BasBQ
Beef en Steak

gedroogde ham (achterpoot)

stijntje113

Kooltjesharker
Berichten
141
Een dikke maand geleden heb ik een half varken gekocht en de achterpoot in het zout gelegd.
Vandaag heb ik de poot uit het zout gehaald maar daarbij viel me op dat een gedeelte van het vlees wel oranje lijkt. Iemand een idee hoe dit komt en of het kwaad kan?
Dit is de bovenkant van de ham, de onderkant lijkt wel de typische "ham kleur" te hebben. Hij lag met de oranje kant naar beneden in het zout. Misschien dat hij daar vochtiger is gebleven?
Ook lijkt er op sommige delen een hele lichte groene gloed te zitten.
De poot heeft 38 dagen in een bak met zout gelegen. Hij begon met 12,7 kilo en weegt nu 10,3.

Ook zag ik verschil in kleur aan de huid kant. Ik denk dat door het verschil in druk (door de gewichten) komt, en dat heb ik nu op meerdere foto's gezien dus dat zal wel normaal zijn.










 
Ik heb mijn twijfels over die  oranje kleur!  Ik heb dat nog nooit gezien maar het lijkt mij niet koosjer. Hoe heb je de ham bewaard al die tijd?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 
In een bak in het zout, maar niet koud. Wel relatief koele plek.

Misschien de buitenste laag eraf snijden?
 
Dat in ieder geval. Ik ben er bang voor dat de ham te warm gepekeld is en dat oranje verkeerde bacteri?n zijn.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

 


Ik heb hem gisteren in de ijskast gehad en nu hangt hij te roken maar hij leek wat minder oranje..
Maar ik denk dan dat ik toch de oranje laag weg ga snijden..
 
Nee inderdaad.. Denk dat het daar ook mee te maken heeft.
Maar hij lag met de zwoerd kant omhoog.
Hij hangt nu op te drogen, hopelijk pakt het goed uit.
 
Hoe ruikt het??? Dat wil aak ook al wat zeggen
 
Hoe is het roken gegaan? Heb je het bovenste gedeelte al weg gesneden? Ben zeer benieuwd. Om al dit gedoe te vermijden kun je in vervolg de ham beter versnijden in beter hanteerbare stukken. En schaf een extra koelkastje aan voor het pekelen.
 
Ja, het ruikt gewoon prima, echt al richting gedroogde ham.

Roken ging goed. Hij hangt nu op.

Het oranje gedeelte is al een stuk bijgekleurd lijkt nu al bijna op de andere kant. Ik denk dat het misschien ook zo kwam doordat die kant vochtig is gebleven en dat het nu het opgedroogd is beter wordt.

Ik weet dat het een risico is maar ik wilde het bewust op deze manier proberen met de hele achterpoot. 

 
Terug
Bovenaan Onderaan