BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kipfilet in 2 verschillende brines...

Joost12

Vuurmaker
Berichten
96
Laatst weer eens gerookte kip gemaakt.
Dit keer een gedeelte in een brine op basis van appelsap en een brine op basis van karnemelk.


In de automatische rookoven die ingesteld stond op 90-100 graden.


Gegaard tot 72 graden.


En aangesneden voor op een broodje..... De rest vacuum verpakt en ingevroren.....
 
welke rookoven heb jij?
 
haha staat inderdaad bij zijn onderschrift, lezen is soms moeilijk  ;)
 
Camiel zei:
lekkere filets, zien er goed uit. Met welke bricks heb je gerookt?

Het is inderdaad een Borniak....
Voordeel van deze is dat je in tegenstelling tot de Bradley geen dure pucks nodig hebt, maar een grover soort mot.
Deze filets zijn gerookt met een mengsel van appel- en beukenmot (75/25).
 
Lekker, moeten we hier ook maar weer eens doen.
 
Was er nog een groot verschil in smaak tussen de twee brine's??
 
Vond zelfde frisse touch van de karnemelk lekker terugkomen. Dit is hier voorlopig dan ook de favoriet.
 
heerlijke plaatjes! Goed job  =D>
 
en kwam je de structuur (vezels, draden, hoe noem je dat?) van de kip nog tegen bij deze temperatuur of was het snijvlak helemaal glad als je de filet snijdt?

ik wil zelf eens proberen een wat lagere temperatuur aan te houden (desnoods stabiel voor iets langere tijd om wel de bacterien te doden) om de structuur nog wat mooier te krijgen, vandaar mijn vraag. ik had ze zelf vorige keer tot 80 graden maar dat vond ik wat te ver. 75 zie ik ook veel langskomen als 'veilige' grens.

en die sinaasappel die ik zie drijven in de appelsap, proefde je die nog terug?
 
"volgen"... :|
 
Marieken zei:
en kwam je de structuur (vezels, draden, hoe noem je dat?) van de kip nog tegen bij deze temperatuur of was het snijvlak helemaal glad als je de filet snijdt?

ik wil zelf eens proberen een wat lagere temperatuur aan te houden (desnoods stabiel voor iets langere tijd om wel de bacterien te doden) om de structuur nog wat mooier te krijgen, vandaar mijn vraag. ik had ze zelf vorige keer tot 80 graden maar dat vond ik wat te ver. 75 zie ik ook veel langskomen als 'veilige' grens.

en die sinaasappel die ik zie drijven in de appelsap, proefde je die nog terug?

Je kunt de doorsnede zien nadat ik klaar was. Hier was de kip nog wel warm en het mes niet verschrikkelijk scherp....
Sinaasappel niet echt..... Applsap wel.
Ik zou het zelfs nog wel aandurven om ze de volgende keer tot 70 graden te garen...
 
Joost12 zei:
Marieken zei:
en kwam je de structuur (vezels, draden, hoe noem je dat?) van de kip nog tegen bij deze temperatuur of was het snijvlak helemaal glad als je de filet snijdt?

ik wil zelf eens proberen een wat lagere temperatuur aan te houden (desnoods stabiel voor iets langere tijd om wel de bacterien te doden) om de structuur nog wat mooier te krijgen, vandaar mijn vraag. ik had ze zelf vorige keer tot 80 graden maar dat vond ik wat te ver. 75 zie ik ook veel langskomen als 'veilige' grens.

en die sinaasappel die ik zie drijven in de appelsap, proefde je die nog terug?

Je kunt de doorsnede zien nadat ik klaar was. Hier was de kip nog wel warm en het mes niet verschrikkelijk scherp....
Sinaasappel niet echt..... Applsap wel.
Ik zou het zelfs nog wel aandurven om ze de volgende keer tot 70 graden te garen...

ik kan aan de doorsnede niet echt zien hoe het smaakte  :p het lijkt gladder dan die 80 graden kip van mij was. maar als het zo goed was, waarom zou je dan overwegen om nog wat lager te gaan, toch nog niet helemaal smooth en sappig genoeg of om het verschil te zien?

 
Terug
Bovenaan Onderaan