BasBQ
Beef en Steak

Primo Oval XL, oud en nieuw

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.090
Gisteren is hier de nieuwe Primo Oval XL bezorgd door mijn BBQ dealer MeerBBQ.
De oude is nog prima in orde maar mijn wederhelft vindt het deksel erg zwaar van de oude XL
Interessant om te zien wat er in bijna 10 jaar is veranderd aan de Primo.
De fall off protectie was er al in 2014 als ik me niet vergis (klemmetjes aan deksel en base)
De oude thermometer had ik ook al vervangen voor een nieuw versie, het kolenrooster is in de tijd ook iets veranderd/verbeterd.
De grillroosters zijn tegenwoordig standaard RVS, voorheen waren ze van ge-emailleerd staal.
die ge-emailleerde roosters waren best kwetsbaar ook die had ik al vervangen voor mijn oude Primo.
De schoorsteen is geheel anders geworden en het belangrijkste is het scharnier met de nieuwe veer, die gaat echt heel makkelijk open en dicht met 1 hand,
ze zeggen bij Primo dat je 70% minder kracht nodig hebt, vergeleken met het oude scharnier, om hem te openen/sluiten, ik geloof het direct, een wereld van verschil. Ook de bevestiging van de stalen banden die om de base en deksel zitten zijn sterk verbeterd.
In de loop van de tijd verandert er ook iets aan de omvang, in 2015 ofzo heeft Primo haar gietmallen voor de BBQ's vervangen (die gaan niet eeuwig mee)
hierdoor is de buitenmantel iets dikker geworden en is de Oude Cart (tafel) iets te krap, dat heb ik tijdelijk opgelost door er klinkers onder te leggen zodat de BBQ omhoog komt en niet klemt in de cart.

De oude Primo Oval XL uit 2012

DSC_2349.JPG


Nieuwe Primo Oval XL (model 2021)
DSC_2359.JPG
DSC_2360.JPG
DSC_2361.JPG



De oude Primo gaat nog niet met Pensioen, die gaat naar een maatje van me die er nog veel BBQ plezier mee kan beleven.
 
Laatst bewerkt:
@Ewald . Wat een mooi bakbeest. Hier kan je weer ff mee vooruit.

:unsure: Waar is de tuinkabouter gebleven ?
 
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb er afgelopen vrijdag op mogen werken bij een workshop. Wat een ruimte op het rooster. Makkelijke temperatuurregeling.
Ben alleen nu wel in de war. Ik dacht zeker te weten een BGE large te gaan kopen maar nu twijfel ik opeens. Binnenkort beide bbq’s nog maar eens naast elkaar bekijken.
 
Daar kun je weer jaren mee vooruit!
Mooie eh, upgrade.
 
Mooie upgrade, veel plezier er mee!

Is de werkhoogte niet te hoog geworden met de bakstenen er onder?
 
Laatst bewerkt:
Mooie upgraden, veel plezier er mee!

Is de werkhoogte niet te hoog geworden met de bakstenen er onder?
De werkhoogte is niet echt overdreven veel hoger dat gaat wel goed zo tot de nieuwe Cart er is.
 
Wat een gaaf ding die Primo XL. Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.
 
Hahaha je bent me voor @Peter64
Ik miste hem ook al.

@Ewald en @Jet Gefeliciteerd met de nieuwe primo.
Wat een schitterend apparaat.
De kwaliteit spat er vanaf. 👌
 
Mooie upgrade! Goed om te zien dat ook Primo niet stil staat in de jaren.
Lijkt me ook dat de cart met weinig moeite iets aangepast kan worden. Ik zie aan de voorkant 2 schroeven/popnagels per side table zitten. Gaten naar sleuven in de side table en weer vast zetten. Maar misschien is dit te makkelijk gedacht.
 
Top upgrade!

Wat ik mij afvroeg, werkt primo ook met divide systeem zoals Kamado Joe?
Primo heeft het uitgevonden:ROFLMAO:
Door de ovale vorm is het eenvoudig de bbq in 2 zijdes/zones te verdelen door heel simpel de divider plate in het midden van het kolenrooster te plaatsen
 
Veel plezier met je nieuwe Primo, ziet er een geweldig apparaat uit.
 
Ik dacht zeker te weten een BGE large te gaan kopen maar nu twijfel ik opeens. Binnenkort beide bbq’s nog maar eens naast elkaar bekijken.
Qua prijs en ruimte kan je hem beter vergelijken met de BGE XL.

Ontopic;
Schitterend Ewald. Een Primo gehad, volgende weer een Primo, zegt genoeg. Ik vind ze schitterend mooi en deze gaat heel snel heel vies worden denk ik ;)
Je zegt dat de bakstenen tijdelijk zijn (snap ik), maar wat ga je doen? je cart aanpassen of komt er een ander meubel?
 
Mooie nieuwe bbq, veel plezier er van!
 
Qua prijs en ruimte kan je hem beter vergelijken met de BGE XL.

Ontopic;
Schitterend Ewald. Een Primo gehad, volgende weer een Primo, zegt genoeg. Ik vind ze schitterend mooi en deze gaat heel snel heel vies worden denk ik ;)
Je zegt dat de bakstenen tijdelijk zijn (snap ik), maar wat ga je doen? je cart aanpassen of komt er een ander meubel?
Nieuwe Cart
 
Mooi apparaat! Veel plezier er mee!
 
Wauw! :)
Veel plezier er mee.
Ik begin toch steeds harder te twijfelen of ik die nieuwe scharnier ga kopen voor mijn Primo, lijkt me ideaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan