BasBQ
Beef en Steak

Gegrilde Citrus Zeebaars en Spitskool met Bagna Cauda

 
 

Salademan

Kooltjesharker
Berichten
235
En met stip in de top 5 van favoriete gerechten! Wow…wat is dit lekker!

Even terug naar het begin. Mijn schoonvader doet aan zeevissen en heeft onlangs een zeebaars voor ons meegenomen. Nu eet ie zelf geen vis en de kinderen waren er vandaag niet dus mijn vrouw en ik hebben de kans beetgepakt…de zeebaars moest erop vandaag! Summertime BBQ van Smokey had het perfecte recept met ook nog iets moois voor spitskool. En daar houden wij wel van dus dat ging het worden. Dit alles onder het genot van een gepoft aardappeltje.

Het slachtoffer. Beste unit voor 2 personen :
80a556bcfa17253e4dc7cb87011f3a00.jpg


Spitskool in boter, knoflook en PeZo. Inpakken en een half uurtje smoren op 200 graden:
a7ed2e8fa9720973eb04bbba4fb973b1.jpg


Ondertussen de ansjovis met olijfolie en knoflook in een pannetje verwarmen totdat alles uit elkaar viel. En dat duurde niet lang maar daar heb ik verder geen foto van. De citrus vinaigrette:
5fd2cb6296e17c9bf3fd076a11ae4c92.jpg


Verder met de hoofdrolspeler, inmiddels gevuld met sinaasappel, limoen, citroen, tijm en rozemarijn. Opbinden en het vuur op:
1107aa75277dad217bf2e99bfe2735a0.jpg


Alles op 200 graden, indirect. De Q had ondertussen al op staan warmen. De spitskool na een half uurtje uitgepakt en afgegrild. De zeebaars toch wel ruim 10 minuten per kant moeten grillen voordat de huid een beetje losliet van het rooster. Bij een kerntemperatuur van 66 heb ik heb eraf gehaald.

13b6a2175d4e0e2dcd5ba10bb8b717be.jpg


En zie daar, het resultaat:
137a31219392429ff05c82e9dbc4c085.jpg


2bcca79968dd8ba9ead8a3c25f0d7d1d.jpg


Sprakeloos! Allemaal dingen voor het eerst gemaakt/gegeten en stuk voor stuk erg lekker. De vinaigrette, de bagna cauda, geen idee wat te verwachten maar zeker een toevoeging aan de gerechten en hun smaak. Absolute aanrader! We waren het er zelfs unaniem over eens (met z’n tweeën weliswaar, voor wat het waard is) dat dit ook als kerstgerecht door zou kunnen.

Bedankt voor het kijken (het was alweer een tijdje geleden dat ik wat leuks gepost heb) en hopelijk weer wat inspiratie af kunnen geven. Smakelijk!
 
Gelukt. Het komt op mijn lijst.
De spitskool kende ik nog niet op deze manier.
Complimenten

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
De kans mooi met beide handen aangegrepen en lekker tot een unaniem besluit kunnen komen 😊
Ziet er allemaal goed uit
 
Dat ziet er heerlijk uit die spitskool ga ik zo ook eens proberen 😋😋
 
Mijn schoonvader doet aan zeevissen en .... Nu eet ie zelf geen vis
Haha lijkt wel een slechte mop 😜

Het ziet er in ieder geval fantastisch uit. Die spitskool kan ik hier iemand heel blij mee maken.. Heb je de knoflook geperst en door de boter geroerd?
 
Nu je het zegt…. Maar maak hem nog wel eens blij met een mooi stuk vleesch.

Boter hebben we ruim op de folie gesmeerd en idd geperste knoflook daarover. Spitskool erop, daar weer boter op en het restant knoflook erbij. Dichtvouwen en klaar.
 
Ziet er fantastisch uit!
De spitskool ga ik zeker eens proberen.
Zeebaarsje ziet er ook fijn uit. Heb je nog rookhout gebruikt trouwens?

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
 
Die zeebaars, zalig. Wat is dit een fijne vis voor op de Q.
 
Zooooo heeee.. die spitskool gemaakt volgens je recept. Die viel goed in de smaak zeg!! Lekker varkenshaas medaillons van Noskos en aardappeltjes.

vind het persoonlijk nog wel een “uitdaging” om alle drie items gelijktijdig klaar te hebben en op temperatuur te houden. Op het eind spin ik dan toch een beetje out of controle.

maar spitskool was erg smakelijk !! Thxs
 
Deze had ik even gemist denk.. Ziet er wel heerlijk uit. Bij ons zijn de brakken nu ook fan van vis geworden. Dus ik kom er niet mee weg om nu vis te gaan grillen op de Q als ze niet thuis zijn 😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan