BasBQ
Beef en Steak

Gerookte makreel

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
Gisteren had ik opeens 2 makrelen in mijn tas  :-??
Kan mij niet meer herinneren hoe die zomaar in  mijn tas met kibbeling zijn beland ;)
Volgens mijn vrouw stinken ze en zien ze er vies uit. Ik ben er al verliefd op geworden :)
DSC03308.jpg

Dus eerst samen (de vissen dan) in bad met colorozozout.
Hierin hebben ze lekker 3 uur liggen chillen.
Daarna heb ik ze opgehangen om uit te druppen en te drogen.
Toen nog een nachtje in de koelkast.
Vandaag samen in het Primo solarium om een kleurtje te krijgen.
Na 3 uurtjes roken de temperatuur verhoogd naar 70 graden en ze hier nog een ruim half uur in laten liggen.
Bij een kern van 69 graden eraf gehaald.
DSC03309.jpg

Wat vond ik ervan?
Leuk om te doen
Heel eenvoudig
Prima smaak
Vis is sappiger dan een gekochte gerookte makreel
DSC03311.jpg

 
Ze zien er smakelijk uit!! Was 3 uur pekel niet te lang? Hier doen we ze 1,5 uur in een pekel. Welk hout heb je gebruikt?

Ben wel nieuwsgierig ;)
 
BertM zei:
Dat ziet er lekker uit, Bert!
Welk hout heb je gebruikt voor het roken?

Beukenhout
 
Mike v R +1  :D
 
mooi hoor, alleen niet aan mij besteed
 
En wat vond je vrouw er van?
Ze zien er heerlijk uit!!
 
Haha, mooi repo, die ene heeft aleen een beetje een "evil eye"..... of hij heeft een beetje rooie ogen van de avond stappen en in jouw bad terecht kwam ;)
Mag ik vragen waarom coloroza zout en geen gewoon zout? Is niet voor de kleur toch?

 
Lin zei:
En wat vond je vrouw er van?
Ze zien er heerlijk uit!!

Als het eenmaal ontdaan van graten e.d. in een bakje zit kan ze er niet vanaf blijven.
 
uipko zei:
Hoe heb je de drie uur (koud?) roken gedaan?

Klein beetje houtskool in de Q met daarop de beukensnippers.
Voor makreel hoeft het niet zo koud te zijn, als je maar goed onder de 50 graden blijf anders verlies je het buikvet.
 
Boel0037 zei:
Mag ik vragen waarom coloroza zout en geen gewoon zout? Is niet voor de kleur toch?

Nee niet voor de kleur, maar het roken gebeurt langdurig bij een lage temperatuur en de uiteindelijke eind temperatuur is ook niet zo hoog.
Dus alles wat een bacterie kan doden gebruik ik dan ook maar.
 
uipko zei:
Ik denk dat ie te veel gerookt heeft  :D

Ik had nog een paar gedroogde stammetjes over van mijn wietplantjes die had ik ook bij de beukensnippers gegooid.
Misschien dat hij daarop reageerde.
 
Als je over hebt maar dat zal wel niet met twee makrelen. Kan je het het in vriezen met een beetje mayo. Een oom van mij rookt veel makreel en er is vaak over. Maar 'zo' invriezen is niet zo lekker. Word het zo slap van Tenzij je het dus plukt en er een beetje mayo door roert. Kan je het na ontdooien gelijk op een snee brood doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan