BasBQ
Beef en Steak

gepekelde pp

AV

Gemarineerd
Berichten
1.193
vrijdag een pp van 2.5 kilo/gr gehaald in duitsland voor 3,55 /k.
s avonds gelijk in een pekel/kruiden bad.
volgende dag de pp  ook nog ffn volgespoten en weer terug in de bak.

gister avond uit de pekel ,,afgespoeld en 3 uurtjes in koud water laten staan om wat te ontzouten.
s nacht in de koeling om wat te drogen en vanmorgen tegen 11 uur op t rooster in mn oven.
had m ook nog ffn gewogen en hij gaf 2900gr aan(lijkt me aardig veel 400 gr meer vocht)??
maar we zien wel hoeveel dr overblijft.

begonnen met 130 graden en na een paar uur was de temp 110 graden.
tegen 14.00 uur acuut ergens heen ,snel paar kooltjes dr bij en tegen 17.00 uur weer terug en de temp was 95 graden.

nog een paar kooltjes drbij en ook de kern temp prikker dr in ,,kern is nu 60 graden.
dus duurt nog wel ffn vanavond..

 
Succes!
Ben benieuwd of hij bacon-achtig wordt door het pekelen. Me staat bij dat bij mij, een tijd geleden, wel zo was.. Ook slechter te pullen toen..
 
Succes ! En maak ons blij met foto's :D
 
Abraham zei:
Succes!
Ben benieuwd of hij bacon-achtig wordt door het pekelen. Me staat bij dat bij mij, een tijd geleden, wel zo was.. Ook slechter te pullen toen..

zou maar zo kunnen ja.
bedoeling was een soort kasler nacken ,die maak ik vaker en is lekker bij t warm eten maar ook op een broodje.
door omstandigheden acuut einde v/d week geen tijd voor een sessie.
dus heb m  niet  tot de kern door laten pekelen en dan krijg ie ondanks t injecteren grauwe plekken in de kern.

dus vandaar  vandaag  pp  .
foto s volgen nog ,,

 
niet veel foto s deze x.althans niet van voorbereiding .
heb m inmiddels rond 18.00 uur in folie..

de 1ste na een paar uur gedraaid op t rooster.
nr  2: links kern en rechts onder dome  ,,,dit was omstreeks 19.30 uur  (dik 8 uur onderweg)
nr  3: inlaat op klein kiertje.
nr  4: 22.15 uur ,,  kern 78,,dome 104 graden en natuurlijk fnn gluren en een heerlijke geur stijgt op,,wel veel vocht,,,geeft nie ,heb t dr zelf ingespoten,,,wel benieuwd hoeveel dr netto overblijft.




( toch ook wel een beetje zonde om zo n mooi stuk vlees  later stuk  te trekken) :(





 
sorry pp liefhebbers:
werd net wakker in de bank na een enge droom van ontploffende vaten(uds-en) en meer spektakel.

gauw naar mn varkens nek buiten en bleek de kern nog steeds achter in de 70 graden.
met de gedachte morgenvroeg (niet voorzien) heel vroeg op en de geuren onder t allu folie vandaan.
besloten de nek naar binnen te halen om toch als een casler nek te worden weggewerkt.
helaas na t doorsnijden toch een paar grauwe plekken in t dikke vlees gedeelte.
maargoed heb wat stukken geproefd en de smaak was uitmuntend.
niet te zout tegen mn verwachting in.
en zeker de moeite waard om nog is over te doen en dan een pp.



 
Ziet er goed uit!
 
Dat lust ik, ziet er puik uit.
Kon je er een mooie P.P. van maken?
 
geen pp nee wat ik eerder aangaf.
maar wel een overheerlijke gesneden casler nackn.
aantal dikke plakken voor bij t warm eten.en veel dunne plakjes voor broodje warm vlees.
500 gram is dr vanmorgen  met brood weggewerkt en t test panel was weer in opperbeste stemming.


nog ffn een detail: begon ik met 2500gr inkoop en 2900gr na de pekel.
gaar was dr 1995gr over.
is dr bijna een liter vocht verdampt.
 
Mooi hoor
 
Lekker man!
 
Terug
Bovenaan Onderaan