BasBQ
Beef en Steak

Gasser op LPG

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.648
Sinds november 2014 ben ik de trotse eigenaar van een Weber Summit 470 BBQ. Een geweldig apparaat maar hij gebruikt ook behoorlijk veel gas. Ik heb er ooit voor gekozen om een kleine gasfles te gebruiken die mooi in het kastje past, maar iedere 2 weken moet ik weer een nieuwe vulling gaan halen. En een beetje vulling kost al snel 18 euro. Gisteren kreeg ik van iemand de tip om de fles met LPG te vullen, die mag dan maar tot 80% gevuld worden, een vulling kost dan nog maar circa 5 euro.
Heeft iemand van jullie hier toevallig ervaring mee en kan lpg schadelijk zijn voor de Summit?
 
Mijn advies is niet doen!
Neem een grote gascilinder en houd het veilig...
 
gasfles zelf vullen , dwaas idee.
er zijn speciale gasflessen te koop voor dit doel.
net als je lpg tank in de auto maar dan in gasfles.
geen idee of het schade aan je branders toe brengt maar dat verhaal zelf vullen is haast net zo iets als voor de trein gaan staan DOM
 
tis beter om te  onderbouwen wat de risico s zijn

is verboden ja.. maar heb ivm met mn werk  bij  div pomphouders door heel nederland  heb ik in t verleden gasflessen laten vullen .

k vul nu al jaren zelf mn gasflessen en t enigste gevaar is als je ruim boven de 80% vult dat de flesdruk enorm oploopt en hierdoor de reduceer kan klappen en dit wil je niet meemaken.
voor de brander maakt t niet uit omdat lpg minder calorie warmte geeft dan butaan/propaan gas.

ik heb reduceers op mn flessen met een dubbele meter.
dus flesdruk en werkdruk ,deze zijn duurder maar je weet wat de druk is.
en ik zet mn flessen altijd in de schaduw en/of dek ze af met iets wat de warmte tegen houd.



 
Hoe zorg je ervoor dat het nooit boven de 80% gevuld wordt en dat hij bij teveel druk afblaast? Daarvoor zijn die speciale flessen. Heb je geen speciale fles, dan kun je dat niet 100% garanderen, en breng je jezelf en je omgeving in gevaar. En dat is verboden. Simpel en duidelijk toch?
 
We hebben in de camper hetzelfde gedaan, maar wel met een speciale fles.

Ik zou niet zelf gaan klooien met een fles maar een gekeurde kopen. Blijft toch een gevaarlijk goedje :)

Zoiets heb ik gekocht. Deze is ivm het gewicht van aluminium en dat is voor jou niet per se nodig.

http://www.zizocampertechniek.nl/camper-accessoires/alu-lpg-gasfles/
 
Oke, oke, oke......jullie hebben allemaal een punt.

Plaatselijke tankstation heeft mijn lege groene gasfles gevuld met LPG (7,5 liter), maarrrrrrrrrr na deze keer stop ik ermee.

Na al jullie waarschuwingen en linkjes (waarvoor dank), ga ik een alu gasfles met overdrukventiel en meter aanschaffen. Is 1 malig behoorlijk wat geld wat echter niet afweegt tegen het veiligheidsaspect. (En die gasfles verdient zich binnen 1 jaar makkelijk terug ;) )

Mijn huidige gasfles staat onder de branders en dat schijnt ook niet heel erg veilig te zijn, fles kan aan de bovenzijde behoorlijk warm worden. ik ga voor een grotere fles  (27 liter ipv 10) en zet die naast de Summit. Om de fles niet in het zicht te hebben zal ik die afschermen met wat plankjes die in dezelfde kleur als de schutting geverfd worden
 
Autogas is bij mijn weten een mengsel van propaan en butaan. Die gasdingen van weber kunnen volgens wat ik op de site van weber vind, zowel op propaan als butaan werken, dus tot zo ver geen probleem.
Ik zou wel zorgen voor een vulbegrenzer en overdrukventiel, dan kan er niet veel fout.
Ik snap dat het op veel sites afgeraden wordt en dat er zo veel moord en brand geschreeuwd wordt, omdat je weet hoe veel mensen er belabberd mee om zullen gaan, maar kom op, het is geen black magic h? :D
 
Nee black magic is het zeker niet, maar het probleem is nu eenmaal dat het wel zwart geblakerd kan worden. Er zijn goede systemen beschikbaar, dus als je dat gewoon gebruikt is er niets aan de hand. Iedereen blij :)
 
ernst zei:
gasfles zelf vullen , dwaas idee.
er zijn speciale gasflessen te koop voor dit doel.
net als je lpg tank in de auto maar dan in gasfles.
geen idee of het schade aan je branders toe brengt maar dat verhaal zelf vullen is haast net zo iets als voor de trein gaan staan DOM



Het vullen van mijn oude gasfles 1 x gedaan met LPG. Hoeveelheid eas lastig te bepalen. Sinds gisteren trotse eigenaar van een fles die geschikt is voor LPG, max 80% te vullen en (heel handig) met een meter.
1 volle tank LPG van circa 25 liter kost maar 16 euro.  Voor 10 liter propaan was ik al 17,50 kwijt. Ik kan weer even stoken.
 
doe dit al jaren zonder probleem
scheelt aardig wat euri,s 12 euri,s volle fles 80% gevuld

 
Terug
Bovenaan Onderaan