BasBQ
Beef en Steak

grillplaat lasersnijden welk materiaal is het beste...

 

blefke

Stoker
Berichten
354
Hi Guys vraagje ;-)
Wellicht kunnen jullie mij helpen.
Wil een rooster en vlakke plaat laten lasersnijden voor de WGA ..
Heb vorig jaar 1 vlakke plaat 3 mm RVS laten knippen en de kantjes zelf mooi gemaakt voor mijn WGA.
Bij gebruik is het RVS zich gaan gooien ( krom trekken).
Daar was ik al voor gewaarschuwd, echter ik wilde het proberen.
Bijkomstig probleem is dat ik dacht ( weet het niet zeker) dat de warmte geleiding bij een RVS plaat minder goed is als bij staal.

Mijn vraag is!!
Welk materiaal is beter? RVS of gewoon staal ( goed inbranden) en welke dikt.
Ik dacht zelf aan 5 mm of moet 3 mm genoeg zijn zonder krom te trekken.
ik wil 2 halve rooster en 1 halve vlakke plaat.


Grzzz Blefke
 
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heb twee halve 3 mm platen die na een x-aantal keer krom zijn. Een bakplaatje voor de WGA is wel handig.
 
Als het al mogelijk is zonder krom te trekken, hou er rekening mee dat ook de bakplaten van een Ofyr en dergelijke kromtrekken en die zijn minstens 1 cm dik. Maar daarbij is het wel de bedoeling dat ze wat kromtrekken naar het midden toe, komen terug recht bij afkoelen.
 
Als het al mogelijk is zonder krom te trekken, hou er rekening mee dat ook de bakplaten van een Ofyr en dergelijke kromtrekken en die zijn minstens 1 cm dik. Maar daarbij is het wel de bedoeling dat ze wat kromtrekken naar het midden toe, komen terug recht bij afkoelen.
Dat is goed om te weten. Was hier nog niet bekend mee.
 
Anderzijds lijkt het mij wel logisch dat hoe kleiner de plaat hoe steviger en mss minder invloed van kromtrekken?
Maar plaatje van 3 mm dat is echt wel heel dun he.
 
Dikkere plaat RVS nemen zoals hierboven al gezegd of ander type dan 304L of 316L kiezen zoals 304H of 316H maar ik weet niet hoe makkelijk dat te verkrijgen is en wat de kosten zijn. Voor die zaken zou je een metaalleverancier voor moeten raadplegen.
En nog belangrijker trekken ze veel minder krom dan 304L of 316L, ik vermoed dat je je oplossing in materiaaldikte moet zoeken.
Alle metalen zijn goede warmtegeleiders, de 1 wat beter dan de ander, hoe hoger de Lambda waarde hoe hoger de geleidbaarheid zie lijstje hieronder, als vergelijking plastic (bekertje=PE), slechte geleider, zit op ongeveer 0,45

Lood35.0
Koper380.0
Koper (geelkoper, messing)120.0
Staal50.0
Roestvrij staal17.0
Aluminium 99%160.0
Gietijzer50.0
Zink110.0
Brons65.0
 
Mijn namaak Ofyr heeft een gewone stalen plaat, na elk gebruik insmeren met dun laagje olijfolie en komt niets van roest aan, staat bij niet gebruik wel altijd in de garage maar uw WGA zal ook wel binnen staan veronderstel ik.

Zoals uit het lijstje van Ewald hierboven blijkt is staal een veel betere geleider dan roestvrij staal.
 
Dikkere plaat RVS nemen zoals hierboven al gezegd of ander type dan 304L of 316L kiezen zoals 304H of 316H maar ik weet niet hoe makkelijk dat te verkrijgen is en wat de kosten zijn. Voor die zaken zou je een metaalleverancier voor moeten raadplegen.
En nog belangrijker trekken ze veel minder krom dan 304L of 316L, ik vermoed dat je je oplossing in materiaaldikte moet zoeken.
Alle metalen zijn goede warmtegeleiders, de 1 wat beter dan de ander, hoe hoger de Lambda waarde hoe hoger de geleidbaarheid zie lijstje hieronder, als vergelijking plastic (bekertje=PE), slechte geleider, zit op ongeveer 0,45

Lood35.0
Koper380.0
Koper (geelkoper, messing)120.0
Staal50.0
Roestvrij staal17.0
Aluminium 99%160.0
Gietijzer50.0
Zink110.0
Brons65.0
Een mooi lijstje , alleen ik denk niet dat het van toepassing is voor hetgeen hier bedoeld word . Geloof me rvs is geleid zeker zo goed warmte als staal .
Wat je wellicht kan doen om het kromtrekken wat tegen te gaan/uit te stellen is aan de onderzijde van je plaat een paar "ribben" er op te lassen (kruislings). De keuze voor een dikkere plaat is zeker beter .
Het gebruik voor alleen slowcooking zal de plaat ook veel langer recht blijven .
Terugkomend op de keuze 316H , ik verwacht niet dat je daar vrolijk van word qua prijs.
Rvs 310 of 321 is beter bestand tegen hitte , maar ook daar hangt een prijskaartje aan wat je zal besluiten om dan maar een paar keer een nieuw stalen plaatje te bestellen.
Succes met je zoektocht.
 
Dat was ook mijn gedachte ik ga kijken om in staal te maken...
Nee dat is relatief alle staal soorten zijn goede geleiders je moet niet rucksichtloss naar de getallen kijken. Zie het als getalletjes achter de komma
 
Ik heb voor de bakplaat ook internet afgestruind en kom veelvuldig het normale plaatstaal tegen S235JR, verschillende diktes te verkrijgen
 
Heb zelf roosters van RVS gehad, daar had ik geen last van kromtrekken maar die waren 5mm dik en door de sparingen komt er minder spanning in het materiaal.

Als je plaatmateriaal neemt dat gewalst is (en dat is bijna alles wat je zo koopt) ga je kromtrekken bij ongelijke verwarming niet voorkomen. Doordat de ene kant warmer wordt dan de andere onstaan er nou eenmaal spanningen. Zowel bij staal als bij RVS.
 
Ik was vorige week nog bij de inox oer.. Hij adviseerde mij geen rvs te nemen... Ook bij 5 mm kon het gaan krom trekken.. De roosters worden nu gesneden in staal 5 mm dik... We gaan het zien.. Setje voor mij is gisteren gesneden als het goed is..

Schermafbeelding 2023-07-12 om 09.14.40.png
 
Ik was vorige week nog bij de inox oer.. Hij adviseerde mij geen rvs te nemen... Ook bij 5 mm kon het gaan krom trekken.. De roosters worden nu gesneden in staal 5 mm dik... We gaan het zien.. Setje voor mij is gisteren gesneden als het goed is..

Bekijk bijlage 55142
Ziet er goed uit! Mag ik vragen wat zoiets kost?
 
Zou ook graag 2 van die bakplaten willen hebben. Bij wie heb je dit laten doen? Is er een snijbestand van?
 
Terug
Bovenaan Onderaan