BasBQ
Beef en Steak

Grill Party!

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.914
Beste BBQ-vrienden,

Komend weekend vieren we een feestje want mijn lieve vrouw is jarig. Nu wil ik lekker gaan grillen en genieten, maar moeten er ook gewoon 40 mondjes gevoed worden... ze weten allemaal dat mijn BGE en Weber gaan draaien, dus reken maar op 40 hongerige wolven!

Ik moet dus een goeie planning maken.

Broodjes Pulled Pork met Coleslaw is de hoofdgang en ik heb daartoe ruim 6 kilo procureur van de Makro. Sinds de WinterMeating ben ik erg onder de indruk van de ABT's (gevulde jalapeno's met roomkaas en omwikkeld met bacon) en MOINK's moeten er ook bij. Om te bewijzen dat het niet alleen maar vlees hoeft te zijn maak ik nog een mooi courgette rolletje met geitenkaas en basilicum van Marcel.

Die courgettes maak ik een dag tevoren, dat is goed koud te serveren en dus goed voor te bereiden. MOINK's maak ik het liefste live in een uurtje bij 140?C op de BGE en dat wil ik (het tweede uurtje) met de ABT's ook doen. Ik wil graag lekkere ribbetjes low and slow maken en denk die (net als zondag) op de Weber te maken dus dat kan allemaal parallel.

Nu zit ik een beetje met die PP... ik denk eraan om die vrijdag ochtend al in te zetten op de BGE Large zodat de ideale kern vrijdag avond bereikt is. Dan een nachtje koelen in de schuur (gewoon na even afkoelen in de koelkast een nachtje) en dan zaterdagochtend die twee procureurs lekker uit elkaar trekken en de eindsaus erover gieten, folie erover in een grote Gastronorm bak en die bak dan rustig vanaf 17:00 uur een uurtje op 120?C in de oven opwarmen zodat die om 18:00 uur na even doorroeren helemaal TOP is.

Doel van de ribbetjes, MOINK's, ABT's en het courgette rolletje is dat iedere gast (alle 40) gewoon van alles eentje proeven als borrelhapje vooraf aan de broodjes PP met coleslaw.

Zit ik dan een beetje goed?

Groeten,
Sander
 
Een uurtje op 120 graden is veel te heet en te lang. Dan krijg je droge pp.

Sowieso op een lagere temperatuur, de pp hoeft niet meer te garen maar op eet-temperatuur te komen.
Dus 80 graden is al meer dan genoeg.
 
Eerst pullen en dan terugkoelen. Andersom werkt niet.
 
Als PP het hoofgerecht is en de rest zijn borrelhapjes, dan zou ik de PP op de dag zelf maken.
Als je wedstijd pp maakt is hij heel goed op tijd te maken, ik trek daar 10uur voor uit.
En dan zou ik de ribben als je 321 aanhoud een dag van te voren 3-2 en op de dag zelf het laatste uurtje.
Dan weet je zeker dat je hoofdgerecht lekker is.
 
Mike v R zei:
Als PP het hoofgerecht is en de rest zijn borrelhapjes, dan zou ik de PP op de dag zelf maken.
Als je wedstijd pp maakt is hij heel goed op tijd te maken, ik trek daar 10uur voor uit.
En dan zou ik de ribben als je 321 aanhoud een dag van te voren 3-2 en op de dag zelf het laatste uurtje.
Dan weet je zeker dat je hoofdgerecht lekker is.
Mike +1
Bovendien ruikt je hele tuin als een baas als je met zo'n homp varken bezig bent. Lekker beetje rook erbij, zo af en toe demonstratief dat eitje omhoog, lakje op je beest smeren enzo. Altijd leuk :)

ABT's ben ik ook gek van, zeker zoals Harry's clubje ze gevuld had met toevoeging van een beetje ananas. Dat gaf een mooi fris tintje, anders zijn ze al snel bacon met kaas en daarmee vrij 'zwaar' als hapje. Ook moet je de hitte niet onderschatten. Veel mensen vinden Jalape?o al dermate heet dat een kleine waarschuwing van tevoren wel op zijn plaats is. Ik heb bij zo'n actie wel eens een 'wegloper' gehad. Die raakte er ter plekke overstuur van, kreeg al dan niet psychosomatische darmkrampen en moest het feest voortijdig verlaten. Ik heb dat stel later nooit meer gezien (en wat mij betreft was dat in hun geval d? oplossing, dus je kunt het ook meenemen als tip :D)
Ik reken trouwens voor normale eters zo'n 300 gram vlees per persoon en dan de 'hapjes' ernaast. Over het algemeen is dat meer dan voldoende. Veel mensen zitten van 4 ABT-size hapjes al vol, dus ??n broodje goed gevuld met PP, ??n ABT, ??n MOINK en nog een ? twee fingerfoodjes is vaak wel zat.
De grote eters grazen dan meestal wel weer weg wat de kleine eters laten staan.

Veel plezier met je feestje!
 
noskos zei:
Eerst pullen en dan terugkoelen. Andersom werkt niet.

Zoals Dennis al zegt, als je vrijdags je pp al gaat maken, moet je hem ook helemaal afmaken en pullen. dan is het zaterdag een kwestie van opwarmen, zo doe ik dat met mijn catering klussen ook.
 
Dat ga ik doen Dennis en Leo! Ik trek het qua logistiek anders ook gewoon niet met mijn 2 barbecues. Natuurlijk is het indrukwekkend om die stukken varken op de Q te hebben liggen voor al mijn fans, maar toch moet je dan ook comfortabel genoeg zijn om dat uit te stralen... ik heb mijn handen al vol aan de ribs (geen 3-2-1 voor mij, maar lekker 2,5 uur wat hoger op T, wij houden van knapperig en sappig met wat bite) op de OTO57... ABT's, MOINK's live van de BGE is vast ook al erg indrukwekkend voor iedereen... Dan haal ik de PP lekker uit een rustige oven op zaterdag. Everybody happy!
Thanks allemaal voor de tips en de goede raad, wordt een leuk feestje!
 
Nog even het foto-verslag van de afgelopen dagen...

Dit was 'The Morning After...' zo was de set-up gisteren, met de kleine Weber 47 van Buurman Coen erbij:



Mooie NOSKOS rub maken:



Voor de procureurs:



Volgende dag lekker starten... was nog erg winters buiten:



Courgettes grillen voor de rolletjes van Mac... leuk werk hoor!



Dat werden later deze prachtige apparaatjes:



Schoorsteentje rookte weer lekker:



Domi's Coleslaw is ook hier favoriet!



In de pauze mijzelf lekker verwennen...



Pulled Pork volgens NOSKOS wedstrijd receptuur, zo plannen dat direct na de basketball training de glace erover kon:



Vrijdag avond 23:00 uur kon er lekker draadjes gepuld worden:



Tijdens het feestje zaterdagavond lekker de eindsaus erbij na het doorwarmen (uiteindelijk ook maar op de Q gedaan met alufolie erover heen):



Hoe oud werd Mevrouw Sander72 eigenlijk...



Super lekkere pittige verrassing... ATB's met Cayenne ipv Jalapeno's:



What's a party without Ribs...?





Liefst alleen maar eten hier, maar dan even een deel van het feestpubliek:



Tussendoor iedereen tevreden houden... MOINK's doen het goed!



Maar de echte hoofdact was natuurlijk de PP met Coleslaw:



of was deze nou mooier...?



Het was een geweldig geslaagd feestje weer... dank voor het meekijken!
 
Dat heb jij goed geregeld Sander!! Ziet er allemaal heerlijk uit!!!!!
 
Dat ziet eruit als een topfeestje!
 
Goed gedaan Sander!
 
Dat zijn mooie feestjes. Helaas ben ik nog nooit zelf op een feestje geweest waar zoveel heerlijkheden aangeboden werden :(
 
Wow, das een mooi feestje hoor.  <:p
Je bent een ware ambassadeur van de bbq gemeenschap Sander.  B-)

Mac
 
Wat een eer Mac, thanks!
 
Ziet er herkenbaar uit allemaal, heb hier ook zo uitgepakt tijdens verjaardagen. Het is echt aanpoten maar de tevreden gezichten, de hmm's ohh's en ahhh's is de beloning voor de noeste arbeid. Proficiat met je vrouw!
 
Terug
Bovenaan Onderaan