BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilet

 
 

Boks

Sprokkelaar
Berichten
34
Nadat ik op mijn nieuwe WSM 47, vorige week, MOINK balls en ribbels heb gemaakt was het deze week tijd voor gerookte kipfilets. Aangezien wij veel van deze kippetjes eten werd het tijd ze zelf te maken.
Omdat alles wat ik doe de eerste keer is heb ik me eerst even ingelezen in de hoe en wat. Uiteindelijk ben ik aan de slag gegaan volgens een recept van Noskos.

Op vrijdag avond heb ik een pekelbadje gemaakt met de volgende ingredi?nten:
3 liter water
300 gram zout
300 gram bruine basterdsuiker
1 eetlepel gekneusde peperkorrels
1 eetlepel tijm
0,5 theelepel rozemarijn
5 laurierblaadjes

Dit pekelbadje heb ik af laten koelen om vervolgens een nachtje in de koelkast te laten rusten.
De volgende dag, in de ochtend, het pekelbadje uit de koelkast gehaald om een uur later de kippetjes voor een uurtje er te laten "pekelen".


Na dit uur de tokkies drooggemaakt met keuken papier en een halfuur laten drogen.


In de tussentijd heb ik de WSM klaargemaakt en stabiel op 120 graden weten te krijgen.
Na het drogen van de kip mochten ze op de Q!! Tegelijkertijd met de kip, 3 kleine blokjes kersenhout tussen de kolen voor het rokertje.


Tot hier ging het helemaal goed.
De kerntemperatuur van de kippen liep er snel op. Na even meer dan een uur zaten ze al op 60 graden. Er vanuit gaande dat de kippetjes een uur of 4 de tijd nodig hebben (hier en daar gelezen) vond ik dit erg snel.
Vanaf hier heb ik een fout gemaakt. Op de een of andere manier had ik geen vertrouwen in de temp. meter. Deze is nieuw en vertrouwde ik niet helemaal. Omdat deze temperatuur zo snel op liep heb de probe uit de kip gehaald om er een aantal testen mee te doen. Eenmaal uitgeklooid heb ik alles weer geinstalleerd. Tot mijn schrik zat de kerntemperatuur al op 80 graden http://www.bbqgenootschap.nl/forum/Smileys/yahoo/13.gif. Ook qua kleur waren ze niet helemaal zoals gehoopt.


De uiteindelijke rooksmaak was zeer goed aanwezig. Misschien een beetje te veel. De kip was veel te droog, niet geheel gek natuurlijk aangezien ze een kerntemp. van 80 graden hadden. De uiteindelijke kleur is echt jammer.

Ik heb een heel aantal dingen van deze sessie geleerd:
- temperatuur gewoon op 105/110 graden zetten
- in eerste instantie een blokje minder hout erbij
- vertrouw dat gekke temp. metertje gewoon

Deze sessie triggert me gigantisch om volgende week wel een mooi kippetje te roken.
Mochten er nog aanvullingen zijn hoor ik deze natuurlijk graag!!






 
Goed bezig geweest  :D
Jammer van je kip maar erg leerzaam.
Als je volgende keer je geleerde lessen toepast komt het helemaal goed.
Hier worden er vaak ook een aantal filets mee gerookt als er iets op de q ligt.
Zo zijn we altijd voorzien van vers gerookte kip op het brood.
En in blokjes als borrelhapjes  :p
 
heb je  toch behoorlijk voorbereidt en dan jammer van die valse start.



Boks zei:
Deze sessie triggert me gigantisch om volgende week wel een mooi kippetje te roken.
Mochten er nog aanvullingen zijn hoor ik deze natuurlijk graag!!

k zou de kip minimaal 12 uur in de brine laten ipv 1 uur.
t is 1 cm per etmaal  wat de brine  nodig heeft om in t vlees trekken.
en dan zeker minder rookhout gebruiken.
k vindt dat de rook smaak mild moet zijn anders overtreft t de toegevoegde smaken van de brine
 
Soms is het nuttiger om 'mislukte' gerechten te lezen dan al het succes. Ik ga binnenkort ook kipfilet doen en neem jouw ervaringen alvast mee.

Succes met de volgende sessie.
 
Leuk dat je je ervaring deelt ook al ging het niet helemaal zo als gewenst, maar ja als je nooit iets probeert zul je ook niets leren.
De volgende gaat vast beter.
 
gelukkig niet het duurste stukje vlees geweest
 
AV zei:
heb je  toch behoorlijk voorbereidt en dan jammer van die valse start.



Boks zei:
Deze sessie triggert me gigantisch om volgende week wel een mooi kippetje te roken.
Mochten er nog aanvullingen zijn hoor ik deze natuurlijk graag!!

k zou de kip minimaal 12 uur in de brine laten ipv 1 uur.
t is 1 cm per etmaal  wat de brine  nodig heeft om in t vlees trekken.
en dan zeker minder rookhout gebruiken.
k vindt dat de rook smaak mild moet zijn anders overtreft t de toegevoegde smaken van de brine

12 uur voor kippie... dit is nieuwe informatie voor mij... Ik dacht dat een filetje max 1 a 2 uur in de pekel moest ...

Iemand meer info?
 
1 ? 2 is lang genoeg voor je kippie
 
Jammer van het resultaat.
Ik zou de volgende keer de kip in de koelkast laten drogen en roken bij 100gr.
 
en even wachten met opeten, soms lijkt het overrookt en na twee dagen denk je, heuh, hij is perfect!!!  :p

ik doe ze ook kort in de pekel (paar uur). maar ik denk dat de pekeltijd samenhangt met de concentratie zout in de pekel, als in, hogere concentratie zout = kortere pekelduur? dus bij 12 uur in de pekel hoort neem ik aan een andere verhouding zout op water.

voor wie verder verward wil worden over (de onzin van?) evenwichts-pekelen, is deze pagina en de comments altijd leuk.
 
Altijd balen als het mislukt, kip duurt niet zolang. Bij zoveel kip kan je er ook eentje insnijden om te kijken of het al klaar is.
 
roelduyss zei:
12 uur voor kippie... dit is nieuwe informatie voor mij... Ik dacht dat een filetje max 1 a 2 uur in de pekel moest ...

Marieken zei:
ik doe ze ook kort in de pekel (paar uur). maar ik denk dat de pekeltijd samenhangt met de concentratie zout in de pekel, als in, hogere concentratie zout = kortere pekelduur? dus bij 12 uur in de pekel hoort neem ik aan een andere verhouding zout op water.

met die 1 uur in de brine breng je geen extra smaak in de kip.
dus die 1 cm per etmaal is nou eenmaal nodig om smaak te krijgen en de houdbaarheid te bevorderen . en dat kan je niet versnellen door meer zout toe te voegen.
ikzelf doe 70 gram zout op 1 liter water.

hieronder meer leesvoer over zouten van vlees.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=5679.msg104285#msg104285

Ridevi71 zei:
Zo zijn we altijd voorzien van vers gerookte kip op het brood.
En in blokjes als borrelhapjes  :p

lijkt me niet fris als die kip niet goed doorpekeld is.
(natuurlijk wordt de smoes gebruikt van t is zo lekker en binnen 1 dag op)
 
RV zei:
Soms is het nuttiger om 'mislukte' gerechten te lezen dan al het succes. Ik ga binnenkort ook kipfilet doen en neem jouw ervaringen alvast mee.

Top! Succes de filetjes! Ben benieuwd hoe het bij jouw gaat!

Thanks voor de overige tips en inzichten! Neem ik zeker mee tijdens mijn volgende kipfilet avontuur.

Nu eerst dit weekend m'n eerste PP proberen!
 
over de smaak  van t langer pekelen  deze  ffn dr bij gehaald.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=14839.0

onder quote daaruit.

Boks zei:
En nu de smaak:
Helemaal top! Je kan zeer goed proeven dat de filets goed lang in de brine hebben gelegen, echt een hele mooie smaak! De volgende keer ietsiepietsie minder zout en hij is perfect.

t zout zo laten anders trekt t niet tot de kern in,, en de kip  na die lange brine een paar uur in  koud water leggen zodat er weer wat zout uittrekt en tijdens t roken verdelen de smaken zich weer door heel de file.
en daar gaan ook weer een paar sessie s overheen voor die perfecte file
 
Terug
Bovenaan Onderaan