BasBQ
Beef en Steak

Geplette (gevlinderde) kip

 

Ati

Stoker
Berichten
253
Mijn laatste vrije dag en nog steeds mooi weer vraagt na een fantastisch bbq weekend om een simpele  sessie ter afsluiting.

Kippetje geplet en een voorraadje rub gemaakt van
4 el zeezout
2 el zwarte peperkorrels
1 el 4 seizoenen peper
4 el bruine basterd suiker
4 el zoete paprika poeder
1 tl cayennepeper peper
2 tl knoflookpoeder
2 tl uienpoeder
Het zeezout en de pepers heb ik gevijzeld, deels fijn met hier en daar een wat grover stuk.
Voor de kip heb ik ongeveer 2 eetlepels rub gebruikt, een beetje op gevoel.
De rest is een mooie standaard voorraad.
e1b59c6aeb84b2cd4ccdf1100488a278_zpsa24ef4a1.jpg


Ik heb er hasselback aardappeltjes bij gemaakt. Tussen de plakjes heb ik een plakje knoflook gedrukt. Wat olie en een beetje zout er over.
Paprika met knoflook en rode ui gemengd en wat olie en zout erbij voor het gezonde aspect van de maaltijd.
f235a85b2320db15624c679982c91a74_zpsd44b96e6.jpg


Resultaat:
0a3788003adb169199c3dedc4ad90337_zpsb7ce128a.jpg

Waar is de hasselback ? Die ligt nog op de Q. Waarschijnlijk te laat er bij op gelegd.

Nadat we de kip en de paprika op hadden, die overigens beide erg  lekker waren toch maar eens de hasselback opgehaald, zie hier het resultaat. Niet gaar dus.
a8e77447353d8a70c9ba7164faa7ac8b_zps49b4890e.jpg


Ik zie hier bij het genootschap  soms prachtige hasselbacks voorbij komen. Wie heeft voor mij de gouden tip/werkwijze?



 
Voor een goede Hasselback dien je iig een hogere temperatuur te hebben, pak 'm beet zo'n 190 ? 200 gr C.
Met L&S krijg je ze niet echt lekker gaar.

Mac
 
Weer een fijne sessie hoor. Hasselbacks blijf ik ook lastig vinden, je moet ze in ieder geval op tijd op leggen, want ze hebben gewoon tijd nodig. Daarnaast ben ik niet zo consequent met een aardappelsoorten wat ook niet handig is. zoals Mac al zegt moet de temperatuur ook vrij hoog zijn. Ik ga denk ik bij mij volgende poging een deel van de tijd ingepakt insteken en dan laf direct (lees op de rand van de kolen), ik twijfel nog of ik ook ga temperaturen daarmee zou je de consistentie omhoog kunnen krijgen. Tot zover mijn overpeinzingen om mijn hasselbacks consequent goed te krijgen...
 
Ik had ze inderdaad  al bij de rand van de kolen gelegd, ik wist ook niet of ik er iets onder moest leggen of niet. Ben dus begonnen met folie er onder en heb ze op het laatst toch maar weer rechtstreeks op het rooster gelegd.
 
Vastkokende aardappels gebruiken, je plakjes heel veel dunner snijden, af en toe kwasten met boter en als je rond de 180-190?C zit op een uur of twee rekenen....
 
Het ziet er wel allemaal lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan