BasBQ
Beef en Steak

Green Egg Medium niet heet genoeg met conveggtor

Klaptsuk

Tondelzoeker
Berichten
8
Hi allen,

ik ben nu een tijd in het bezit van een green egg, superblij mee! Ik heb meerdere gerechten gemaakt, van low en slow tot lekker grillen. De nodige accessoires is ook aanwezig: Cast iron grid en conveggtor en gridlifter etc maar nu het volgende:

Ik heb tweemaal pizza's en een keer kip willen braden met de conveggtor. Wat mij opviel is dat de temperatuur niet hoog genoeg werd. Na volledig schoonmaken van de Green egg en alle luchttoevoer, as etc eruit gehaald. Krijg ik met kwalitatief hoogwaardig houtskool welke extra heet ontbrand (Van die dikke blokken) niet de gewenste temperatuur. Veel kamado gebruikers hebben eerder moeite om de temperatuur laag te houden terwijl dit bij mij andersom is.

Gisteren een kip gebraden. Schuif onder helemaal open boven 3/4 werd niet heter dan 220 graden.
Laatst aan de slag met de pizza steen, 260 graden max. Ik zou dit dus graag rond de 300/350 willen krijgen. Conveggtor op verschillende manieren gebruikt. Leggs up en down. Green egg is leeg. Luchtschuiven staan ver genoeg open. Wat kan het zijn dat ik met de conveggtor de temperatuur niet hoog krijg?

Graag ontvang ik tips van de bbq fanaten op dit forum ;)
 
Zelf geen kenner van BGE, maar wel een KJ.

Als de conveggtor er in ligt zoals ze normaal horen in te liggen, denk ik niet dat boven op het rooster 300/350° te halen valt. Als ik bij mij pizza bak, ligt de deflector op de hoogste stand van het rooster met daarop 4 M16 bouten en dan de pizzasteen.

Nu, voor die kip krijg je dan niet hoger dan 220°, maar waarom met deze hoger? Als ik kip gaar doe ik dat op 200° indirect. Grillen doe ik op 230° als er gietijzer bij te pas komt, en 270° met RVS roosters.
 
Na hoeveel tijd haal die 220 of 260?

Kan je eens een foto posten van je setup?
 
En met welk houtskool? " kwalitatief hoogwaardig houtskool welke extra heet ontbrand (Van die dikke blokken) " zegt niets. Sterker, als je echt hoge temperaturen wil behalen wil je juist iets kleinere stukjes, dan heb je meer oppervlak om te branden.
 
Op hoeveel plekken steek je het houtskool aan, hoeveel houtskool stop je erin, hoe lang lat je het vuur ontwikkelen voor de platesetter erin gaat?
 
In mijn (korte) ervaring is het bijna te vergelijken met een algoritme:
hoeveelheid zuurstof X hoeveelheid houtskool X hoeveelheid brandoppervlak = maximale temperatuur

Als ik dus mijn kolen op 1 plek aansteek zou ik, als de andere variabelen hetzelfde blijven, nooit dezelfde temperatuur halen als ik de kolen op meerdere plekken aansteek.
 
Zelf geen kenner van BGE, maar wel een KJ.

Als de conveggtor er in ligt zoals ze normaal horen in te liggen, denk ik niet dat boven op het rooster 300/350° te halen valt. Als ik bij mij pizza bak, ligt de deflector op de hoogste stand van het rooster met daarop 4 M16 bouten en dan de pizzasteen.

Nu, voor die kip krijg je dan niet hoger dan 220°, maar waarom met deze hoger? Als ik kip gaar doe ik dat op 200° indirect. Grillen doe ik op 230° als er gietijzer bij te pas komt, en 270° met RVS roosters.
Voor de kip is het prima inderdaad maar al zou ik hem hoger willen krijgen lukt dit niet. Voor de pizza zijn er meerdere video's en recepten met setup die aangeven dat 350 graden met de conveggtor/platesettor met de poten omlaag prima te halen zijn.
 
In mijn (korte) ervaring is het bijna te vergelijken met een algoritme:
hoeveelheid zuurstof X hoeveelheid houtskool X hoeveelheid brandoppervlak = maximale temperatuur

Als ik dus mijn kolen op 1 plek aansteek zou ik, als de andere variabelen hetzelfde blijven, nooit dezelfde temperatuur halen als ik de kolen op meerdere plekken aansteek.

Tuurlijk wel, het zal alleen iets langer duren (tenzij je kolen ondertussen op zijn).
Het vuur verspreidt zich en kan groeien.
Hoe warmer het vuur wordt hoe meer schoorsteeneffect je krijgt en hoe meer zuurstof er wordt aangezogen.
 
En met welk houtskool? " kwalitatief hoogwaardig houtskool welke extra heet ontbrand (Van die dikke blokken) " zegt niets. Sterker, als je echt hoge temperaturen wil behalen wil je juist iets kleinere stukjes, dan heb je meer oppervlak om te branden.
Gehaald bij speciaalzaak, had ook een andere versie staan. Ik vroeg wat het verschil was. Deze van de foto ontbrand sneller en heter. Wanneer ik het aansteek knettert het ook een beetje. Hiervoor ook wel weber houtskool gebruikt maar heb wel het idee dat deze heter wordt en sneller aan staat.
IMG_3099.jpg
 
In mijn (korte) ervaring is het bijna te vergelijken met een algoritme:
hoeveelheid zuurstof X hoeveelheid houtskool X hoeveelheid brandoppervlak = maximale temperatuur

Als ik dus mijn kolen op 1 plek aansteek zou ik, als de andere variabelen hetzelfde blijven, nooit dezelfde temperatuur halen als ik de kolen op meerdere plekken aansteek.
De grap is dat de variabelen niet hetzelfde zijn als je op meerdere plekken de bbq aansteekt.
Als vuistregel houd ik het volgende aan
Op 1 plek aansteken voor low and slow
Op 2 plekken voor een temp rond 175c
Op 3 plekken voor tering hitte

Laat het vuur eerst een kwartier ontwikkelen, en richt dan de bbq in.
 
In mijn (korte) ervaring is het bijna te vergelijken met een algoritme:
hoeveelheid zuurstof X hoeveelheid houtskool X hoeveelheid brandoppervlak = maximale temperatuur

Als ik dus mijn kolen op 1 plek aansteek zou ik, als de andere variabelen hetzelfde blijven, nooit dezelfde temperatuur halen als ik de kolen op meerdere plekken aansteek.
Ik steek hem met pizza met 2/3 houtkrullen aan verdeeld over het houtskool
 
Bouw je de houtskool op met de hand of gooi je zo vanuit de zak de houtskool in je ei? Als je het er zo in gooit heb je kans dat kleinere stukjes de gaatjes in je rooster blokkeren en je zo uiteindelijk toch niet genoeg luchtdoorvoer hebt.
Ik bouw altijd met de hand op. Grotere brokken onderin en dan daar wat kleiner spul op. Het kleinere spul steek je makkelijker aan en op die manier voorkom je ook dat er allerlei klein spul in je barbecue terecht komt.
 
Zoals al aangehaald, heb ik ook zo wat de indruk dat het ook aan het houtskool kan liggen. Ik zelf heb restaurant grade voor de kortere en/of hetere sessies en de KJ Big Blocks voor de hele lange sessies op lage temperatuur. Werkt perfect bij mij.

Ik zou gewoon al eens een sessie proberen met gewone restaurant grade.
 
Denk dat een foto van je setup inclusief houtskool voordat je begint erg handig is voor advies.

Heb een green egg en moet hem zelfs afremmen in tempratuur.

Heb zelf een keer gehad dat de kolen te vochtig waren (opslag van je kolen)
 
Zelf stook ik de kamado's niet hoger dan 260-270 C. Deze temperatuur zowel voor de large en minimax met plate-setter geen probleem.

Zou niet weten waarom hogere temperaturen nodig zijn.
 
Zelf stook ik de kamado's niet hoger dan 260-270 C. Deze temperatuur zowel voor de large en minimax met plate-setter geen probleem.

Zou niet weten waarom hogere temperaturen nodig zijn.

Dat zijn idd de maximum temperaturen voor zowat alles dat je op een BBQ doet qua vlees/groenten. Maar de TS geeft aan dat hij ook pizza's wilt bakken en dan zijn hogere temperaturen beter.

'De beste temperatuur om een Romeinse pizza te bakken is grofweg tussen de 300 en 350 graden Celsius. Hierdoor worden de pizza's lekker knapperig en krokant. Echte Napolitaanse pizza wordt zelfs op 500 graden Celsius gebakken.'

Nu, pizza's kun je ook perfect bakken op 270°, maar al vaker gelezen dat snelle hoge hitte het beste is voor een lekkere pizza. Zelf bak ik ze op mijne large op 350°. En mits onoplettendheid, heb ik hem ook al eens op 450° gehad.

Ik blijf vermoeden dat er iets met zijn houtskool niet in orde is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan