BasBQ
Beef en Steak

gepekeld is taboe

 
 

miep

Pitmaster
Berichten
805
Beste allemaal,

net best wel edn grappig bbq boekje gekocht.
stond alleen iets in wat ik niet begreep.
nl het volgende





wij doen tenslotte niet anders, of heeft het misschien met direct te maken?

ben benieuwd
 
Dat begrijp ik ook niet. Zou de schrijver om verdere uitleg vragen.

Wat is er anders op de bbq dan in bijvoorbeeld oven of pan?

En bacon wordt toch ook gerookt op de bbq, maar als ik het daarna weer op de bbq doe is het opeens kankerverwekkend..
 
Ja ik vond het ook vreemd.
het is een Duitse uitgever en dus een vertaling.
Je ziet ook wel eens dat in het ene land dingen vrij verkocht worden en ergens anders verboden, omdat het gevaarlijk zou zijn........
 
Soms (vaak) worden boeken ook puur softwarematig vertaald en komt er daarna geen menselijk oog meer aan te pas om het resultaat te scannen op fouten. Zal ongetwijfeld kostenbesparend zijn.
Soms levert dat onlogische, tegenstrijdige of zelfs onware teksten op...
 
Let op de meeste mensen maken hun MOINK balls low en slow of op niet meer dan 170 C denk dat de pan warmer wordt.
Btw we spoelen de bacon ook nog eens af dus de
Meeste nitriet is dan wel weg.
 
Gepekelde braadworst?? Lijkt me niet lekker...
Verschil zit hem in pekelen en zouten, en een worst pekel je niet, je voegt wat zout toe.
In Die Heimat is colorozo zout Pokelsaltz,dus pekelzout....

Over de nitrosaminen heb ik hier in het verleden ook als eens een vraag gesteld, zoek er eens op.

Ik zou lekker over het stukje heenlezen, en lekker een stukje eigenmaakte bacon op de Q gooien.
 
MarBQ zei:
Bereiding
? Wanneer nitriethoudende vleeswaren op een hoge temperatuur worden verhit, zoals bij het bakken van bacon ontstaan nitrosaminen. Nitrosaminen zijn bij dierproeven kankerverwekkend; daarom staat men zeer kritisch tegenover hun aanwezigheid. Door gebruik van ascorbinezuur wordt de vorming van nitrosaminen vrijwel volledig voorkomen.

Dus gewoon een vitamine-C pilletje fijn maken en door je zout strooien en je hebt geen last meer. (Ascorbinezuur = vitamine C)
 
Holkers zei:
MarBQ zei:
Bereiding
? Wanneer nitriethoudende vleeswaren op een hoge temperatuur worden verhit, zoals bij het bakken van bacon ontstaan nitrosaminen. Nitrosaminen zijn bij dierproeven kankerverwekkend; daarom staat men zeer kritisch tegenover hun aanwezigheid. Door gebruik van ascorbinezuur wordt de vorming van nitrosaminen vrijwel volledig voorkomen.

Dus gewoon een vitamine-C pilletje fijn maken en door je zout strooien en je hebt geen last meer. (Ascorbinezuur = vitamine C)
Helpen die ook tegen hoofdpijn? Volgens mij zat in dat laatste biertje van gisteren teveel nitrosaminen...
 
Dus als we het vlees met nitrietzout en een eetlepel citroensap insmeren zullen de nitrosaminen niet vormen tijdens het grillen/roken?
 
Maar mensen, wat is nou tegenwoordig niet kankerwekkend? Ik denk dat je sommige dingen gewoon niet moet weten. Zelfs een bakje knapperige frietjes zal al tot kanker leiden.
 
Ik heb ook dat boek en zat er raar naar te kijken .

Op dit forum zag ik iedereen pekelen en bbqen .

Maar ja als je bacon bakt verhit je het ook en dat doet ook iedereen dus is het een beetje vreemd .

Verkeerde vertaling slechte schrijver of op waarheid berust ??
 
Dit staat op de pagina;

Bereiding
? Wanneer nitriethoudende vleeswaren op een hoge temperatuur worden verhit, zoals bij het bakken van bacon ontstaan nitrosaminen. Nitrosaminen zijn bij dierproeven kankerverwekkend; daarom staat men zeer kritisch tegenover hun aanwezigheid. Door gebruik van ascorbinezuur wordt de vorming van nitrosaminen vrijwel volledig voorkomen.

Arme Britten, die eten elke dag zo'n lekker stevig ontbijt met gebakken bacon.
 
Beertje53 zei:
Arme Britten, die eten elke dag zo'n lekker stevig ontbijt met gebakken bacon.
Nu moet ik wel zeggen dat ik bij het beeld van de gemiddelde Brit, gezondheid niet het eerste is wat bij mij naar boven komt..  ;)
 
eikie zei:
Beertje53 zei:
Arme Britten, die eten elke dag zo'n lekker stevig ontbijt met gebakken bacon.
Nu moet ik wel zeggen dat ik bij het beeld van de gemiddelde Brit, gezondheid niet het eerste is wat bij mij naar boven komt..  ;)

Dan is het misschien verstandig eens andere nationaliteiten , waar eetcultuur soms als voorbeeld staat eens tegen het licht te houden.
 
Dan is het misschien verstandig eens andere nationaliteiten , waar eetcultuur soms als voorbeeld staat eens tegen het licht te houden.

Uhh Amerikanen? :D
 
miep zei:
Dan is het misschien verstandig eens andere nationaliteiten , waar eetcultuur soms als voorbeeld staat eens tegen het licht te houden.

Uhh Amerikanen? :D
Wie heeft er nog meer goede voorbeelden :-O
 
Laatste generatie Chinezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan