plezier aan beleeft. De schoorsteen een zwaktepunt, vind ik een heel slecht excuus, die is gewoon helemaal goed, alleen "old school" bij de oudere Primo's. De Deksels van de oudere Primo's waren inderdaad aan de zware kant maar de nieuwe Generatie heeft nieuwe scharnieren met sterkere veren waardaar het zware deksel ook tot het verleden behoort. De nieuwe schoorsteen is trouwens ook prima en sluit ook goed af als de BBQ uit moet.
Ik ben vandaag inderdaad bij een bbq shop geweest waar ik mijn primo had gekocht. En wel zoals ik verwachtte was een reparatie niet mogelijk. Er was te veel schade.

Ik heb daar 4 soorten kamado's gezien, KMJ, BGE, Primo en IQ-grills. Ook daar zag ik inderdaad dat ze een verbetering hadden gemaakt op de punten waarvan ik ze ''zwak'' noemde. Helaas is er bij een Primo nu wel een volgend puntje, ik heb een hoop accessoires voor een 47cm rooster (ongeveer dan). De Primo's die ze daar hadden staan waren ovaal.

Toen ik de rest bekeek was ik er vrij snel uit, alhoewel ik er nog even over ga nadenken (sleutel van het nieuwe huis komt over 2 a 3 maanden) denk ik dat het een Joe classic III wordt.

Iedereen bedankt voor de reacties en suggesties! (y)
 
Welkom bij de club en als je inderdaad voor de KJC III, dan krijg je daar vast geen spijt van.
Zelf ben ik daar na een half jaar nog heel tevreden mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan