BasBQ
Beef en Steak

Griswold Cast Iron Tite Top Dutch Oven

 

Smoking Lonny

Tondelzoeker
Berichten
5
De Griswold Cast Iron Tite Top Dutch Oven 100 jaar oud.

Vandaag eindelijk een in goed staat verkerende Griswold Cast Iron 8 Tite Top Dutch Oven uit de periode 1920-1930 kunnen kopen. Hij heeft iets werk nodig en moet even opnieuw worden geseasoned.

De Griswold gemerkte deksel is een exclusieve en moest er in die tijd apart worden bijgekocht. Dit is een zogenaamde “self basting lid” en was een idee van Griswold zelf. De meeste eenvoudige deksels van de andere grote merken hadden namelijk een belangrijke ontwerpfout: een glad, gewelfde deksel van welk materiaal dan ook houdt namelijk vocht vast en de kromming van het deksel zorgde ervoor dat het water naar de buitenranden van de pan druppelde, weg van het midden van het kookoppervlak, waar de eiwitten die het meest vocht nodig hebben zich vaak bevonden. Griswold ontwikkelde daarvoor een hulpmiddel om dit probleem op te lossen: de “self basting” deksel waarbij het vocht tussen en langs ringen aan de binnenzijde van de deksel terug op het vlees e.d druppelde. Deze deksel is zelfs voorzien van een emaille binnenzijde.

De oprichters van Griswold waren Matthew Griswold en zijn neven J.C en Samuel Selden die vanaf toen de meest gerespecteerde gietijzeren kookgerei voor verkoop over de hele wereld. Sinds de oprichting van de oorspronkelijke fabriek in Erie, Pennsylvania, hebben de meeste kookartikelen die je op de markt kunt vinden een ERIE-merk aan de onderkant. Het ERIE-logo was zelfs het eerste dat ze gebruikten voor hun kookgerei. Matthew Griswold noemde zijn bedrijf in 1884 de Griswold Manufacturing Company. Sindsdien werd het zeer succesvol en kreeg het de status van een van de meest gerespecteerde bedrijven voor gietijzerproductie in de VS.

Het algehele succes en de prestaties van dit bedrijf duurden tot 1957. Vanaf de oprichting tot op dat moment voorzag de Griswold Manufacturing Company de Amerikanen van een aanzienlijke hoeveelheid elegante gietijzeren pannen, potten, wafelijzers en vele andere kooktoestellen.

Naarmate het bedrijf groeide en veranderde, veranderden ook de logo's en markeringen op de braadpannen, potten en ander kookgerei. Hoewel markeringen een beetje verwarrend kunnen zijn, zijn logo's vrij duidelijk en kun je ze koppelen aan jaren van productie. Ze geven ons dus een nauwkeurig tijdsperspectief van de producten die dit bedrijf in de loop der tijd maakte.

Deze specifieke Dutch Oven is uit de periode 1920 - 1930. De geschiedenis van deze pan begon 100 jaar geleden in Suriname. De dame waar ik de Dutch Oven van kon kopen vertelde mij dat haar moeder er al die tijd in Suriname en in Nederland op gekookt had. Deze had de pan weer van haar moeder had gekregen (de oma dus) die er ook al die jaren in Suriname nog gebruik van had gemaakt. De pan zat dus ruim 100 jaar in de familie en werd tot een paar jaar geleden nog steeds gebruikt (En straks ook weer) Zodra ik de pan heb gerestaureerd en geseasoned (4x) ga ik hem gebruiken. Mijn eerste gerecht wordt ons eigen oude familierecept van "sloppy joe". Ik kan niet wachten om te beginnen met koken.

Veel plezier deze zomer met de BBQ en dit geweldige forum. (Zodra hij weer mooi is post ik de foto’s)

Lon, a.k.a. Smoking Lonny

Project Griswold-3.jpeg


Project Griswold-2.jpeg


Project Griswold-1.jpeg
 
Zo een leeftijd op die pan, mits wat onderhoud kan dat weer zoveel jaar mee :)

Spijtig dat ik mijn grootmoeder haar soep/sauspan niet gehouden heb, dat was ook zo een familiestuk.
 
Dat is een heel gave vondst!
 
Geweldig, zo iets oud vinden en terug in goede staat gaan brengen, super (y)

Alhoewel, in de staat zoals ze nu is, als je mij zou vertellen dat ze 5 jaar oud is maar wat verwaarloosd zou ik het ook geloven.
 
Echt top !! En jaloers.
Mijn ding gewoon samen zijn met groep mensen mash potatoes and onions iedereen een vork jou verhaal over deze pan en een kip geroosterd , dat is een beleving !
Geen rubs of of saus ( ongeveer 10€ ) naturel. ( ik denk tijdslijn zout ,peper misschien honing )
Wauw kerel Goud!
 
Het Griswold Dutch Oven 1920 - 1930 project heeft zijn eerste aanpak overleefd. Schoon gepoetst met zout, baking powder en aluminiumfolie. Met lauw warm water afgespoeld, ligt ingesmeerd met kokosolie en voor de eerste keer in de Hunsacker Smoker seasoned. Nu nog 2 tot 3 keer herhalen en dan kan hij nog 100 jaar mee 😎

GroeneCamera2022-4.jpeg


GroeneCamera2022-3.jpeg


GroeneCamera2022-2.jpeg


GroeneCamera2022-1.jpeg
 
Wat een leuke vondst en wat is die terug mooi geworden!
Veel kookplezier!
 
Terug
Bovenaan Onderaan