BasBQ
Beef en Steak

Gepocheerde beenham koud gerookt

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
20.260
Toen Dennis en ik laatst bij de Weber Grill Academy van Reitse Spanninga waren hadden wij een heerlijk voorgerecht; Gerookte en gepocheerde ham in hooi.

Het recept staat hier: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1564.0

Dit wilde ik ook zelf eens maken.

De ingredienten:

IMG_3111.JPG


In de pan: hooi, rozemarijn, thym, laurier

IMG_3112.JPG


Beenham erbij met extra thym, rozemarijn en laurier

IMG_3113.JPG


Geheel bedekken met hooi en onder bier zetten.

IMG_3114.JPG


Geheel aan de kook brengen en zodra het kookt van het vuur halen en laten afkoelen in het hete mengsel.
Na 4 uur was het op kamertemperatuur en zag het er zo uit.

IMG_3119.JPG


Droog deppen en een paar uur laten drogen in de koelkast zodat het de rook goed kan opnemen.

IMG_3120.JPG


Aangezien de temperatuur overdag al naar de dertig graden gaat kan ik dan niet koud roken (temperatuur van je vlees moet onder de 28 graden blijven). 's Avonds is het echter 15 graden of minder en dan gaat het prima.

Cold Smoke Generator gevuld met rookmot

IMG_3130.JPG


aansteken met een waxine lichtje

IMG_3132.JPG


Beenham

IMG_3131.JPG


Smoken in de Weber kettle

IMG_3136.JPG


Minimaal twee dagen laten rusten en dan kan je het snijden

6d8254a3-7bbe-812b.jpg


Met wat asperges en ei is het heerlijk

6d8254a3-778d-5e02.jpg


Bedankt voor het kijken.
 
Ziet er lekker uit, moet ik ook maar eens op mijn todo  lijst zetten.
 
Kan hem gewoon proeven :D
 
wouw hee, ik zag hem al voorbij komen nadat jullie bij reitse waren geweest, maar jij hebt het wel erg mooi neergezet op deze manier.

petje af, ga het zeker ook eens proberen
 
Had de foto's wel gezien bij Reitse vandaan, maar het recept nog niet.
Erg verassend hoor  ???

Ziet er heerlijk uit  8)
 
Leuk Frits! Het is zaak dat het 8 uur gerookt wordt? Dus als je een CSG hebt dan kun je die gewoon een nachtje zn werk laten doen ipv heul veul eierdoosjes? En heb je nu een  konijntje zonder hooi in zn hok of heb je dat ergens speciaal gehaald?

T lijkt me ook leuk om te maken dus vandaar deze vragen.
 
O ik zie net dat je hooi bij de C1000 kunt kopen... Is dat speciaal om mee te koken?
 
Gerard, het hooi komt inderdaad van de C1000. Het is diervoer dus daar zit als het goed is geen rotzooi in ;)
 
Mooi gerecht, mooie foto's ook! Wel slim om het met je CSG te doen ipv eierdoosjes. Reitse zal wel alleen Weber dingen mogen gebruiken en geen spullen van de concurent ;)

Wat zit er in dat bakje naar je CSG?
 
Piet, ik had heel mooi rookmot van 60 jaar eikenhouten whiskey vaten, maar dat was net te grof voor de CSG :(. Die ging steeds uit

Had het even in de koffiemolen moeten doen, maar heb de rookmot vervangen door beuken rookmot.

De eiken rookmot op een bakje gegooid en nogmaals proberen aan te steken maar dat lukte ook niet.
 
Zo ziet een beenhammetje er ook lekker uit.
 
Ziet er lekker uit. Ik hen nog nooit gehoord van een Cold Smoke Generetor maar ga er naar op zoek. Zelf wil ik ook het roken een keer proberen. Op wat voor kettle heb je dit gedaan?
 
Ok, dank je, hij is helaas uitverkocht maar ik hou het in de gaten.
 
Dit heb ik op een 57 OTg gedaan maar kan ook op een 47 of WGA
 
Terug
Bovenaan Onderaan