Zo gek als ik op mijn kamado ben zo gek ben ik ook op gietijzer.
Waarom !?
Vind het mooi stoer/rauw materiaal, zwart en met een geweldige hitte verdeling ook bokke heet kan worden .
En nog een voordeel dat je het op tafel zet nog lang het eten warm blijft in de pan.
Hoe doe ik het met gietijzer.
Ik gebruik enkel en alleen zonnebloemolie.
Daarmee brand in hem in en onderhoud ze er mee .
Na 2 a 3x inbranden in gebruik nemen.
Na gebruik was ik ze gewoon af met een drupje afwasmiddel, daarna goed afdrogen en meteen weer in de zonnebloemolie zetten (dun laagje)
binnen en buitenkant!!.
En na wrijven met droog keukenrol.,verhit ze hierna niet meer!!
Omdat het olie laagje beetje plakkerig blijft heb ik de pannen in een gesloten kist en een paar in een plastic zak .ivm stof
Is dit de juiste manier allemaal.(vast niet)
Is er een betere manier (vast).
Maar ik heb er pannen bij die ik meer dan 15 jaar heb ,sommigen gebruik ik vaak andere bijna nooit.
En geen een heeft roest .
Dus voor mij werkt het perfect.
Zal ik het ooit anders doen? .....nope
Waarom !?
Vind het mooi stoer/rauw materiaal, zwart en met een geweldige hitte verdeling ook bokke heet kan worden .
En nog een voordeel dat je het op tafel zet nog lang het eten warm blijft in de pan.
Hoe doe ik het met gietijzer.
Ik gebruik enkel en alleen zonnebloemolie.
Daarmee brand in hem in en onderhoud ze er mee .
Na 2 a 3x inbranden in gebruik nemen.
Na gebruik was ik ze gewoon af met een drupje afwasmiddel, daarna goed afdrogen en meteen weer in de zonnebloemolie zetten (dun laagje)
binnen en buitenkant!!.
En na wrijven met droog keukenrol.,verhit ze hierna niet meer!!
Omdat het olie laagje beetje plakkerig blijft heb ik de pannen in een gesloten kist en een paar in een plastic zak .ivm stof
Is dit de juiste manier allemaal.(vast niet)
Is er een betere manier (vast).
Maar ik heb er pannen bij die ik meer dan 15 jaar heb ,sommigen gebruik ik vaak andere bijna nooit.
En geen een heeft roest .
Dus voor mij werkt het perfect.
Zal ik het ooit anders doen? .....nope

Laatst bewerkt: