BasBQ
Beef en Steak

Gevulde lamszadel, maar dan heel taai....

 
 
 

ZBBQZ

Stoker
Berichten
304
Gisteren laat besloten dat het lamszadel zou worden vandaag. Hierdoor niet op zoek gegaan naar een recept maar het doen met de ingredi?nten die al in huis waren. Zo gezegd zo gedaan. Het uitbenen vond ik zelf wel aardig gaan! Daarna zag het er zo uit:

IIATb5Ll.jpg




Omdat ik hem natuurlijk wel wilde vullen kwam ik op pijnboompitten, verse tijm, zachte geitenkaas, verse knoflook en pezo uit:


Q7jNNB9l.jpg



d2SHd9ul.jpg





Vervolgens de boel opgerold opgebonden en ingesmeerd met knoflook en pezo:


6VlUkKKl.jpg


Pol32ucl.jpg



Op de Q met het bot:

Hs8DVExl.jpg



Vervolgens alvast wat snoepen:


YhrHbsBl.jpg




Groene asperges in dun laagje olijfolie en pezo erbij:


eRtriPMl.jpg




Het opkrullen op deze laatste foto beviel me al niet, maar ik had nog goede hoop. Bij het aansnijden merkte ik dat het niet goed zat. Toch heb ik mijn best gedaan op het bordje. Al was het maar om collega's die aan het werk zijn en afhankelijk zijn van de geweldige bedrijfskantine, de ogen uit te steken:


I6LkP7Dl.jpg





Helaas heb ik nog nooit zulk taai lamsvlees gegeten. Wat een afknapper. Zelfs de haasjes binnenin waren taai ondanks dat deze nog echt goed rood waren. Ik twijfel nu of ik niet alle vlies had weg moeten snijden (dacht dat het gewoon vet was) Heb ik iets fout gedaan? Maar goed dat verklaart nog niet het taaie vlees. De haasjes waren wel het zachts en de vulling was eenvoudig maar heerlijk! Ik weet echter niet of ik het nog eens zal maken.


Z.
 
Ziet er prachtig uit.
Misschien was je vlees veel te vers.
Klinkt gek, maar te vers vlees is echt niet lekker.
Dat moet altijd een periode besterven
 
Het ziet er goed uit! Jammer dat het niet is geworden zoals je verwacht had. Ik denk dat die taaiheid, net als poetsertje, komt door een te korte tijd van besterven. Iets anders kan ik niet verzinnen als ook de haasjes taai waren daar zitten geen vliezen in/aan toch?
 
Het opkrullen komt door de zeen die op het vlees en onder het vet zit aan de rugkant. Die moet er eigenlijk wel af.
Het vet losmaken en aan de kant klappen. Zeen wegsnijden en daarna het vet weer terug klappen.
Ik vind je vlees op de eerste foto wel een wat afwijkende kleur hebben voor lamsvlees. Kan het niet gewoon een van een ouder schaap zijn?
 
Bert zei:
Het opkrullen komt door de zeen die op het vlees en onder het vet zit aan de rugkant. Die moet er eigenlijk wel af.
Het vet losmaken en aan de kant klappen. Zeen wegsnijden en daarna het vet weer terug klappen.
Ik vind je vlees op de eerste foto wel een wat afwijkende kleur hebben voor lamsvlees. Kan het niet gewoon een van een ouder schaap zijn?

Kijk zo leer ik weer wat. Nu ik het lees is het ook wel logisch. Ik vraag mij wel af of er bij dit exemplaar wel vet aanwezig was wat terug eromheen gerold kon worden. Ik denk dat het alleen die zeen was die er nog zat. Het vlees smaakte wel zoals lamsvlees hoort te smaken dus schaap sluit ik uit. Ik had hem bij B&S vandaan dus dan lijkt mij het besterven toch ook goed geregeld. Hij heeft bij mij wel een half jaar op -24 in de vriezer gelegen wat de helft is van het maximum. Dit komt uiteraard de kwaliteit niet ten goede. Ik denk dat ik gewoon pech heb gehad.

@poetsertje: klopt helemaal. Echter kan ik dit bij dit stukje vlees niet nagaan. Bij mijn lokale slager haal ik regelmatig een longhaas, stuk sucade of stuk lende. Die laat ik dan altijd vacumeren, waarna ik ze nog 2 weken op 2 graden celcius in de koeling leg om te besterven/rijpen. Vaak is de koe op maandag geslacht waarna het woensdag al in de winkel ligt. De kwaliteit van het vlees is prima, maar er zit nog niet heel veel smaak aan en mist malsheid. Ik vraag dus altijd naar de slachtdatum, want die is heel belangrijk!
 
vreemd, ik heb dit recept 2 weken geleden gemaakt, ook met vlees van B&S.
Die van mij was erg mals, wel had ik het vlies er helemaal vanaf gehaald en omwikkeld met seranoham..
Daarna langzaam gegaard op 110 graden tot de juiste kerntemperatuur.
Uiteraard daarna nog een minuut of 20 laten rusten voor ik het heb aangesneden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan