BasBQ
Beef en Steak

Gerookte makreel

Ik heb"nog" weinig ervaring met vis op de q, buiten sardientjes om dan, maar als ik dit soort sessies lees krijg ik er toch zin en trek in!
Ziet er goed uit en als het nog lekkerder is dan als je het koopt....?dat zegt genoeg.
 
Leuke sessie. Dit ga ik ook nog eens proberen.
 
Bert zei:
Boel0037 zei:
Mag ik vragen waarom coloroza zout en geen gewoon zout? Is niet voor de kleur toch?

Nee niet voor de kleur, maar het roken gebeurt langdurig bij een lage temperatuur en de uiteindelijke eind temperatuur is ook niet zo hoog.
Dus alles wat een bacterie kan doden gebruik ik dan ook maar.

In principe zou een half uu 63 graden voldoende moeten zijn om bacterien in vis te doden... zeggen ze.
Ik gebruik altijd gewoon zout
 
Ik heb begrepen dat de makreel die je op de markt koopt of bij de visboer normaal gestoomd is ipv gerookt. Maar daar kan ik me zomaar in vergissen hoor. Maar dat zou kunnen verklaren ( ?) waarom je het sappiger vond dan de gekochte? Of spreek ik mezelf daarmee tegen? Nogmaals ik weet het niet zeker, ik kan het ook verkeerd begrepen/gehoord/onthouden hebben.
 
Dominique zei:
Ik heb begrepen dat de makreel die je op de markt koopt of bij de visboer normaal gestoomd is ipv gerookt. Maar daar kan ik me zomaar in vergissen hoor. Maar dat zou kunnen verklaren ( ?) waarom je het sappiger vond dan de gekochte? Of spreek ik mezelf daarmee tegen? Nogmaals ik weet het niet zeker, ik kan het ook verkeerd begrepen/gehoord/onthouden hebben.

Bron: Wikipedia

Visserij en verwerking

De makreel is van groot commercieel belang en een populaire vis voor de consumptie. Bij vrijwel alle viskramen wordt de vis verkocht. Het vlees bevat zeer veel vitamine B12. Het rode visvlees van de makreel bederft heel snel; om deze reden wordt de meeste makreel gestoomd verkocht.

Makreel wordt in warme vochtige lucht van ca. 60 graden gaar gestoomd. Daarna wordt ze door een rookcondensaat gehaald waardoor de oxidatie van de vetten wordt onderbroken. Het echte roken van makreel gebeurt hoofdzakelijk door sportvissers aan huis. Ook verse makreel is goed eetbaar. Vanwege het snelle bederf is het verstandig om zelfgevangen en snel schoongemaakte en gekoelde makreel te gebruiken.


 
Bij vers gerookte makreel heb je net als bij paling veel nog niet gestold vet. Je moet dan wel rustig aan en niet te hoge temperatuur gebruiken. Makreel springt nogal snel open waardoor je veel vet kan verliezen. Het lijkt me dat bij getoomde vis het vet toch deels door het vocht verloren gaat.
 
arjan zei:
Dominique zei:
Ik heb begrepen dat de makreel die je op de markt koopt of bij de visboer normaal gestoomd is ipv gerookt. Maar daar kan ik me zomaar in vergissen hoor. Maar dat zou kunnen verklaren ( ?) waarom je het sappiger vond dan de gekochte? Of spreek ik mezelf daarmee tegen? Nogmaals ik weet het niet zeker, ik kan het ook verkeerd begrepen/gehoord/onthouden hebben.

Bron: Wikipedia

Visserij en verwerking

De makreel is van groot commercieel belang en een populaire vis voor de consumptie. Bij vrijwel alle viskramen wordt de vis verkocht. Het vlees bevat zeer veel vitamine B12. Het rode visvlees van de makreel bederft heel snel; om deze reden wordt de meeste makreel gestoomd verkocht.

Makreel wordt in warme vochtige lucht van ca. 60 graden gaar gestoomd. Daarna wordt ze door een rookcondensaat gehaald waardoor de oxidatie van de vetten wordt onderbroken. Het echte roken van makreel gebeurt hoofdzakelijk door sportvissers aan huis. Ook verse makreel is goed eetbaar. Vanwege het snelle bederf is het verstandig om zelfgevangen en snel schoongemaakte en gekoelde makreel te gebruiken.

Het is toch een wonder he? Dat er af en toe nog iets bij mij binnenkomt en dat ik het ergens opsla. Om het ineens te kunnen spuien. #trotsopmezelf

Maar ik had de makreel van Bert best even willen keuren btw...
 
Klopt. Makreel gaat snel "kapot". Je kan het vaak zien als de graten loslaten van het vlees in de buikholte. Dit gebeurd vrij snel.
Ga regelmatig zeevissen. En het is altijd fijn als je een makreeltje kan roken. De visserij zelf van makreel is niet zo spannend. Maar een nog warme makreel vers uit de rookton is zo lekker..
Een van de dingen die vaak vergeten wordt bij het roken is dat de kieuwen nog in de makreel zitten. Zeker als je ze hangend gaat roken. In de kieuwen zit veel bloed wat ten eerste lelijk is als het naar beneden loopt,maar het kan ook bitter smaken. Ze gaan er redelijk eenvoudig uit,maar denk aan de keeldraad. Als je deze stuk maakt is hangend roken erg lastig omdat het gewicht van de vis aan de spies via deze keeldraad gaat.

Deze gerookte jongens zien er trouwens wel prima uit... Krijg er ook wel weer zin aan.. Maar ja,het is een zomervisje.. Nog even geduld dus..
 
Terug
Bovenaan Onderaan