BasBQ
Beef en Steak

Grillworst, eerste ervaringen

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Afgelopen weekend heb ik voor de eerste keer de gehaktmolen van mijn keukenmachine in gebruik genomen. Met het bij de sponsor bestelde grillworst pakket mijn eerste twee worsten gedraaid. Eerste indruk is lekker, maar er zit nog ruimte voor verbetering in. Wat me enorm tegenviel was het enorme verlies van vlees wat keer op keer in de molen achterblijft. Ik had precies 1kg kippedijen en uiteindelijk maar 850 gram worst. Ik denk dat ik bijna 1/5e heb moeten weggooien omdat het bleef steken in de molen en er met geen mogelijkheid meer doorheen kwam, het meeste met het vullen van de darm/zak. Zodra het buiten het bereik van de aanduwstok is, lijkt het of het ook niet meer wordt opgeduwd door de messen/gaten. Is dat normaal of werkt mijn (kenwood) molen niet goed?

Verder heb ik op het eind BBQ kruiden op de buitenkant gestrooid voor ik ging grillen. Dit blijft ook na het grillen een soort poedercoating. Ik wil volgende keer eens kijken of ik het bijvoorbeeld niet ergens in kan oplossen en dan de worst insmeren zodat het meer een (plak)laagje wordt.

Uiteraard nog wat foto's:
530580.jpg

kafcz6.jpg

29ynl7a.jpg

2r2oy9s.jpg

xdfo7a.jpg
 
Om het 'versmeren' tegen te gaan kan je het vlees even aanvriezen. Aan het eind gooi ik er altijd sneedjes oud brood achteraan om de molen leeg/leger te krijgen.
 
Sneetjes oud brood is een Gouden Tip!
 
ik vind het mooie worsten
 
zien er wel ok uit, idd sneetje brood of stukje vetspek erachteraan om de worm en plaat leeg te halen
 
Mooie worst! Ik smeer er een dun laagje olie op om de rub te laten plakken. Restjes uit de molen vorm ik tot burgertjes...
 
Mooie worst!
 
Altijd leuk om grillworst te maken.

Allereerst alles goed koud tot zelfs licht bevroren verwerken en zie dat je hem wel heel erg fijn heb gedraaid zou hem zelf niet fijner draaien dan 4 mm.

wat betreft het verlies kan je wel een klein beetje beperken door het bekende sneetje brood op het einde er door te draaien.
Heb wel het idee dat als je vult met de molen dat je dan wel meer verlies hebt.

ik maak wel eens een papje van mijn kruiden mengsel met een beetje olie en rol hier dan de worst doorheen voor het grillen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan