BasBQ
Beef en Steak

Gerookte ribeye

 
 
 

RdB

Kooltjesharker
Berichten
132
Vorige week donderdag een heb ik een stuk ribeye gehaald op de markt. Je zou het niet zo snel zeggen, maar de kraam waar ik kom heeft prachtig vlees van een boer die zelf slacht. Ik heb er al eerder ossenstaart, bavette en klapstuk gehaald. Maar goed, daar hebben we het nu niet over.
Ik heb het met de eerder genoemde evenwichtsmethode in pekel met wat laurier gezet van donderdagavond tot maandagavond. Vanaf maandag tot net heb ik het laten drogen in de koelkast. Vrij lang, ik weet het, maar het vorige rundvlees dat ik koud rookte vond ik te klef, te nattig. Ik hoop dat de smaak nu geconcentreerder wordt, na het roken wil ik hem nog een tijdje laten drogen.
Foto's komen nog, want aan een ongerookte ribeye valt niet zo gek veel te zien ;)
 
Succes, ik volg je!
 
leuk project, succes
 
Vrijdagavond heb ik het geproefd, lekker zeg! Stevig, prima rooksmaak, behoorlijk vlezig nog. Ik ga er morgenavond een salade met Doruvael, frambozen en peer mee maken.
Hij ligt op dit moment nog steeds verder te drogen in de 0-gradenla van de koelkast, eens kijken wat er gebeurt.

De foto is niet al te fraai, het licht kreeg ik niet goed.

Vrolijk in pekel voor 4 dagen:
5umkvs.jpg


Resultaat na 4 dagen pekel, 3 dagen drogen, 12 uur beukenrook, 1 dag drogen.
98et6o.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan