BasBQ
Beef en Steak

#getrokkenvarkentje ( Pulledpork )

 
 

WesselsD

Tondelzoeker
Berichten
22
Hallootjes,

Vandaag was eindelijk de dag dat ik pulled pork heb gemaakt, de plannen waren uitstekend de uitvoering ging wat minder.. Na wat aanpassingen in me run heb ik toch nog een goed getrokken varkentje weten te bereiden.

Ik ben vergeten een foto te maken over hoe lekker de PP in de kruiden stond. Tevens was de intentie om de wedstrijd PP te maken van monsieur noskos.

We zijn begonnen met het maken van de snake, deze methode bevalt mij zo extreem goed. 3 dik op de bodem en 2 er boven op, 14 briketten de fik in en hopla vlammen maar, temperatuur liep mooi op, bleef stabiel 120 graden dus ik dacht dit is me kans. Hop het vlees erop.

1E3E9BB4-D6D0-4774-9E33-C3CBFA2EA661.jpeg


dekseltje dicht en gaan met die banaan, daar dacht de weber alleen iets anders over. 107 graden en daar hadden we alles wel mee gehad. Toen dacht ik hop, we gooien het over een andere boeg. Nog een hand briketten in me starter, me smoke ring en diffuser plate gepakt van de Master touch en de switch gemaakt. Vlees is 5 minuten van de Q geweest, alles vol gegooid en de hete briketten er bij. Plaat erop en me bak water ( met de diffused plate moet je water wel vaak bij vullen ). Vlees er weer op, toveren met het schuifje en kabam. Stabiel 121 graden echt heerlijk, kon zelfs gaan douchen. Toen ik terug uit de douche kwam, 137 graden op me Q en een verbrand geurtje…. Ik dacht shit daar gaat me vlees, gelukkig was alleen het bakje leeg van water, nieuw warm water erin en hopla, 121 graden.
9ACAD311-091F-4BC6-B996-9B15A6DF4823.jpeg


na 4,5 uur was de binnenkant 74 graden ( dit is een stuk van 1,7 KG ) dus toen kwam het stuk dat ik mijn tijdverlies wilde inhalen dus de keuze gemaakt om het in te pakken in plaats van te lakken. Na circa 2 uur ingepakt te liggen zweten had ik een temperatuur van 95 graden. Prikkie hier prikkie daar en super mals. Van de Q gehaald en 1 uur laten rusten.

1915E44A-8C7F-44E7-8369-E9801EF907A0.jpeg

Mooi hè? Viel me wel tegen hoe weinig vocht er in de folie was gebleven maar gelukkig had ik het vlees geïnjecteerd dus het was nog goed vochtig.

4CD602A5-DFC2-47EF-830F-C38BD0CA9AB2.jpeg

Voor een eerste keer niet slecht toch? Ik ga de volgende keer de wedstrijd PP helemaal maken maar dit was al een goed eind resultaat. Tevens heb ik de Ecobrasa briketten gebruikt, waanzinnig hoe die de temperatuur stabiel houden. Alleen het aansteken duurt bij mij steeds lang, ik denk een kleinere starter nodig.
 
Kijk, dat zijn de runs die bijblijven! Mooi man, Man vs. Fire! Je hebt gewonnen, aan de plaatjes te zien 😍 Kleinere brikettenstarter is een idee. Ik deed het op m’n MT57 altijd met een wokkeltje tussen de eerste 6 briketten. Ging prima 😉
 
Lekkere sessie! Gefeliciteerd met je knorretje!
Doe je iets van propjes folie, koperen waterleidingknietjes of RVS bouten onder je lekbak? Op die manier heb je en laag lucht tussen de deflector plate en de bak met water. Die laag isoleert en zogt ervoor dat je water minder snel verdampt dan wanneer de bak er direct op staat.

En voor dit soort sessie kan ik van harte het 1kg ecobrasa startertje aanbevelen dan forumsponsor BasBQ verkoopt. RVS, onverwoestbaar en precies een mooi maatje voor dit soort sessies.
 
Lekkere sessie! Gefeliciteerd met je knorretje!
Doe je iets van propjes folie, koperen waterleidingknietjes of RVS bouten onder je lekbak? Op die manier heb je en laag lucht tussen de deflector plate en de bak met water. Die laag isoleert en zogt ervoor dat je water minder snel verdampt dan wanneer de bak er direct op staat.

En voor dit soort sessie kan ik van harte het 1kg ecobrasa startertje aanbevelen dan forumsponsor BasBQ verkoopt. RVS, onverwoestbaar en precies een mooi maatje voor dit soort sessies.
Top, moet toch nieuwe ecobrasa’s dus dan bestel ik die er even bij. Bedankt voor de tip!
 
Proficiat met je knorrie award.
Was een sessie met enige hindernissen. Goed dat de tweede setting gelukt is.

Ik leg de snake langs de voorkant en het stuk PP onder het top ventilatie rooster. Je warmte gaat dan langs het vlees naar buiten.

Je kan de kleine starter van weber ook verkleinen met het plaatsen van een conservenblik en daar een beperkte hoeveelheid briketten in aan te steken.
 
Gefeliciteerd met de knor.
Bij 107graden hoef je niet in paniek te raken. Meestal is het een dipje omdat de deksel iets langer open is geweest. Als bij een snake de temp onder de 85graden gaat, dan pas loop ik even naar buiten om te checken. onderste schuif stukje verder open en kwartiertje aankijken. Maar je hebt beide manieren nu toegepast qua methode. Het gaat erom wat je fijn vind om mee te werken.
Ja dat was dus mijn probleem, beide schuiven 100% open en hij zakte zelfs naar 95 graden. Maar dit was een run met veel leer momenten en zo worden we steeds wat beter.
 
@WesselsD . Ik neem aan dat je roostertemp in elkaar zakte. ?
Als je net deksel open doet zakt deze temperatuur direct. Niet in "handen in het haar modus" schieten.

De snake methode is goed. Zorg dat je briketten goed tegen elkaar liggen. 4 tot 6 hete briketten er goed op en tegen aan.
Ook heeft je ketel met een paar briketten tijd nodig om goed op temperatuur te komen.
Voor PP run als,kolen branden, vleesje erop en dan de schuiven klein zetten en rustig kijken wat er gaat gebeuren.

Tipje. Maak een logboek met settings, temperatuur van rooster, kern, buitenlucht, dome etc. Let ook op de wind. Blaast deze vol op,je Q gaat de temp direct omhoog.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Lekkere P.P. helemaal niet zo slecht voor de eerste keer gefeliciteerd met je sticker'. 😉
 
De strijd mooi gewonnen, ziet er goed uit
 
Lekker hoor! Het os altijd even aankijken bijsturen. Vandaag g ik L&S op de WGA en dan moet ik ook gaan zoeken naar de juiste indeling en hoeveelheid briketten.

Ecobrasa starter (zie foto) is zeker aan te raden, zoals @noskos al aangaf.

image.jpg
 
Gefeliciteerd met je knorretje 🐷. Fijn dat het ondanks de tegenslag wel goed gelukt is. En mooi dat je dit met ons deeld👌🏻
 
Mooi resultaat hoor.
Je mag trots zijn want op een W57 vraagt het meer van je stuurmanskunst dan op een kamado. Dus petje af.
En als het routine wordt is het geen hobby meer toch? Dan kan je het net zo goed in de oven zetten.....
De tip van @Peter64 mbt het logboek kan ik je aanbevelen. Ik noteer altijd mijn verbeterpunten / stommiteiten
Bij mij wijkt mijn rooster temperatuur in het begin ook veel meer af van de dome dan aan het eind van de run.
Een paar kg koud vlees heeft invloed.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
@WesselsD . Ik neem aan dat je roostertemp in elkaar zakte. ?
Als je net deksel open doet zakt deze temperatuur direct. Niet in "handen in het haar modus" schieten.

De snake methode is goed. Zorg dat je briketten goed tegen elkaar liggen. 4 tot 6 hete briketten er goed op en tegen aan.
Ook heeft je ketel met een paar briketten tijd nodig om goed op temperatuur te komen.
Voor PP run als,kolen branden vleesje erop en dan de schuiven klein zetten en rusig kijken wat er gaat gebeuren.

Tipje. Maak een logboek met settings, temperatuur van rooster, kern, buitenlucht, dome etc. Let ook op de wind. Blast d3ze vol op,je Q gaat de temp direct omhoog.

Succes.
Ja ik weet dat de temperatuur dan onmiddellijk instort, echter bleef hij dalen ipv stijgen met de schuiven volledig open. Alsof hij toch aan het doven was, heb het niet eerder gehad en toch al meermaals 321 spareribs gemaakt.
Thnx voor de tip van het logboek, ik ga er mee aan de slag!
 
Mooie pulled pork geworden en dat voor de eerste keer (y) gefeliciteerd met je Knor 🥳
Ondanks wat hindernissen toch goed gelukt en de tip van @Peter64 zeker doen, wij schrijven ook vaak dingen op, je kunt niet alles onthouden 😜
 
Mooie run, en netjes op de Weber. Dat is toch altijd een mooie uitdaging. Ik moet dat toch eens een keer over doen op mijn Weber. Gewoon om die uitdaging eens aan te gaan. Je PP ziet er goed uit, dat moet gesmaakt hebben.
Gefeliciteerd met je knorrie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan