BasBQ
Beef en Steak

Gepekelde en gerookte zalm op de WGA

 

Huisje_boompje_barbeque

Kooltjesharker
Berichten
112
Na het voorbij zien komen van heerlijke gerechtjes op de wga op dit forum, had ik zin om ook eens wat te proberen.
Dit is mijn eerste keer dat ik deze bbq nu gebruik voor een low en slow sessie.
Ik was erg benieuwd of het zou lukken om alles op temperatuur te houden en dat ging eigenlijk boven verwachting makkelijk.

Pekelen:
De zalm heb ik eerst 2 uur in een natte pekel gelegd met zout/basterd suiker/ jeneverbessen/ chili flokken/ scheutje ketjap manis en een goede scheut bruine rum.
Ik heb dit pekelen al op vrijdag avond gedaan, maar vanwege gewijzigde plannen uiteindelijk deze gepekelde zalm (uit de pekel en afgespoeld) bewaard tot zondag in de koelkast.
Achteraf gezien eigenlijk geen idee of dit wel kan qua voedselveiligheid

Bereiding:
De wga indirect aangestoken en dit stuk zalm gerookt ( geweekte appel chips) op een temperatuur van 100 graden tot een kerntemperatuur van 55 graden.
Gek genoeg duurde het langer dan verwacht en de laatste 5 graden gingen erg langzaam.
Hierdoor duurde het in totaal zeker wel 1,5/2 uur.
Zalm op stokbroodjes gedaan met een beetje roomboter 😁

Helaas zien de foto's van het eindresultaat er niet heel representatief uit, maar deze lunch heeft erg gesmaakt😜

IMG-20220710-WA0021.jpg


IMG-20220710-WA0022.jpg


IMG-20220710-WA0023.jpg


IMG-20220710-WA0024.jpg


IMG-20220710-WA0025.jpg


IMG-20220710-WA0020.jpg


IMG-20220710-WA0026.jpg
 
Ziet er lekker uit! Je kan zalm overigens al vanaf 50 graden prima veilig eten (als je'm gelijk vanaf de Q op tafel zet), dat scheelt een hoop tijd. Boven de 50 wordt ie ook snel droger bij elke graad. Maar de WGA als rookoventje toont maar weer eens hoe veelzijdig dat ding is.
 
Zien er toch heerlijk uit , en wat een toppertje zo'n
Wga , kan je alles mee.
 
Ik haal zalm er af bij 45 graden kern. Dan is ie net aan gaar maar optimaal sappig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan