BasBQ
Beef en Steak

Gelukt! HM-Servo-Weber-Controller

hoeye440

Tondelzoeker
Berichten
20
Na veel puzzelen en nadenken over manieren, is het nu gelukt de HM-Servo controller de luchtinlaat van de Weber te bedienen!

Voor de ge?nteresseerden:

HM-Servo.PNG


Video: http://alturl.com/wfwp5
 
Gaaf!
(Als ook het open en dichtdraaien van een gaskraan op die manier kan, is het voor de gassers ook wel een uitvinding :D )
 
Innovatief! Met een berg as op de schuiven blijft het werken?
 
Juul zei:
Innovatief! Met een berg as op de schuiven blijft het werken?

Bij de test run lag er nog wel wat as op de schuiven en dat ging goed... maar de echte test komt dit weekend...
 
Lol,of je gebruikt voor je Primo gewoon een fan :')
 
Wat gaaf! Ik plak de de gaten dicht met tape en zet er dan een ventilator op, maar dit ziet er goed uit, werkt dit op een standaard HM?

Hoe is de test afgelopen weekend gegaan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

 
Gaaf! Heb je meer info van de gebruikte componenten en prijzen? :)
 
dekkerjunior zei:
Wat gaaf! Werkt dit op een standaard HM?

Hoe is de test afgelopen weekend gegaan?

Ja, dit werkt op een standaard HM. Het was wel even uitpuzzelen welke draadjes in de cat5 kabel die uit de HM komt welke functie hadden voor de servo, maar toen dat eenmaal duidelijk was, liep alles gesmeerd.

De test ging prima! (vergeten screenshot van HM te maken)... de planning was om een uur of 6 de temperatuur rond 110 te houden. Dat is eigenlijk heel goed gegaan. De temperatuur schoot wel wat door in het begin, maar kwam ook weer netjes naar beneden toen de schuif dichtging. Daarna bleef de temperatuur zo'n beetje tussen de 100 en 120 graden. Goed genoeg voor het project van het afgelopen weekend. Ik was al lang blij dat ik in de stromende regen niet steeds naar buiten hoefde om de temperatuur te regelen...

Ik ga nog een keer wat spelen met de PID instellingen om te zien of er nog wat winst te behalen is.

Vandaag heb ik wat restjes van het weekend op de grill gegooid, en nu probeert de HM de temperatuur te regelen met het restje kooltjes... Als ik er aan denk zal ik een screenshot posten...

Al met al een geslaagd project waar ik nog veel plezier aan ga beleven!
 
Imperial Guard zei:
Gaaf! Heb je meer info van de gebruikte componenten en prijzen? :)

Ff denken...

- HM (maar ik ga er van uit dat je die hebt)

- Netwerkkabeltje (paar centen, overal te koop)

- Stekker om netwerkkabel netjes aan de servo te maken (ik heb setje oude XLR pluggen gebruikt. Nieuwprijs... ? 5,-?)

- Krimpkous om de kabels van de servo heen voor de netheid (paar centen)

- Servo van eBay MG996R High Torque (sterke servo, met een kleintje dat ik eerder probeerde ging het niet) (prijs: ?4,-)
link http://www.ebay.nl/itm/172443044248

- Wat oude aluminium profielen en schroefjes (geen idee, kan ook van hout of iets anders gemaakt worden)

- Een dun staafje tussen de servo en het vaste punt aan de BBQ (ook afval)

- Een oog met schroefdraad er aan, en een grote revet die precies op het oog is gelijmd (bouwmarkt: ?4,-) Deze heb ik met 2 bouten, en nog 2 revetten in een van de gaten in de aluminum onderkant van de Weber gemaakt.

- Wat tie-raps om sommige dingen wat vaster te zetten.

Dat is het zo'n beetje...

Totaalprijs aan materialen? maximaal 10 tot 15 euro als je creatief bent met spulletjes die in en om het huis te vinden zijn!
 
Hier een plaatje van de meest recente test.
Na wat high&fast te hebben afgegrild, heb ik de deksel er op gedaan, en gekeken hoe deze HM/Servo combi de temperatuur kon vasthouden op 150C. Met wat schommelingen helemaal niet onaardig!

HMServoTest.png
 
Das niet gek idd
 
Ziet er goed uit, heb er ook aan zitten denken.

Nadeel van bijvoorbeeld de PartyQ die ik heb is dat door de forced draft (Fan) het brandstofverbruik aanzienlijk toeneemt.
 
Dat ziet er niet verkeerd uit!

Bedankt voor je heldere materiaal uitleg!
Helaas nog niet in het bezit van een Heatmeter maar zou er wel ??n willen en ben tevens opzoek naar een WSM dus hoe mooi zou het zijn dat ik de Heatmeter voor zowel de WSM als de Master Touch kan gebruiken!

Volg graag je verdere updates betreft de werking en eventuele updates.
 
Heb jemisschien nog een linkje naar een pagina waar beschreven wordt hoe je de cat5 aan de servo verbindt?
 
Snel bestellen die servo ! Al is het alleen al omdat het kan !
Is de servo makkelijk te verwijderen en plaatsen ? De Weber hier staat het hele jaar in weer en wind......  :D :D

 
Ik zie die servo met tiewrapd vastzitten dus dat moet wel goedkomen. Het enige dat ik me nog afvraag is of een servo alleen voldoende is. Krijg je echt voldoende lucht binnen ook op een windstille dag als de temp omhoog moet. Mijn bbq ervaringen zijn nog te gelimiteerd daarvoor.

Ik gebruik liever alleen die servo met mijn OTP57 dan dat ik een gat boor in het emaille voor een fan aan te sluiten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Krizzziz zei:
Heb jemisschien nog een linkje naar een pagina waar beschreven wordt hoe je de cat5 aan de servo verbindt?

Jep, https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/Servo-Mode en https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/Blower-and-Servo-Wiring

Thijs zei:
Is de servo makkelijk te verwijderen en plaatsen ? De Weber hier staat het hele jaar in weer en wind......  :D :D

Mijn Weber staat ook altijd buiten. Ik heb het zo gemaakt dat de servo er af kan. Een paar hoekstukjes van aluminium doen wonderen. De tyraps zitten er alleen om de kabel te ontlasten (hoewel hij ook een beetje de servo vastklemt). Zie foto's:

servo1.JPG
 
servo2.JPG
 
servo3.JPG


Krizzziz zei:
Het enige dat ik me nog afvraag is of een servo alleen voldoende is. Krijg je echt voldoende lucht binnen ook op een windstille dag als de temp omhoog moet.

In mijn ervaring gaat het prima zo... de temp gaat gemakkelijk naar 150 en hoger... maar op 100 is het ook goed te doen. Als je nog hoger wilt, kan dat waarschijnlijk ook - ik heb het nog niet geprobeerd. Volgens mij is de temperatuur vooral afhankelijk van de hoeveelheid brandstof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan