BasBQ
Beef en Steak

geen rook gasbbq

V

Vionna

Gast
goedemiddag,

oke oke ik weet het een gas bbq is geen echte bbq maar wel errug makkelijk ;)... maar nu komt het....ik  heb al van alles geprobeerd maar krijg geen rook uit mn gasser!!!! rookhout wel nat of niet, veel en weinig hout,  groot pakket maken of meerdere kleine,  op het rooster of direct boven een brander leggen... nog steeds geen rook!!!!!  wat doe ik verkeerd ( behalve dan een een echte bbq kopen ;) ;))

groetjes

vionna
 
Je zou het hout in een rookdoos moeten stoppen, en die dan boven een brander leggen lijkt mij. Maar de echte oplossing heb je zelf al aangegeven...
 
Enveloppe van aluminiumfolie maken, daar 1 chunk hout (of wat droge houtsnippers) inleggen en maar 1 gaatje in aluminium prikken. Pakje op je je brander leggen, brander op lage stand zetten. NA circa 15 min zou je rook moeten krijgen. Zet dan je brander uit.
Zo heeft het bij mij altijd "goed" gewerkt.

Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=Y2A6NCSTO9A

Sinds ik een smoker heb weet ik pas wat roken is. Wat ze ook allemaal als marketingtrucs uithalen, het blijft een slap aftreksel van een echte smoker. Maar helaas ervaar je dat proef onder vindelijk. Gasser is een geweldig apparaat voor het dagelijks bbq/grill-en. Smoker is om te .... smoken!!!!

Wellicht kan je deze in je gasser leggen
https://www.youtube.com/watch?v=DrsdPz1rEpI
 
hoi

heel erg bedankt voor de antwoorden ben nog maar een beginnende bbqer dus alle raad is fijn.  ik heb niet het beroep en helaas ook niet de gezin samenstelling om hem iedere dag te gebruiken dus denk dat een smoker of een bge een droom blijft!!! maar wil toch wel zo veel mogelijk smaak uit mn bbq halen!!!

 
Vionna zei:
hoi

heel erg bedankt voor de antwoorden ben nog maar een beginnende bbqer dus alle raad is fijn.  ik heb niet het beroep en helaas ook niet de gezin samenstelling om hem iedere dag te gebruiken dus denk dat een smoker of een bge een droom blijft!!! maar wil toch wel zo veel mogelijk smaak uit mn bbq halen!!!

Ik heb ook ruim 15 jaar van alles gedaan op de gasser. Smoker heb ik pas een half jaar. Het beste resultaat kreeg ik met aluminium enveloppe (eerste filmpje). Dat werkt redelijk tot goed. Wil je veel rook hebben dan zou ik voor product uit 2e filmpje gaan, die kan je dan ook gebruiken om koud te roken.

 
McPeet zei:
Het beste resultaat kreeg ik met aluminium enveloppe (eerste filmpje). Dat werkt redelijk tot goed. Wil je veel rook hebben dan zou ik voor product uit 2e filmpje gaan, die kan je dan ook gebruiken om koud te roken.

+1

Ik vind het raar dat zoveel mensen zich excuseren omdat ze een gasser hebben...
Ik vind het belangrijker dat we allemaal dezelfde hobby hebben; lekker buiten bezig zijn met eten en mooie recepten uitproberen!
 
Ceriel zei:
McPeet zei:
Het beste resultaat kreeg ik met aluminium enveloppe (eerste filmpje). Dat werkt redelijk tot goed. Wil je veel rook hebben dan zou ik voor product uit 2e filmpje gaan, die kan je dan ook gebruiken om koud te roken.

+1

Ik vind het raar dat zoveel mensen zich excuseren omdat ze een gasser hebben...
Ik vind het belangrijker dat we allemaal dezelfde hobby hebben; lekker buiten bezig zijn met eten en mooie recepten uitproberen!


Ceriel  +  1

Dat is toch waar het om gaat !!!  ;)  :)
 
Ceriel zei:
McPeet zei:
Het beste resultaat kreeg ik met aluminium enveloppe (eerste filmpje). Dat werkt redelijk tot goed. Wil je veel rook hebben dan zou ik voor product uit 2e filmpje gaan, die kan je dan ook gebruiken om koud te roken.

+1

Ik vind het raar dat zoveel mensen zich excuseren omdat ze een gasser hebben...
Ik vind het belangrijker dat we allemaal dezelfde hobby hebben; lekker buiten bezig zijn met eten en mooie recepten uitproberen!

Al meer dan 15 jaar gebruik ik met heeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel plezier zeker 2 x per week mijn gasser. En ik ben van plan om die ook nog heel lang te blijven gebruiken.
 
Ceriel zei:
Ik vind het raar dat zoveel mensen zich excuseren omdat ze een gasser hebben...
Ik vind het belangrijker dat we allemaal dezelfde hobby hebben; lekker buiten bezig zijn met eten en mooie recepten uitproberen!

+1 Ceriel

Ikzelf gebruik al jaren een gasbarbecue, en liep met rookhout tegen hetzelfde probleem aan, had zelfs een smokerbox die rechtstreeks in verbinding stonden met mijn flavorizer bars (waar de branders dan ook weer direct onder zitten), en moest hem bijna 20 minuten op vol vermogen stoken om de rook voor elkaar te krijgen, niet echt handig als je low&Slow wil bereiden.

Ik maak tegenwoordig gebruik van een A-maze-n tube smoker, deze buis vul je met rookpellets en steek je buiten de barbecue aan met een turbo aansteker/gasbrander/cr?me brulee brander totdat de bovenste laag witgrijs begint te worden, daarna laat je hem nog even branden, totdat de vlam dooft, en dan kan je hem aan de onderkant beetpakken, en voorzichtig in je gasbarbecue leggen, de rookpellets zullen als een sigaar opsmeulen, en je vleesgerechten direct van rook voorzien.

Hier een filmpje van de tube smoker: https://m.youtube.com/watch?v=-XWSBEBzoEs

Ze hebben ze in verschillende maten.

Heb ze zelfs al op sites zoals geek en wish gezien vanaf 5 euro, voor die prijs zou je het allicht een keer kunnen proberen  ;) https://geek.wish.com/m/c/58c118d317d3635458dae13c

Wellicht dat dit voor jou ook de oplossing is.

In ieder geval succes



 
Ah, zie net in het filmpje in de link van mcPeet dat ie ook de A-maze-n tube smoker laat zien.

Ik kan je dus vertellen dat ik hem gebruik, en kan mededelen dat ie werkt ;)
 
Ceriel zei:
Ik vind het belangrijker dat we allemaal dezelfde hobby hebben; lekker buiten bezig zijn met eten en mooie recepten uitproberen!

Daarom is het juist hier nou zo verschrikkelijk fijn om te zijn!
 
Arjan Ebing zei:
Ah, zie net in het filmpje in de link van mcPeet dat ie ook de A-maze-n tube smoker laat zien.

Ik kan je dus vertellen dat ik hem gebruik, en kan mededelen dat ie werkt ;)
Waar heb jij die gekocht Arjan? Handig ding om af en toe te gebruiken om soms wat rook vlak voor het grillen te genereren. Hoef ik niet eerst de smoker op te stoken.
 
Ik heb de mijne uit Duitsland laten komen, aangezien ik destijds geen Amerikaans adres kon vinden die hem naar Europa wilde verschepen.

Hier heb ik hem vandaan:

https://www.ofen.edingershops.de/search.php?q=a-maze-n

Maar zoals eerder aangegeven staan ze ook op voordeelsites als geek en wish, daar zijn ze allicht iets goedkoper, lijkt me voor jou de betere optie, aangezien je hem sporadisch gaat gebruiken.

De kleinste geeft ongeveer 2 uur rook, 1 maatje groter geeft 4 uur, de uitschuifbare geeft meen ik 6 tot 8 uur rook, en ze hebben ook een bak die lijkt op een CSG, die geeft geloof ik 12 uur rook.

Hier kan je alle info er over terug vinden:

http://www.amazenproducts.com

Succes met je keuze
 
allemaal hartstikke bedankt heb ondertussen bij wish zo'n ronde smokerbox gekocht en die is onderweg!!!!! nu maar wachten op beter weer.... want we hebben vd week de overkapping gesloopt!!! en hou niet van een nat pak dus ;laat die zomer maar weer komen

groetjes

vionna

ps als hij gebruikt is breng ik verslag uit!!!!
 
Ik zat al langere tijd te verzinnen hoe ik rook op mijn gas BBQ kan produceren :)
Al een paar dingen geprobeerd, maar nog niet het gewenste effect gehad. Die smokebox heb ik zojuist besteld!

Nu geen enkele belemmering meer om een poging te gaan wagen met het bereiden van short ribs!

Thanks voor de tip!
 
Misschien nog het dilemma over welke rookpellets te gebruiken =))

Die zijn trouwens te koop bij vuurenrook en bij greenforest.

Laatstgenoemde heeft ook van veel soorten een kleinere verpakking  ;)

http://www.green-forest.nl/brandstof,-roken-en-rookhout.html

Ik kwam er namelijk achter toen ik twee zakken van 9 kg thuis bezorgd kreeg, dat dat toch best veel is  :))

Oh en de bezorgmevrouw van DHL heeft me vervloekt dat weet ik zeker  :blush:
 
Ik heb met mijn weber-rookbox geen problemen om rook te cre?ren. Houtsnippers laat ik vooraf altijd even weken, dan de rookbox rechtstreeks op de flavorizer-bar die vol open gaat... en na 15 minuten komt de rook. Dan kan je de temperatuur temperen, en je vlees / vis op de bbq leggen.

Het tooltje dat in dit draadje wordt voorgesteld ziet er ook wel leuk uit...! Vooral het feit dat het langer rook blijft vrijgeven. Nadeel van mijn rookbox is namelijk wel dat na 30 a 45 minuten roken wel het beste er vanaf is en je opnieuw moet vullen en wachten op nieuwe rook.
 
Ik heb de rookbuis binnen gekregen, snel geleverd vanuit China! Binnen 3 weken voor  9 euro.
Nu snel gebruiken, ik zal een update melden na gebruik!
 
Terug
Bovenaan Onderaan