BasBQ
Beef en Steak

Groente: Kimchi van tante Miho

DSC_1589.JPG

Voor het pekelen (3 Chinese kolen):

100 gram zeezout per liter water. Ik doe altijd 5-7 liter water, dus 500-700 gram zout totaal voor 3 Chinese kolen.

Chinese kool halveren (grotere kolen in 4 stukken)
5 a 6 uur in het zoute water laten pekelen, tijdens dit proces de kool af en toe draaien en wisselen.
Daarna de kool spoelen in schoon water (3 a 4 keer)
De kool moet dan nog zoutig smaken (proeven ter controle).
De gespoelde kool goed uit laten lekken.

Saus: voor 2 tot 3 Chinese kolen.

1/2 liter water aan de kook brengen met 1 el. (15 gram.) Zeezout, 10 minuten afgedekt laten afkoelen.
In het water 2 tenen knoflook (gestampt) en 2 stuks bosui (lenteui) fijngesneden doen.
5 a 6 el. gedroogde rode peperpoeder (Gochugaru) http://www.aziatische-ingredienten.nl/koreaans-peperpoeder/

Uitgelekte kool (na +/- 1 uur) insmeren met de pepersaus (blad voor blad)
Daarna in gesteriliseerde wekpotten, stevig aandrukken en de gesloten potten op een koele donkere plaats laten fermenteren voor ongeveer 1 week. (aanvullen met overgebleven pepersaus tot alles onder de vloeistof staat)
Na 2 tot 3 weken fermenteren vinden wij de Kimchi nog lekkerder, hij gaat wel na 1-2 weken de koelkast in en is dan nog enkele maanden (zeker 2 tot 3 maanden) houdbaar.

Edit:
De Kimchi 2 tot 3 weken laten fermenteren op een temperatuur tussen de 18 en 21 graden Celsius, warmer wordt het niet lekkerder van.
Ga je lager in temperatuur dan duurt het process langer maar wordt de smaak complexer, onder de 10 graden kan het wel oplopen tot 6 maanden
De Kimchi is goed als het een ph-waarde van 4,6 heeft (zuurgraad), of als het lekker smaakt (kwestie van uitproberen door na 1, 2, en 3 weken te proeven).
Het fermentatie process stopt als je de pot in de koelkast zet.
ph teststrookjes zijn te koop bij fermentatie winkels / webshops (brouwwinkels)


Kan ook vers als salade worden gegeten, dan niet laten fermenteren.

Kimchi bestaat reeds sinds de oudheid. Er zijn aanwijzingen dat het vervaardigen van kimchi 2600 tot 3000 jaar oud kan zijn
Volgens het Amerikaanse tijdschrift Health.com behoort kimchi tot de 5 gezondste gerechten ter wereld, naast soja, olijfolie , yoghurt en linzen. Kimchi zit vol vitamines, zoals vitamine A, vitamine B en vitamine C. Daarnaast is het rijk aan vezels, calcium, en aan melkzuurbacterien (voornamelijk van de geslachten Weiserella en Leuconostoc). Dat SARS niet zo sterk verspreid was in Korea, wordt onder andere toegedicht aan het vele Kimchi dat de Koreanen eten. Kimchi voorkomt gistinfecties en er wordt zelfs van beweerd, dat het een voorkomende werking op kanker heeft, hoewel er ook studies bestaan die het tegendeel beweren. Zo zouden de stoffen in de pepers aan de ene kant prostaatkanker helpen tegen te gaan, maar bij overmatig gebruik juist weer slokdarmkanker kunnen veroorzaken.

Tante Miho is echt mijn Koreaanse tante, woont na 26 jaar in NL, nu met mijn oom in Zuid Korea.


DSC_1577.JPG


DSC_1581.JPG


DSC_1582.JPG


DSC_1588.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Hoe eet je dit dan precies? Weer warm gemaakt met rijst ofzo? Of gewoon koud?
 
Kimchi is een Koreaans bijgerecht wat eigenlijk bij elke gang niet ontbreekt.
Het wordt koud gegeten maar ook wel in warme gerechten gebruikt.
Voor mij is koreaans eten zonder kimchi geen koreaans eten!!
Ewald; Thanx voor het delen!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Izzy
MarBQ zei:
Kimchi is een Koreaans bijgerecht wat eigenlijk bij elke gang niet ontbreekt.
Het wordt koud gegeten maar ook wel in warme gerechten gebruikt.
Voor mij is koreaans eten zonder kimchi geen koreaans eten!!
Ewald; Thanx voor het delen!!

Ik had het niet mooier/duidelijker kunnen verwoorden.
Thanx
 
Weet je wat een killer is, broodje Pulled Pork met Kimchi, zo yummie
 
  • Leuk
Waarderingen: Izzy
Nou.... Denk dat ik dit maar eens moet proberen. Culinaire reis via het genootschap hihi.
 
lekker hoor, bedankt voor het delen
 
1 week fermenteren vinden wij iets te kort eigenlijk, hij is dan wel erg lekker maar na 2-3 weken is hij nog lekkerder we zetten de potten na 1 a 2  wel in de koelkast.
 
Extra informatie (edit) over fermenteren, tijd en temperatuur en zuurgraad (ph) toegevoegd aan het recept
 
 
 

Sabine

Kooltjesharker
Berichten
182
Daar ga ik zeker mee aan de slag!
In het kader van de voorbereidingen; hoeveel van die grote potten heb je nodig voor de 3 kolen uit dit recept?
 
Daar ga ik zeker mee aan de slag!
In het kader van de voorbereidingen; hoeveel van die grote potten heb je nodig voor de 3 kolen uit dit recept?
2 a 3 potten (2 liter potten )maar hangt natuurlijk ook af van de grootte van de kolen.
Ik smeer de bladeren ook niet meer in maar doe alles in een grote emmer, kool en pepersaus en meng dat heel goed daarna de kool over de potten verdelen en de pepersaus die overblijft de potten mee aanvullen tot alles onder de vloeistof staat
 
2 a 3 potten (2 liter potten )maar hangt natuurlijk ook af van de grootte van de kolen.
Ik smeer de bladeren ook niet meer in maar doe alles in een grote emmer, kool en pepersaus en meng dat heel goed daarna de kool over de potten verdelen en de pepersaus die overblijft de potten mee aanvullen tot alles onder de vloeistof staat
Ah top, bedankt voor je snelle reactie.
Dat wordt op naar de Action voor nog een paar extra grote wekpotten ;-)
 
Ah top, bedankt voor je snelle reactie.
Dat wordt op naar de Action voor nog een paar extra grote wekpotten ;-)
De Chinese kool van Lidl is overigens fantastisch.
Vaak heb ik aan 2 potten genoeg soms niet.
Als je het helemaal mooi wilt doen, zie link ik heb hier een 3,5 liter zuurkoolpot met stenen gekocht. Helemaal top.
Je potten schoonmaken doe je het best met soda
Is voedselsafe en eventuele kleine restjes worden graag door de melkzuurbacterien opgegeten.


 
Laatst bewerkt:
Top, thx voor de tips!
Hele mooie potten trouwens; ga het eerst eens zo proberen… wie weet als ik de smaak te pakken krijg…
Merk dat ik (en de rest van mijn gezin) buikspek heerlijk vind(en) maar dat ik wat moet zoeken naar wat erbij te eten.
 
Mijn kimchi . Staat nu een week . Buiten koelkast .net geproefd. Nu al lekker maaroet.nog minimaal een week of 2

PXL_20230701_151122651.jpg
 
Danke voor dit lekker recept Ewald!

Ik heb deze Kimchi vorig jaar ook gemaakt en als leidraad jouw recept aangehouden, heb er alleen nog radijsjes en wortel bij gedaan.

A21BAA01-F376-4B7C-A0C9-303693516CA8.jpeg
A16B18A4-A27B-4759-A140-B9A1188154C3.jpeg

185FDB15-1FEE-489D-A647-3DC0D6BF2E6A.jpeg
1CDEE875-ABA5-42DC-8E2D-9B6AFC52AD3F.jpeg

Al wordt het tijd om nieuwe te maken binnenkort.
Ik heb nog maar een beetje ik de weckpot zitten.

7BE32CB5-7C90-4187-A5AE-DF4138F9AB54.jpeg


Waar ik de kimchi ook wel eens voor gebruik is voor kimchi mayonaise te maken. Deze maak ik volgens recept van NosKos ( koreaanse pulled pork ) deze kimchi mayonaise vinden ze hier zo lekker dat die in een liter flacon zit 😅 gaat over de friet en hamburgers 🤣
 
Traditioneel snijden de Koreanen de kool niet fijn, hooguit in de lengte in 2-en of 4-en, de bladeren zo heel mogelijk dus, is mij verteld.
Ik snijd ze dan nog eenmaal doormidden, maar dat is niet traditioneel Koreaans.
Of het voor de smaak iets uitmaakt weet ik niet Kimchi is sowieso lekker
 
Traditioneel snijden de Koreanen de kool niet fijn, hooguit in de lengte in 2-en of 4-en, de bladeren zo heel mogelijk dus, is mij verteld.
Ik snijd ze dan nog eenmaal doormidden, maar dat is niet traditioneel Koreaans.
Of het voor de smaak iets uitmaakt weet ik niet Kimchi is sowieso lekker
Weer wat geleerd!

Ik zelf denk niet dat het wat voor de smaak uitmaakt Ewald, Maar het blijft inderdaad lekker spul 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan