BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kip

 

IvovdE

Sprokkelaar
Berichten
30
Gisteren naar recept van Ewald de pekel gemaakt (versie met 160gr zout/suiker ipv 200gr), maar de pekel wijze van noskos (1u pekelbad, afspoelen, droog deppen) aangehouden. Had tijdens pekelbad de bbq al aangestoken zodat die lekker op temp was als het badderen klaar was. Dus niet echt drogen van kip.

Net de kip gerookt, maar deze was al binnen 45min op de 63gr. Voor de zekerheid nog even alle dikke stukken nagemeten met de thermapen maar was overal nagenoeg gelijk.
Met nog 14min beestjes doden is dat binnen het uur klaar.
Ik vond de kip niet echt de mooie bruine kleur hebben na het roken, ook zag de kip er ook nog wat vochtig uit.
Smaak technisch is ie wel sappig alleen een lichte rooksmaak. Vermoed door korte tijd op bbq dat de rook niet echt goed in de kip is getrokken.

Hoe kan ik kleur en smaak aan de kip verbeteren? Bijv lagere temperatuur, dus ronde 100gr. Jullie nog andere ideeën?

4ed93aaf9a3384a695a3346d422f4d87.jpg
 
Als je de temperatuur lager houd dan zullen ze wat meer rook oppikken omdat het langer duurt.

Wellicht dat je hier alles al mee oplost.
 
Lekker. Zelf vind ik het altijd jammer dat de kleur wat tegen valt. Dat zie je niet als je het in smalle plakjes snijdt, maar op zich heeft het nooit een appetijtelijke look.

Binnenkort ook nog eens een lading maken.
 
Denk inderdaad langer rokenop een lagere tempratuur.

Altijd lekker gerookte kip
 
Hoi,

Welke temperatuur heb je op gerookt en welk rookhout heb je gebruikt?
Met Kers en / of appel altijd wel een aardig kleurtje.
Daarbij leg ik ze er op zodra de bbq brandt en laat ik de temperatuur rustig oplopen naar de 105-110 graden.
 
Laatst bewerkt:
Ik had appel gebruikt. Temperatuur begon op 106, maar toen ze al klaar waren stond de temp op 115 ondanks dat ik m al probeerde te knijpen.
 
Ik begin meestal op een lagere temperatuur. 80 graden en probeer echt de 105 max aan te houden. Dan hebben ze aardig kleur

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Heb ik hier af en toe ook. Ook wel dat ze ondanks de lagere temperatuur nog wel eens droog zijn.
 
Ik denk dat het probleem idd de "droogte" van de kip na de brine is, zoals Ghost ook al aangeeft. Hoe droger het product hoe beter de rook pakt. Vocht wat aan de oppervlakte zit houdt de rook tegen en moet eerst verdampen voordat het product de rook op kan nemen.
Eerst goed drogen is ook belangrijk.
Uurtje of zo onafgedekt op rooster in koelkast does wonderen🙂
 
Als je precies mijn recept volgt moeten ze er toch zo uitzien als de foto's hieronder, die zijn allesbehalve bleek.
Ik vermoed dat niet al je rookhout is gaan roken, of te weinig, als ik ga roken zorg ik dat al het rookhout in het vuurgedeelte ligt (Cherry pit)
of in ieder geval heel dicht in de buurt zodat al het rookhout na de sessie opgerookt is.

1645116347576.png

1645116093989.png
 
Ik denk dat het probleem idd de "droogte" van de kip na de brine is, zoals Ghost ook al aangeeft. Hoe droger het product hoe beter de rook pakt. Vocht wat aan de oppervlakte zit houdt de rook tegen en moet eerst verdampen voordat het product de rook op kan nemen.
Hoe kom je hierbij? Ik lees juist vaak ervaringen en onderzoeken waarbij vochtige producten veel beter rook opnemen. Wat het met de kleur doet durf ik niet te zeggen
 
Gisteren naar recept van Ewald de pekel gemaakt (versie met 160gr zout/suiker ipv 200gr), maar de pekel wijze van noskos (1u pekelbad, afspoelen, droog deppen) aangehouden. Had tijdens pekelbad de bbq al aangestoken zodat die lekker op temp was als het badderen klaar was. Dus niet echt drogen van kip.

Net de kip gerookt, maar deze was al binnen 45min op de 63gr. Voor de zekerheid nog even alle dikke stukken nagemeten met de thermapen maar was overal nagenoeg gelijk.
Met nog 14min beestjes doden is dat binnen het uur klaar.
Ik vond de kip niet echt de mooie bruine kleur hebben na het roken, ook zag de kip er ook nog wat vochtig uit.
Smaak technisch is ie wel sappig alleen een lichte rooksmaak. Vermoed door korte tijd op bbq dat de rook niet echt goed in de kip is getrokken.

Hoe kan ik kleur en smaak aan de kip verbeteren? Bijv lagere temperatuur, dus ronde 100gr. Jullie nog andere ideeën?

4ed93aaf9a3384a695a3346d422f4d87.jpg
De brine staat in de koelkast. Je hebt me aangestoken 😜
 
thnx voor de reacties, we gaan het zeer binnenkort dan maar gewoon nog eens proberen. Van het weekend eerst maar weer eens een kippetje op het spit binden 😇
 
Goede eerst run met de kippetjes. Kleur kon wat beter maar zoals je aangeeft. Een goede reden om snel nog wat heerlijke gerookte kip te maken ;)
 
Ruimte voor verbetering betekend alleen maar dat je een goed excuus hebt om het weer te maken 🤷‍♂️
 
Terug
Bovenaan Onderaan