BasBQ
Beef en Steak

Gevraagd: recept WITVIS van de BBQ

 
 
 

Tom Hendriks

Pitmaster
Berichten
688
Hallo BBQ vrienden,

Ik heb een vraagje: mijn vriendin wil komend weekend een witvis van de BBQ eten.
Ik heb tot op heden nog nooit witvis gemaakt op de Q dus ben benieuwd of er van jullie mensen zijn die mij een heerlijk recept kunnen geven ?
Zalm, forellen, coquilles, garnalen heb ik diversen keren gemaakt maar het gaat echt om een witvis..

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Tom Hendriks
 
beetje peper, inpakken in Iberico ham en indirect op 110 grd met wat fruit hout roken (ikzelf vind appel of peer top). Als de vis net niet meer glazig is gaat ie er bij ons af. Onze voorkeur is  Zonnevis, zeewolf of kabeljauw.

Ik zal op de rooksignalen letten ;)

ow ja, cederhout plankje met witvis erop en een beetje peper/zeezout en dille doet het ook. Net als zalm van ut plenkske. Daarna nog wat limoen erover en jij maakt het meisje weer gelukkig  :D
 
Bedoel je echt Witvis, of blanke vis?
Witvis is zoetwatervis (karperachtigen)
 
Ewald zei:
Bedoel je echt Witvis, of blanke vis?
Witvis is zoetwatervis (karperachtigen)

Schelvis of kabeljauw-achtig visje... In het boek hete kolen staat: met whiskeyhout gerookte schelvis... Ook lekker..
 
Camiel zei:
beetje peper, inpakken in Iberico ham en indirect op 110 grd met wat fruit hout roken (ikzelf vind appel of peer top). Als de vis net niet meer glazig is gaat ie er bij ons af. Onze voorkeur is  Zonnevis, zeewolf of kabeljauw.

Ik zal op de rooksignalen letten ;)

ow ja, cederhout plankje met witvis erop en een beetje peper/zeezout en dille doet het ook. Net als zalm van ut plenkske. Daarna nog wat limoen erover en jij maakt het meisje weer gelukkig  :D

Camiel, bedankt voor je recept.. Ik heb nog wel wat plankjes liggen :D
Kan ik iberico vervangen door een andere ham? Parmaham of serranoham ?
Ik denk niet dat ik bij ons in mierlo iberico ham kan krijgen...

Bedankt voor het delen!!
 
Schelvis is dit weekend in de aanbieding op de afslag in Den Oever. 1 kg schelvisfilet voor ? 14,50.

Alleen van te voren even bestellen en op zaterdag een ritje den Oever doen.

www.versevis.nl
 
Tom Hendriks zei:
Ewald zei:
Bedoel je echt Witvis, of blanke vis?
Witvis is zoetwatervis (karperachtigen)

Schelvis of kabeljauw-achtig visje... In het boek hete kolen staat: met whiskeyhout gerookte schelvis... Ook lekker..

Dorade is ook erg lekker, en is relatief goedkoop.
Maar ja er zijn zo veel lekkere vissen, ga maar eens een rood poontje brinen en daarna warm roken, kost geen drol en is zo ontiegelijk lekker.
Hier zijn de grote platte (filets) favoriet, Tarbot en Griet, daar moet je helaas wel je knip voor trekken.
In recepten voor Tarbot en Griet wordt vaak als alternatief Kabeljauw of Schelvis gebruikt.
 
Tom Hendriks zei:
Camiel, bedankt voor je recept.. Ik heb nog wel wat plankjes liggen :D
Kan ik iberico vervangen door een andere ham? Parmaham of serranoham ?
Ik denk niet dat ik bij ons in mierlo iberico ham kan krijgen...

Bedankt voor het delen!!

Gaat ook prima met een andere rauwe ham. Ikzelf vind dat zoete in de Iberico wel heel lekker. Parma of een andere doet het ook helemaal goed.
 
Witvis inpakken in ham, lekker knapperig bakken tot de vis gaar is.
Dan in een pannetje beetje boter opkloppen met scheutje jenever en wat citroensap, beetje peper/zout. Over de vis gieten.
Da's ook niet goor.
 
Ewald zei:
Maar ja er zijn zo veel lekkere vissen, ga maar eens een rood poontje brinen en daarna warm roken, kost geen drol en is zo ontiegelijk lekker.

You've got my attention... heb je een receptuur of globale dosering zout en tijden, Ewald?
 
El Fumarole zei:
Witvis inpakken in ham, lekker knapperig bakken tot de vis gaar is.
Dan in een pannetje beetje boter opkloppen met scheutje jenever en wat citroensap, beetje peper/zout. Over de vis gieten.
Da's ook niet goor.

Klinkt goed Jeroen... Heb vandaag 4 stukken kabeljauw besteld van 160 gr per stuk...
Ik denk toch op het cederhoutenplankje roken...

Thanks :)
 
Probeer ook eens heilbot met tijm, peterselie, knoflook en peper op een plankje. Ook best een lekker visje!
 
gegrilde zeebaars, in een visklem of op groenten (venkel)

deze vond ik ook heel lekker, gegrilde dorade of red snapper

en makreel (telt dat ook als 'wit'? ; ) doet het ook heel goed

en inpakken in spek doe ik ook af en toe, kabeljauw in katenspek en dan op de zuurkoolstamppot, heerlijk! nog beter met pancetta...
 
Sander72 zei:
Ewald zei:
Maar ja er zijn zo veel lekkere vissen, ga maar eens een rood poontje brinen en daarna warm roken, kost geen drol en is zo ontiegelijk lekker.

You've got my attention... heb je een receptuur of globale dosering zout en tijden, Ewald?

Ik heb deze bij een ex BBQ teamlid gegeten hij gebruikte 80 gram zout per liter water en een brine tijd van 1 uur.
Je kan er nog andere kruiden bijdoen (tijm, oregano, laurier, peper etc.)
roken met appelhout ongeveer 1 uur op 120 graden C.
Ik persoonlijk zou zelf in de brine wel suiker gebruiken (80 gram/liter) om (zoals Noskos zegt) de scherpe randjes van het zout te halen.

 
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik heb lekkere kabeljauw besteld.
Gaat goed komen... Thks :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan