BasBQ
Beef en Steak

Genootschaps-workshop worst maken Vuur&Rook 30-01-2016

chckstrk zei:
Vandaag gegeten, dikke prima! Vel liet hier ook her en der los, maar geen twijfel gehad over het eten!


Post je morgen voor de zekerheid nog even een berichtje? Weten we zeker of het goed was........
 
chckstrk zei:
Tijdens de workshop hebben we varkensschouder gebruikt. Als ik dat nu wil kopen, is dat dat dan het zelfde als bovenpoot? Of mis ik dan een deel?

De bovenpoot gebruik je meestal voor eisbein.
 
Vandaag de droge worst van de workshop, die sinds 30-1-2016 in de garage hangt, aangesneden en geproeft. Vond het best wel spannend met de verhalen over schimmel, botulisme en zo. De worst smaakt prima, beetje vlak maar wel vettig en smaakvol. De worst is waarschijnlijk toch wat te hard gedroogd denk ik zo, het midden is nog zacht terwijl de buitenkant een stuk droger is.

Ik zie het een beetje als het beste van twee werelden  :).
De rest van de worst heb ik terug gehangen, zal ik morgen in de koelkast doen. De andere wordt laat ik nog wat langer drogen, gewoon om te kijken wat dat met het eindresultaat doet.
 
@Looney, de worsten welke uit mijn kast komen, voldoen aan jouw beschrijving. (volgens mij van iedereen als ik zo op de diverse media om mij heen kijk)

De worst is waarschijnlijk toch wat te hard gedroogd denk ik zo, het midden is nog zacht terwijl de buitenkant een stuk droger is.

Als je de mogelijk hebt om jouw worsten gevacumeerd een week of 2 weg te leggen, dan gaat het vocht zich herverdelen, en ziet het er niet alleen een stuk beter uit, maar het mondgevoel komt het ook ten goede.

Hieronder 1 van mijn worsten uit dezelfde batch als die van jou, maar dan na het drogen ook nog eens 2 weken in een vacuumzak te hebben gezeten.

25431270452_634f68cfd4.jpg


Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan