BasBQ
Beef en Steak

Grillworsteling

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
Zo bij deze mijn eerste worst ever. En tevens ook mijn eerste keer dat ik met de fotowedstrijd mee doen  :blush:. Dus lets go, worst was de uitdaging en laat ik daar nog geen ervaring mee hebben, behalve in worsten cremeren way back. Ik besloot het recept van Mike voor de grilworst aan te houden.

Dus net als bij S&M begint het met het verzamelen der ingredienten.
20151218-IMG_0124.jpg


Daarna de kippendijen in stukken en hop een van mijn minions aan het werk gezet, draaien hup draaien  :D

20151218-IMG_0128.jpg


20151218-IMG_0132.jpg


Na plaat 8 en plaat 5, zijn de kaas blokjes door plaat 3 gegaan. Ik heb geen idee of dit een goed idee was, het zorgde er wel voor dat de kaas niet duidelijk terug te vinden was.... Daarna de doorvoer plaat er in en een kunstofdarm ervoor. Hey en toen was er nog een minion die wilde helpen, helemaal goed dan kon ik mooi foto's maken :D
20151219-IMG_0181.jpg


Nadat het gehakt in de darm zat (blijft dubieus klinken  :-/ ), mocht alles in de koelkast hangen. Dit is niet gebeurd. De dag daarna mochten de worsten (ik had de darm in tweeen gesplitst), gekookt worden. Hoe moeilijk kan dat zijn.... Dus hoplidop waterkoker aan instellen op 80 graden, oven instellen op 90 graden. Oei de worst in de uitgekozen bak is niet een goed match. Dus grotere rvs bak gepakt en opnieuw, daarna voorzichtig schuivelend naar de oven en braaaaahhhhhh  X( X( X( X( X(, de bak is te groot, de oven te klein, ergo het past niet. Terug schuivelen naar het aanrecht met heet water, de hond had ondertussen een speeltje in de keuken gedropt en hop daar ging de hele bende. Op dat moment was het even wat minder stil in huize structor.

Nadat ik me herpakt had, toch de kleine bak gepakt en toch maar met koud water aangevuld in de oven om een herhaling van zetten te voorkomen. Geen goed idee bleek achteraf. Toen de worst eindelijk zijn juiste kern had, zat er veel vet aan de buitenkant van de worst.... Ergo ik vreesde voor droge worst (in de verkeerde zin des woords).

Ik heb een van beide worsten al op de gril gehad, ik had deze nog gesplitst om zodoende twee rubs te kunnen proberen.
20151219-IMG_0186.jpg


En het eind resultaat ziet er dan zo uit, het uiteindelijke gesneden resultaat is elders te vinden....
20151219-IMG_0194.jpg



De worst was qua smaak ok, maar ook niet meer dan dat. Want te droog  :-S en de kaas was niet duidelijk terug te vinden. Er is dus nog veel te verbeteren dus op naar de volgende keer!
 
Mooie plaatje, goed verhaal, jammer van de minder geslaagde worst. voor mij maakt je tekst het wel weer goed.  :D
 
haha prachtige worsteling geweest lees ik.
Ze zien er wel prachtig uit, en mooie foto's ook.
Op naar de volgende keer?
 
Worst maken blijft leuk.

Het afkoken heb ik ook mee geworsteld, eerste keer duurde veel te lang in de oven maar tweede keer king prima gewoon in een pan op een kleine gaspit. Op de gaspit was het zo klaar en het op temperatuur houden was ook niet al te moeilijk.

Volgens mij moet je voor kaas grillworst echt wel een flink scherpe kaas gebruiken om het goed te proeven.
 
Leuk verhaaltje, op de een of andere manier zie ik alleen geen foto's?
 
Ik zie ook geen foto's helaas...
 
Hier ook helaas geen foto's?.. Mooie plaatjes Emiel!
Ik kook de worst ook gewoon af op de gaspit, in de Ikea braadslede.
De volgende keer dijen met vel nemen en het vel meedraaien, hierdoor wordt je deeg wat vetter.
De kaas meng ik er pas voor het afstoppen door, dus niet door een plaat draaien.
 
Ik zie ze ook niet.... beetje zonde van wedstrijddeelname als de meesten de foto's niet kunnen zien.
 
Geen foto's in IE, Firefox, Opera en Chrome
 
Nu zie ik ze wel.
wat ik mis of je vellen mee maalt in je worstdeeg
en ik zou je kaas niet zo fijn malen maar gewoon in blokjes tijdens het kneden toevoegen.

verder zien ze er puik uit hoor.
 
Peter W zei:
Nu zie ik ze wel.
wat ik mis of je vellen mee maalt in je worstdeeg
en ik zou je kaas niet zo fijn malen maar gewoon in blokjes tijdens het kneden toevoegen.

verder zien ze er puik uit hoor.

Moet je die vellen dan wel of niet mee malen?
En zo ja wat doet dan dan met je worst?
 
als je kippendijen neemt zonder vel is het een beetje te schraal dan zou je bij je poulier kunnen vraggen om losse kippenvel.
je kan er ook voor kiezen om kippendijen met vel te nemen waar je dan je gehakt van maalt.

het vel bevat veel vet en zorgt er ook voor dat je worst niet te droog wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan